توضیحاتی درباره مزایای ثبت علامت تجاری

در این مطلب موسسه حقوقی ثبت کریم خان در خصوص مزایای ثبت علامت تجاری و ثبت برند توضیح می دهد.علامت تجاری عبارتست از نام، اصطلاح، نشانه، طرح یا ترکیبی از آن ها که جهت شناساندن کالاها و خدمات یک فروشنده یا تعدادی از آن ها از محصولات رقبا مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت علامت تجاری جهت شناساندن جنس یا محصول از نظر کیفیت آن می باشد و به عبارت دیگر وسیله ای می باشد که تجار به کمک آن، در برابر رقابت تجاری، نوع جنس و کالای خود را به مشتری عرضه می نماید. در واقع علامت تجاری مرغوبیت جنس را ضمانت می کند و در انتها باید افزود که علامت تجاری نشانه ای است که خریدار به کمک آن، سازنده کالا و کمیت و کیفیت کالا را درک می کند و به این طریق همواره همان کالایی را که علامت مورد نظر را دارد می خرد. با توجه به اینکه امتیازهای مرتبط با کیفیت کالا از رهگذر علامت و نام محصول قابلیت ثبت و ضبط دارند و در نهایت شهرت علامت تجاری (مارک) که به اصطلاح به آن برند گفته می شود باعث کسب اعتبار مادی و معنوی برای تولیدات شرکت یا تجارتخانه می گردد. از این جهت امروزه نام و علامت تجاری دارای اهمیت خاصی می باشند و تجار نسبت به حفاظت و نگهداری از آن حساسیت زیادی نشان می دهند. ثبت قانونی یک نام تجاری، شرایط حمایت قانونی از آن را فراهم می نماید و موجب حفاظت و نگهداری از آن در برابر سوء استفاده ی سودجویان، متقلبان و تقلید کنندگان از برند می گردد.

ثبت شرکت کریمخان در ذیل، به برخی از مهم ترین فواید ثبت برند اشاره نموده است.

فواید ثبت برند

  1. ثبت برند، ضمانت می کند که مصرف کنندگان می توانند کالاها و محصولات متمایز را از یکدیگر تشخیص دهند.
  2. ثبت برند، برای محصولات و شرکت و خدمات شهرت و وجهه به وجود می آورد.
  3. ثبت برند، شرکت ها را تشویق می نماید که در حفظ یا بهبود کیفیت کالاها و محصولات خود سرمایه گذاری نمایند.
  4. ثبت برند، این امکان را به شرکت ها می دهد که محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
  5. ممکن است ثبت برند، برای دریافت وام مفید باشد.
  6. ثبت برند می تواند موجب ارزش افزوده ی سهام برای سهامداران گردد و موجب افزایش درآمد شرکت شود.
  7. علامت تجاری که به ثبت رسیده، قابلیت نقل و انتقال دارد . بنابراین، می توان آن را انتقال داد.
  8. می توان واگذاری مجوز استعمال یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث اعطا کرد که می تواند باعث ایجاد منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص گردد و یا اینکه بنیاد انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
  9. امکان دارد برند، دارایی ارزشمند کسب و کار باشد.
  10. ثبت برند، قسمت ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشد.
  11. اجازه ی استعمال آن ها به اشخاص ثالث اعطا می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می
  12. ثبت برند، ابزار بازاریابی بوده و پایه و اساس ایجاد وجهه و شهرت برای شرکت ها می باشد.
  13. حق استفاده ی انحصاری از علامت تجاری صرفا برای شخصی شناخته خواهد شد که علامت تجاری خود را ثبت نموده باشد. به این مفهوم که افرادی که علامت تجاری خود را ثبت ننموده اند قادر نمی باشند از استفاده ی افراد دیگر از آن علامت تجاری جلوگیری به عمل آورند. بدین جهت تمام تجار و موسسات تجاری، جهت حفظ علامت تجاری خود از تقلید و تقلب متقلبان، علائم تجاری خود را به ثبت می رسانند.

در ادامه با ثبت شرکت کریمخان همراه باشید تا از مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری آگاهی یابید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

  1. ارائه ی اظهارنامه به روش اینترنتی
  2. مدارک مثبت هویت متقاضی

الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه ی رسمی علت مدیریت، کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

3. مدارک نماینده ی قانونی: در صورتی که درخواست به وسیله ی نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) صورت گیرد، می بایست مدارک آن ضمیمه گردد.

4. نمونه ی گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت تجاری تقاضا شده،حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر

5. در صورت سه بعدی بودن علامت تجاری ارائه ی علامت به شکل نمونه ی گرافیکی یا تصویر دو بعدی به صورتی که از شش زاویه متفاوت تهیه شده و در کل یک نمونه ی واحد را به وجود آورند.

6. ارائه ی مدارک دلیل بر فعالیت مجموعه در رشته ی مربوط

7. استفاده از حق تقدم: در صورتی که متقاضی ثبت علامت تجاری بخواهد با تکیه به تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از امتیازات و مزایای حق تقدم(حداکثر 6 ماه) استفاده کند، لازم است مدارکی را که به حق تقدم مربوط می باشد به صورت همزمان با ارائه ی اظهارنامه یا حداکثر طی 15 روز از آن تاریخ ارائه نماید.

8. نسخه ای از شرایط و ضوابط استعمال علامت جمعی و دریافت تاییدیه از مقام صلاحیت دار

چند نکته مهم در خصوص علامت تجاری

چنانچه در تصویر علامت تجاری یا نام مورد نظر برای ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی ضروری نخواهد بود. مدت زمان حمایت از علامت تجاری ده سال می باشد که می توان آن را به تعداد دفعات نامحدود با پرداخت هزینه هایی که در قوانین و مقررات تمدید پیش بینی شده است تمدید کرد. علاوه بر آن جهت ثبت چند علامت تجاری می بایست به تعداد علامت ها اظهارنامه ی جداگانه داده شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *