شرایط و مدارک ثبت برند پوشاک

شرایط و مدارک ثبت برند پوشاک


مروری بر مدارک و شرایط ثبت برند پوشاک

در صورتی که می خواهید به اطلاعات دقیقی از شرایط و مدارک ثبت برند پوشاک دست یابید می توانید با مطالعه این مقاله که توسط موسسه ثبت کریم خان ارائه شده است در این زمینه اطلاعات کافی را بدست آورید.امروزه بشر همواره به طراحی لباس های مختلفی برای خود می پردازد به گونه ای که طراحی لباس به یکی از شاخه های تحصیلی دانشگاه ها تبدیل شده است همچنین شرکت های زیادی اقدام به تولید مدل های مختلف پوشاک نموده اند که به منظور ایجاد تمایز میان کالاهای ارائه شده و خدمات یک شرکت از کالا و خدمات شرکت های دیگر،باید برند این پوشاک ثبت شود.

مرجع ثبت علامت تجاری

جهت ثبت علایم تجاری و اختراعات میبایست به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است مراجعه فرمایید.ماده 6 قانون ثبت علایم تجاری اداره ثبت علایم را شعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران به حساب می آورد و بدین ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می تواند در خصوص رد یا قبول علایم به عنوان شعبه دادگاه شهرستان تصمیم گیری کند.

شرایط ثبت برند پوشاک

متقاضیان ثبت برند پوشاک در خصوص نام برند باید به نکات خاصی توجه نمایند،نام برند،باید قانونی بوده و قابل ثبت باشد. براساس قانون،علامتی دارای قابلیت ثبت است که جدید و مبتکرانه بوده و برای مصرف کنندگان ایجاد گمراهی نکند.قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی اجرایی که در سال 1337 تصویب شده است ثبت علائم ذیل را ممنوع نموده است:

  • علائم رسمی،دولتی و مملکتی مانند پرچم ایران،علائم وزارتخانه ها،هلال احمر،علائم نیروهای مسلح و ….
  • علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن ثبت شده باشد
  • علائم مغایر با عفت عمومی ونظم و انضباط اجتماعی
  • علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استفاده از آن را بعنوان علامت تجاری منع کرده باشد.

براساس ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات: در موارد ذیل متصدی شعبه ذکر شده در ماده 6 تقاضای ثبت را رد خواهد کرد:

  1. نانچه علامت مخالف مقررات قانون باشد.
  2. چنانچه علامت پیش از این به اسم دیگری به ثبت رسیده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به قدری باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی افرادی که اطلاعات مخصوصی ندارند را گمراه کند به اشتباه بیندازد

مدارک لازم جهت ثبت برند

  1. اظهارنامه ثبت برند در 3 نسخه
  2. نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
  3. ارائه ده نمونه از علامات به شکل گرافیکی که با علامت چسبانده شده روی اظهارنامه یکی بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.چنانچه ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده مورد از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به گونه ای که مرجع ثبت مناسب مشخص می کند،ارائه خواهد شد.متقاضی میبایست بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را متصل نموده و آن را امضاء کند.نمونه سوم در زمان ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت وصل می شود.علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نمایش داده می شود بر روی کاغذ نفش خواهد شد.ابعادی که بعنوان نمونه استفاده می گردد نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. بر روی هر نمونه وصل شده مانند بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به گونه ای که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر برروی صفحه قرار گیرد.در صورتی که مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را تایید نکند،ارائه نمونه مناسب را مطالبه می کند.در هر حال،علامت باید همان گونه که مطالبه و ثبت می گردد استعمال شود.
  4. اگر علامت سه بعدی باشد،ارائه علامت به شکل نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به گونه ای که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.
  5. مدارک مربوط به حق تقدم که باید همگام با ارائه اظهارنامه یا حداکثر در عرض 15 روز از آن تاریخ ارائه گردد.
  6. ارائه مدارک که بر فعالیت در حوزه مربوطه بنا به تشخیص مرجع ثبت دلالت داشته باشد.
  7. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی تقاضا شده باشد.
  8. مدارک مثبت هویت متقاضی
  9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
  10. مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

لازم به ذکر است در صورتی که برند لاتین باشد یا دارای ریشه عربی باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.براساس قانون،علاماتی که به ثبت رسیده باشند،از تاریخ ارائه اظهارنامه،مورد حمایت قرار می گیرند و مدت اعتبار علامت ثبت شده،ده سال می باشد.اما صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او می تواند ثبت علامت را تا شش ماه پس از انقضای مدت اعتبار آن،هر ده سال یک بار تجدید نماید.در این صورت حق استعمال انحصاری ده سال،با صاحب علامت خواهد بود و به همین طریق،هر تجدید ثبت،حق ذکر شده را برای ده سال دیگر تضمین می کند.تقاضای تجدید ثبت علامت،باید در دو نسخه تنظیم و توسط صاحب علامت،قائم مقام و یا نماینده قانونی وی امضا شود و نمونه علامت،در روی آن ضمیمه گردد.هر گاه در زمان تجدید ثبت،تغییری در علامت حاصل شده باشد،مقررات مربوط به تغییرات از هر نظر باید به طور کامل رعایت شود.تجدید ثبت چنانچه تغییری در علامت حاصل نشده باشد به آگهی نیاز ندارد.هرگاه مدت اعتبار علامت به اتمام رسیده باشد،ثبت آن از طرف صاحب علامت یا دیگران،از تمامی مقررات و تشریفات مربوط به ثبت تبعیت خواهد کرد. اشخاص ذی نفع می توانند در مدت سی روز از تاریخ انتشار آگهی مربوطه اعتراض خود را لحاظ کنند.

لیست طبقه بندی علائم تجاری

طبقه ١ – مواد شیمیائی مورد استفاده در صنایع،علوم عكاسی و همچنین كشاورزی،باغبانی و جنگلبانی؛رزین های مصنوعی پردازش نشده،پلاستیكهای پردازش نشده؛ كودهای گیاهی؛ تركیبات اطفاء حریق؛مواد آبكاری و جوشكاری فلزات؛مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی؛مواد دباغی؛چسب های صنعتی.

طبقه ٢- رنگ روغن؛جلا؛لاك؛مواد ضد زنگ زدگی و جلوگیری كننده از فاسد شدن چوب؛مواد رنگی؛مواد تثبیت رنگ؛رزین یا صمغ های خام طبیعی؛فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان؛چاپگرها و هنرمندان.

طبقه ٣- تركیبات سفید كننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس؛مواد مخصوص تمیزكردن،براق كردن،لكه گیری و سائیدن؛صابون،عطریات،روغن های اسانس،مواد آرایشی؛لوسیونهای مو؛گرد و خمیردندان.

طبقه٤- روغن ها و گریس های صنعتی؛روان كننده ها؛تركیبات گردگیری،مرطوب كردن و جذب رطوبت؛انواع سوخت( شامل سوخت موتور)و موادروشنائی،انواع شمع و فتیله چراغ.

طبقه ٥- مواد داروئی و بیطاری؛مواد بهداشتی برای مصارف پزشكی؛مواد رژیمی برای مصارف پزشكی،غذای كودكان؛انواع گچ شكسته بندی،لوازم زخم بندی؛مواد پركردن دندان،موم دندان سازی؛ضدعفونی كننده ها؛مواد نابودكننده حشرات موذی؛قارچ كش،مواد دفع نباتات هرزه.

طبقه ٦- فلزات عادی و آلیاژهای آنها؛مواد ساختمانی فلزی؛ساختمانهای فلزی قابل حمل؛مواد فلزی خطوط مجراهای فلزی گاوصندوق اجناس ساخته شده از فلزات عادی كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند؛سنگهای معدنی فلزات

طبقه ٧- انواع ماشین و ماشین های افزار؛انواع موتور( استثناء موتور وسائط نقلیه زمینی)؛قفل وبست و حلقه های اتصال قطعات ماشین ها و قطعات انتقال قوه ( به غیر از اتصالات و اجزائ انتقال قوه وسائط نقلیه زمینی)؛لوازم و ابزاركشاورزی ( به استثنای ابزارهای دستی )؛ماشین جوجه كشی.

طبقه ٨- انواع ابزار ولوازم دستی( كه با دست كارمی كنند)؛سرویس كارد و قاشق و چنگال،سلاح كمری،تیغ.

طبقه ٩- اسباب و آلات علمی،دریانوردی،مساحی،عكاسی،سینمایی،بصری،وزن كردن،اندازه گیری،علامت دادن،كنترل ومراقبت (نظارت)،نجات و آموزش؛اسباب و لوازم هدایت،قطع و وصل،تبدیل،ذخیره سازی،تنظیم یا كنترل جریان برق،آلات واسباب ضبط،ماشین های فروش خودكار ومكانیسم دستگاه هایی كه با سكه كار می كنند،صندوق های ثبت مبلغ دریافتی،ماشین های حساب،تجهیزات داده پردازی و رایانه ای؛دستگاه آتش نشانی.

طبقه ١٠- آلات وابزار جراحی،پزشكی،دندانسازی وبیطاری،اندام های مصنوعی،دندان و چشم مصنوعی؛اقلام ارتوپدی؛مواد بخیه زنی

طبقه ١١- دستگاه های روشنائی،حرارتی،مولد بخار،طبخ ،خنك كردن،تهویه،تامین آب بهداشتی

طبقه ١٢- وسایط نقلیه،دستگاه های حمل و نقل زمینی،دریائی و هوائی

طبقه ١٣- اسلحه گرم؛مهمات و انواع پرتابه ( از قبیل موشك، خمپاره و غیره)؛مواد منفجره؛مواد وسایل آتش بازی
طبقه ١٤- فلزات گرانبها وآلیاژهای آنها و كالاهائی كه با فلزات گرانبها ساخته شده یا با آنها روكش شده اند ودرسایر طبقات ذكر نشده اند؛ جواهرات،سنگ های گرانبها؛اسباب و لوازم ساعت سازی و زمان سنجی.

طبقه ١٥- آلات موسیقی

طبقه ١٦- كاغذ مقوا و كالاهای ساخته شده ازآن ها كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند؛مطاب چاپ شده،مواد صحافی،عكس؛نوشت افزار؛چسب برای مصارف تحریری یا خانگی؛لوازم نقاشی؛قلم مو نقاشی؛ماشین تحریر و لوازم ملزومات دفتری ( به استثنای مبلمان) مواد آموزشی و تدریس ( به استثنای دستگاه ها)؛ موادپلاستیكی برای بسته بندی ( كه در سایرطبقات ذكر نشده اند)؛حروف و كلیشه چاپ.

طبقه ١٧- لاستیك،كائوچو،صمغ،آزبست ( پنبه نسوز)،میكا ( سنگ طلق) و كالاهای ساخته شده از این مواد كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند؛پلاستیك دارای شكل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر كالاها؛مواد بسته بندی،در پوش گذاری،انسداد و عایق بندی؛لوله های قابل ارتجاع غیر فلزی.

طبقه ١٨- چرم و چرم مصنوعی و كالاهای ساخته شده از آنها كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند؛پوست حیوانات؛چمدان؛كیسه و كیف های مسافرتی؛چتر،چترآفتابگیر و عصا؛شلاق؛یراق و زین و برگ.

طبقه ١٩- مواد و مصالح ساختمانی ( غیر فلزی)؛لوله های غیر فلزی سخت و غیر قابل انعطاف برای استفاده درساختمان؛آسفالت؛قیرو قطران؛ساختمانهای متحرك غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی.

طبقه ٢٠- مبلمان و اثاثیه،آئینه،قاب عكس؛كالاهای ساخته شده از چوب،چوب پنبه،نی،حصیر،شاخ،استخوان،عاج،استخوان آرواره نهنگ،صدف،كهربا،صدف مروارید،كف دریا وبدل تمامی این مواد یا ساخته شده از پلاستیك ( كه در سایر طبقات ذكر نشده اند).

طبقه ٢١- ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه ( كه از فلزات قیمتی ساخت یا روكش نشده اند)؛شانه وابر و اسفنج؛انواع برس و قلم مو ( به جز قلم موهای نقاشی )؛مواد ساخت برس؛لوازم نظافت و تمیزكاری؛سیم ظرف شویی؛شیشه كارشده یا نیمه كارشده ( به جز شیشه مورد استفاده در ساختمان ها) شیشه آلات،اشیاء ساخته شده از چینی و سفال كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند.

طبقه ٢٢- طناب،ریسمان،تور،چادر،سایبان،برزنت ( تارپولین )،بادبان وشراع،کیسه و گونی كه در طبقات دیگر ذكر نشده است؛مواد لایی و لایه گذاری و پوشال(به استثنائ لاستیك و پلاستیك )؛مواد خام لیفی برای نساجی.

طبقه ٢٣- انواع نخ ورشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی.

طبقه ٢٤- محصولات نساجی و پارچه ای كه درطبقات دیگر ذكر نشده اند؛انواع روتختی و رومیزی

طبقه ٢٥- انواع لباس و پوشاك،پاپوش و پوشش سر.

طبقه ٢٦- انواع توری و قلاب دوزی روبان،بند (نوار) حاشیه وقیطان؛دکمه قزن قفلی،سنجاق و سوزن ته گرد؛گل های مصنوعی .

طبقه ٢٧- انواع فرش،قالیچه،حصیر وزیرانداز،لینویوم و سایر كف پوش ها،آویزهای دیواری ( غیر پارچه ای).

طبقه ٢٨- انواع بازی و اسباب بازی؛لوازم ورزشی و ژیمناستیك كه در طبقات دیگرذكر نشده اند؛تزئینات درخت كریسمس.

طبقه ٢٩- گوشت،گوشت ماهی،گوشت طیور وشكار،عصاره گوشت؛سبزیجات ومیوه جات به صورت كنسرو،خشك شده و پخته شده،انواع ژله،مربا وكمپوت،تخم مرغ،شیر و محصولات لبنی،روغن ها و چربی های خوراکی.

طبقه ٣٠ – قهوه،چای،كاكائو،شكر،برنج،نشاسته كاسار یا مانیوك ( تاپیوكا)،نشاسته نخل خرما(ساگو)،بدل قهوه،آرد و فراورده های تهیه شده از غلات،نان،نان شیرینی،شیرینی جات شیرینی یخی؛عسل،ملاس یا شیره قند،مایه خمیر،گرد مخصوص شیرینی پزی یا پخت نان؛نمك خردل؛سركه؛انواع سس ( چاشنی ) ادویه جات،یخ .

طبقه ٣١- محصولات كشاورزی،باغداری و جنگلبانی و دانه هایی كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند؛حیوانات زنده؛میوه و سبزیجات تازه؛بذر؛گیاهان وگل های طبیعی؛ غذای حیوانات؛مالت ( جو سبز خشك شده ).

طبقه٣٢- ماء الشعیر؛آب های معدنی و گازدار و سایر نوشیدنی های غیر الكلی؛آب میوه وشربتهای میوه ای؛شربت و تركیبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه ٣٣-…………………….

طبقه ٣٤- تنباكو،لوازم تدخین؛كبریت .

طبقه ٣٥- تبلیغات؛مدیریت تجاری؛امور اداری تجارت؛كارهای دفتری و اداری .

طبقه ٣٦- بیمه؛امور مالی،امور پولی،امور مربوط به معاملات املاك و مستغلات .

طبقه ٣٧- ساختمان سازی،تعمیرو بازسازی،خدمات نصب.

طبقه ٣٨- مخابرات از راه دور.

طبقه٣٩- حمل و نقل،بسته بندی و نگهداری كالاها؛تهیه مقدمات و ترتیب دادن مسافرت ها.

طبقه ٤٠- بهسازی و عمل آوری مواد.

طبقه ٤١- آموزش و پرورش؛دوره های كارآموزی و تعلیمی؛تفریح و سرگرمی،فعالیت های ورزشی و فرهنگی.

طبقه ٤٢- خدمات عملی و فن آوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه؛خدمات تجزیه و تحیل و تحقیقات صنعتی؛طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه ای.

طبقه ٤٣- خدمات عرضه اغذیه و نوشابه،تامین مسكن و محل اقامت موقت.

طبقه ٤٤- خدمات پزشكی،خدمات بیطاری،مراقبت های بهداشتی و زیبائی برای انسانها یا حیوانات،خدمات كشاورزی،باغداری و جنگلداری.

طبقه ٤٥- خدمات شخصی یا اجتماعی كه به وسیله سایر افراد جهت رفع نیازهای افراد ارائه می شوند،خدمات امنیتی برای محافظت از افراد،اموال و دارائیها،خدمات حقوقی.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *