ثبت علامت تجاری

موسسه ثبت شرکت کریم خان در خصوص ثبت علامت تجاری فردی و جمعی سخن می گوید.علامت تجاری عبارت است از هر نوع علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف ،عبارت،مهر،لفاف و جز از آن که جهت کسب امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی از سایر محصولات انتخاب می گردد. امکان دارد از یک علامت تجاری جهت تشخیص امتیاز محصولات تعدادی از کشاورزان یا ارباب صنعت و یا محصولات یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت استفاده شود. در ذیل به بررسی ثبت علائم تجاری فردی و جمعی پرداخته ایم. در صورتی که به هر نوع راهنمایی و مشاوره در این مورد نیاز دارید می توانید با مشاوران توانمند ما در ثبت شرکت کریمخان در ارتباط باشید.

علامت تجاری فردی

علامت فردی جهت اشخاص معین حقیقی یا حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد و مشخص می کند که محصولات تجاری به آن ها تعلق دارد مانند ارج.

انتخاب علامت تجاری و ثبت آن دارای شرایط خاصی می باشد که برای آن در قوانین کشورهای مختلف مطابق با عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصلحت کشور و همچنین رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی، محدودیت هایی در نظر گرفته شده است.

علامت تجاری علاوه بر اینکه می بایست دارای تفاوت و تمایز با سایر علائم تجاری باشد و بصورت تنگاتنگ با نوع و جنس کالا نیز مرتبط باشد، لازم است که همراه با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم شود و در آن از اسامی عام و گمراه کننده استفاده نشود، به عنوان مثال کلمه ” شکر ” را که نامی عام و مخصوص کالا و جنس خاصی است ،نمی توان به عنوان یک علامت تجاری انتخاب برگزید.

بر اساس ماده 5 قانون ثبت علائم و اختراعات، ثبت برخی از علائم و اختراعات ممنوع می باشد که ثبت شرکت کریمخان در ذیل آن ها را بیان نموده است:

  1. پرچم رسمی کشور ایران به همراه علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران و شعار الله اکبر و هر نوع پرچم دیگری که دولت ایران استفاده از آن را به صورت علامت تجاری ممنوع نماید.
  2. علامت هلال احمر، نشان ها، انگ های دولت ایران
  3. کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد مانند مقامات دولتی و مشابه آن
  4. علامت موسساتی از قبیل هلال احمر و صلیب احمر و مانند آن ها که رسمی می باشند.
  5. علائمی که با انتظامات عمومی یا منافی عفت مغایر باشد.

علامت تجاری عمومی یا جمعی

علامت تجاری عمومی یا جمعی علائمی می باشند که جهت تشخیص و امتیاز محصولات تعدادی از ارباب حرف یا ساکنین مکان مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. مانند ” سبلان ” که جهت تشخیص و متمایز کردن عسل آن منطقه ( به طور کلی و بدون توجه به شخص مشخص) از محل دیگر می باشد و یا ” قالی کرمان ” که نوعی علائم جمعی می باشد و یا ” سولینگن” که جهت تشخیص و امتیاز محصولات فولادی ناحیه ی مشخصی از آلمان استفاده می شود. این نوع علائم تجاری مخصوص کارخانجات و صنعتگران و تولید کنندگان است که در آن ناحیه ی خاص کار می کنند یا اینکه در اتحادیه ای عضو هستند که اقدام به ساخت اجناس مذکور می نماید. در ادامه با ما همراه باشید تا با شرایط و ضوابط ثبت علامت تجاری جمعی آگاه شوید.

ضوابط ثبت علامت تجاری جمعی به قرار ذیل است:

  • لازم است در تنظیم فرم اظهارنامه ی ثبت علامت تجاری، عنوان “علامت جمعی ” ذکر شود.
  • تقاضای ثبت علامت تجاری به وسیله ی یک گروه صورت می گیرد.
  • همان گونه که بیان شد، ممکن است علامت گروهی بر خلاف درخواست ثبت علامت تجاری، شامل مواردی باشد که مبدا جغرافیایی محصولات یا خدمات مربوطه را نشان می دهند.
  • ضوابطی که مربوط به نحوه ی استفاده از علامت تجاری مربوط می باشد نیز می بایست در اداره ی ثبت علامت تجاری ثبت گردند. مانند شرایط استفاده از علامت تجاری، افرادی که اجازه ی استفاده از علامت تجاری را دارند و …
  • علامت تجاری نباید بر خالف اخلاق حسنه و نظم عمومی باشد.
  • علامت تجاری نباید گمراه کننده باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *