ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری


موسسه غیر تجاری چیست؟

هر اطلاعاتی که برای ثبت موسسه غیر تجاری نیاز دارید می توانید از ثبت کریم خان بخواهید. موسسه غیر تجاری موسسه ای است كه هدف از تشکیل آن مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن می باشد و امکان دارد که موسسین آن قصد منفعت از آن را داشته یا نداشته باشند. این موسسه ها از زمانی که به ثبت می رسند شخصیت حقوقی پیدا کرده و می توانند عناوینی از قبیل بنگاه , انجمن , كانون و امثال آن را اختیار نمایند ولی اتخاذ عناوینی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارد برای موسسات غیر تجاری امکان پذیر نخواهد بود.

موسسات غیر تجاری بر اساس هدفی که دارند به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول : موسسات غیر تجاری هستند که هدف آنها جذب منافع مالی و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد, مانند موسسات خیریه…

دسته دوم : موسسات غیر تجاری هستند که منافع مالی را بین اعضای خود تقسیم می کنند. مانند موسسات علمی و فنی ، موسسات زبان , كانون های فنی و حقوقی و ….

در موسسات غیر تجاری تعداد شرکا نباید کمتر از دو نفر باشد و شرکا مجاز می باشند به هر اندازه که می خواهند سرمایه گذاری کنند. موسسات غیر تجاری در تهران باید مانند موسسات تجاری در اداره ثبت شركتها به ثبت برسند که ثبت کریم خان در این راستا می تواند به متقاضیان خدمات لازم را ارائه دهد. همچنین موسسات غیر تجاری در شهرستانها نیز باید در دایره ثبت شركتهای اداره ثبت مركز اصلی موسسه به ثبت برسند. موسسات غیر تجاری موظفند برای ثبت موسسه خود كلیه اقدامات تاسیس شركتها را با رعایت مواد آئین نامه اصلاحی ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری كه در سال 1337 به تصویب رسیده است اقدام نمایند.

 

برای ثبت موسسه غیر تجاری چه مدارکی لازم است؟

1.دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه به صورت چاپی و امضا توسط تمام شرکا

2.تنظیم اساسنامه در 2 نسخه و امضای تمام صفحات

3.تنظیم صورتجلسه مجمع موسسین حداقل در 2 نسخه

4.فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا

5.اخذ مجوز در خصوص موضوع موسسه

در ثبت شرکت کریم خان قادر خواهید بود در کوتاه ترین زمان ممکن برای ثبت موسسه غیر تجاری خود اقدام نمایید.

موسسه غیر تجاری دارای مجمع عمومی عادی و فوق العاده می باشد كه هر كدام از آنها وظایفی دارند. هیئت مدیره موسسه می تواند در مجمع عمومی عادی از بین شركا یا خارج از آن ها انتخاب شود. مدیران موسسه غیر تجاری دارای اختیارات تام بوده و می توانند برای مدت محدود یا نامحدود تعیین شوند مگر اینكه در اساسنامه ترتیب دیگری قید شده باشد. جلسات هیئت مدیره زمانی رسمیت می یابد که اكثریت اعضا حضور داشته باشند و اساس اعتبار تصمیمات هیئت مدیره نیز با اكثریت آرا خواهد بود.

زمانی كه تقاضای ثبت موسسه غیر تجاری مورد قبول واقع شود , مراتب آن در دفتر مخصوصی ثبت شده و برگه ای شامل تصدیق ثبت به تقاضا كننده ارائه می شود ,همچنین خلاصه ای از مراتب ثبت با هزینه متقاضی در روزنامه رسمی یا یكی از روزنامه های كثیر الانتشار منتشر می گردد.

انحلال و تصفیه موسسه غیر تجاری چگونه صورت می گیرد؟

انحلال موسسه غیر تجاری می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده باشد یا بر اساس حكم دادگاه صورت گیرد. اگر انحلال اختیاری صورت گرفته باشد طبق مقررات قید شده در اساسنامه تصفیه توسط مدیران انجام می گیرد و چنانچه متصدی امر تصفیه و چگونگی انجام آن معین نشده باشد هنگام انحلال مجمع عمومی فوق العاده یک نفر را به عنوان مدیر تصفیه مشخص نموده و حدود اختیارات آن را نیز تعیین می نماید. همچنین اگر انحلال با حكم دادگاه صورت گرفته باشد امر تصفیه به عهده متصدی تصفیه ای که در اساسنامه تعیین شده انجام می پذیرد و اگر متصدی مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حكم انحلال یک نفر را جهت تصفیه مشخص می نماید و تصفیه طبق قانون تجارت انجام خواهد گرفت.

روش تعیین نام موسسه غیر تجاری

تعیین نام شرکت و مؤسسات غیر تجاری که در تهران و یا در ادارات ثبت شهرستان‌ها به ثبت می رسد فقط در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی امکان پذیر می باشد. لازم است چندین نام انتخاب شده و به مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکتها ارائه گردد. نام انتخاب شده باید با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد و از نامهای خارجی نباشد و همچنین در گذشته ثبت نشده باشد, مسئول مربوطه پس از بررسی، با انتخاب یکی از اسامی موافقت خواهد کرد.

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری

  1. تکمیل فرم تقاضانامه ثبت موسسه و امضا توسط شرکا
  2. تکمیل فرم صورتجلسه موسسین و امضا توسط شرکا
  3. تنظیم و امضای کلیه صفحات اساسنامه توسط شرکا
  4. تایید نام
  5. کارشناس حقوقی اطلاعات وارد شده را بررسی می نماید،اگر مدارک دارای نقص باشد در سامانه ابلاغ برای متقاضی رفع نقص ارسال می گردد و باید نقص را رفع نماید و در صورت عدم نقص اطلاعات ، آن را تایید می کند.
  6. پس از پذیرش اینترنتی، باید نسخه های اصلی صورتجلسات تنظیم شده و پیوست های آن از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه پذیرش ارسال شود.
  7. اگر صورتجلسه دارای نقص باشد، ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص انجام گیرد و در حالتی که صورتجلسه مورد پذیرش واقع نشده و رد شود دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به متقاضی ثبت موسسه غیر تجاری اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ی جدید اقدام نماید.
  8. یک نسخه از پیش نویس آگهی تاسیس موسسه غیر تجاری جهت درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی و نسخه دیگر همراه فیش پرداختی به قسمت دایره آگهی ها جهت درج در روزنامه کثیر الانتشار ارسال می شود.

در این مطلب تمامی نکات لازم جهت ثبت موسسه غیر تجاری را ذکر کرده ایم ،در صورتی که قصد ثبت این گونه موسسات را دارید می توانید با مراجعه به ثبت کریمخان اقدامات لازم را بعمل آورید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *