اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی


اخذ کارت بازرگانی برای صادرات و واردات کالا برای تاجر الزامی بوده و تاجر اعم از شخص حقیقی یا حقوقی می تواند با بهره گیری از آن برای امور تجاری از جمله گشایش اعتبار در بانک استفاده کند.طبق ماده ۳ قانون صادرات و واردات افراد مختلفی از قبیل اشخاص حقیقی و حقوقی جهت صادرات و واردات خود نیازمند اند تا کارت بازرگانی داشته باشند که کارت ذکر شده از طریق اتاق بازرگانی با شرایط ویژه ای دریافت خواهد شد.کارت بازرگانی به دوشکل حقیقی و حقوقی دریافت می شود مشروط بر اینکه تمامی شرایط برای این اشخاص (حقیقی و حقوقی) فراهم باشد .یک فرد قادر است به عنوان مدیرعامل یک شرکت بازرگانی و یا حتی یک تاجر ، نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدامات لازم را به عمل آورد.تمامی اشخاص می توانند پس از شرکت در کلاس های آموزشی و تکمیل مدارک در صورت فراهم بودن شرایط لازم کارت بازرگانی را اخذ نمایند.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی به مجوزی اطلاق می شود که به اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای این کارت می باشند این امکان را می دهد تا به تجارت خارجی بپردازند.

براساس مقرراتی که هم اکنون اجرا می شود اعتبار کارت بازرگانی تا یک سال پس از تاریخ صدور می باشد و همچنین دارندگان کارت بازرگانی می توانند با ارائه مدارک لازم ، کارت خود را برای مدت ذکر شده تمدید نمایند.

دریافت کارت بازرگانی

پس ورود به سایت اتاق بازرگانی از قسمت عضویت و کارت بازرگانی بخش ثبت نام برای صدور کارت عضویت و بازرگانی را برگزیده و نسبت به ثبت درخواست صدور، تمدید یا تغییر کارت عضویت یا بازرگانی اقدام می نماییم.موسسه ثبت شرکت کریم خان در ادامه به ارائه مراحل اخذ کارت بازرگانی می پردازد.

مراحل اخذ کارت بازرگانی

  1. ثبت اطلاعات فردی
  2. چاپ فرم های الکترونیکی مربوطه ، مراجعه به سازمان و اخذ گواهی های مورد نیاز
  3. کامل نمودن اطلاعات پرونده و اسکن از تصویر مدارک به انضمام بارگذاری فایل های مربوطه
  4. ارسال پرونده به صورت الکترونیکی همراه با ثبت درخواست و تایید نهایی
  5. بررسی پرونده به صورت غیر حضوری انجام خواهد شد.
  • درصورت وجود نقص در پرونده، از طریق پیامک و پست الکترونیکی به اشخاص اطلاع داده می شود تا با مراجعه مجدد، اطلاعات و مدارک را کامل کنند.
  • درصورت کامل بودن پرونده، از طریق پیامک و پست الکترونیکی به اشخاص اطلاع داده می شود تا با ارائه اصل مدارک ، جهت کامل کردن ثبت نام به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یا اتاق تعاون مربوطه رجوع کنند.

     6. تا مادامی که کارت تحویل داده نشده اشخاص میتوانند با مراجعه مجدد از آخرین وضعیت درخواست خود در اتاق بازرگانی/ اتاق تعاون/ سازمان صنعت معدن و تجارت مربوطه اطلاعات کافی را کسب نمایند.

در ادامه با موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا مدار مورد نیاز جهت اخذ کارت بازرگانی را برای شما بر شمرد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی

  1. اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکتها رسیده باشد
  2. اصل گواهی پلمپ دفاتر ، از اداره ثبت شرکتها
  3. اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  4. فرم دال
  5. اصل گواهی موضوع ماده ۱۸۱ق.م.م مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری به آدرس متقاضی
  6. اصل کارت ملی (در صورت داشتن هر تغییرات در مشخصات سجلی اسکن و بارگذاری تصویر شناسنامه از تمام صفحات اجباری می باشد)
  7. دو قطعه عکس (جدید ، تمام رخ ، ساده ، رنگی و با پشت زمینه سفید)
  8. اصل مدرک تحصیلی معتبر (حداقل دیپلم متوسطه) مدارک خارج از کشور پس از ارزشیابی توسط اداره
  9. دانش آموختگان وزارت علوم مورد پذیرش می باشد.(تبصره : دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، خدمات فنی مهندسی وخدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT ازمراجع مربوطه با شرط انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه ، ازارائه مدرک فوق معاف بوده و لازم است تا اصل مدرک تولید را ارائه نمایند.)
  10. اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان (در این مورد مقاضیانی که شامل سن ۵۵ سال تمام هستند ارائه کارت پایان خدمت الزامی نمی باشد)
  11. داشتن حداقل سن ۲۳سال تمام
  12. اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری وحسن اعتبار بانکی به نام متقاضی (فقط روی فرم الف قابل قبول است) با مهر امضای رئیس شعبه. (حسابهای جاری شتاب مربوط به شهرستانها اگر روی فرم الف تایید شده باشد قابل قبول است). در ضمن حداقل یکسال از زمان افتتاح حساب گذشته باشد.
  13. ارائه یکی از مدارک زیر :

الف- اصل سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی، به آدرس دفتر کار (آدرس اظهارنامه)

ب – اصل اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی ، برای محل کار و به آدرس دفتر کار (آدرس اظهارنامه)

ج – اصل اجاره نامه بنگاه املاک دارای کد رهگیری به نام متقاضی ، برای محل کار و به آدرس دفتر کار (آدرس اظهارنامه)

تذکر۱: اخذ کارت بازرگانی شامل کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نخواهد شد.

تذکر۲: حداقل مدرک تحصیلی دیپلم الزاما ارائه گردد.

تذکر۳: متقاضی یا نماینده قانونی او در مرحله برابر اصل الزامی بوده و تحویل کارت ملی یکی از ملزومات به حساب می آید.

تذکر۴: برای هر واحد ملکی تنها یک کارت بازرگانی صادر می شود.

تذکر۵: متقاضی پس از مراجعه به اتاق بر اساس نوع مدرک تحصیلی خود میبایست در کلاس های اموزشی حضور یابد.

تذکر۶: تمامی مدارک در محل اتاق برابر اصل می شود.

تذکر۷: متقاضیان درانتخاب رشته فعالیتهای خاص درزمان تکمیل اطلاعات ثبت نامی از طریق سایت این اتاق باید به این نکته دقت نمایند که رشته های انتخاب شده در راستای نیازهای وارداتی آنان باشد زیرا تنها واردات در چهارچوب رشته های انتخابی امکان پذیر خواهد بود و به منظور صادرات کالا محدودیتی وجود ندارد.در صورتی که قصد دارید نسبت به چگونگی اخذ کارت بازرگانی به اطلاعات کافی دست پیدا کنید ، در ادامه ثبت کریم خان شما را راهنمایی خواهد کرد.

چگونگی اخذ کارت بازرگانی

در مراحل ثبت درخواست باید متناسب با نوع درخواست، فرم های گواهی از سامانه چاپ اخذ شده و برای تایید به مراکز مربوطه به شرح ذیل مراجعه شود:

  • جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به نزدیک ترین دفتر پلیس+ ۱۰مراجعه کنید.
  • جهت دریافت گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم به حوزه مالیاتی محل کار (برای کارت های حقیقی) دفتر مرکزی (برای کارت های حقوقی) مراجعه کنید.
  • جهت تایید فرم حساب و حسن اعتبار بانکی (فرم الف) به بانکی که حساب جاری در آن دارید مراجعه کنید.
  • جهت تایید فرم تعهد و گواهی امضاء (فرم د) به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.
  • جهت دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی به شعبه بیمه محل کار(برای کارت های حقیقی) دفتر مرکزی (برای کارت های حقوقی) مراجعه کنید.
  • جهت دریافت اظهار نامه ثبت نام در دفتر های بازرگانی و گواهی پلمپ دفاتر به نزدیک ترین دفتر پست مراجعه نموده و پس از دریافت دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و کل) به اداره ثبت شرکت های محل مراجعه فرمایید.
  • جهت اخذ فرم پیش ثبت نام کد اقتصادی به سایت Tax.gov.irمراجعه فرمایید.
  • جهت دریافت تایید صلاحیت مدیران خارجی (ویژه مدیرعاملان غیر ایرانی) به سفارتخانه متبوع مراجعه فرمایید.

 

قوانین آموزش متقاضیان کارت بازرگانی جدید (صدوری) (اخذ کارت بازرگانی) از قبیل حقیقی و یا حقوقی

در اجرای تبصره ۱جزء ۱۱-۱-۲بند ۲ماده ۱۱آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و به منظور ارتقاء سطح علمی متقاضیان اخذ کارت بازرگانی جدید، حضور یافتن در دوره های آموزشی برای تمامی متقاضیانی که برای اولین بار نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام می کنند طبق موارد زیر الزامی است.

مدرک تحصیلی جهت اخذ کارت بازرگانی :

متقاضیان اخذ کارت بازرگانی که مدرک دانشگاهی مرتبط دارند :

متقاضیان فارغ التحصیل از دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های اقتصاد، مدیریت و بازرگانی و رشته هایی مشابه رشته های ذکر شده ، به صلاح دید اتاق لازم است در نشست توجیهی کارت بازرگانی به مدت ۲ تا ۳ ساعت شرکت کنند.

متقاضیان دریافت کارت بازرگانی که مدرک دانشگاهی غیر مرتبط دارند :

متقاضیان فارغ التحصیل از دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های غیر مرتبط با رشته های گفته شده در متن فوق ، می بایست علاوه بر شرکت در نشست توجیهی ، در دوره های آموزشی تخصصی به مدت ۸ ساعت نیز حضور یابند.

متقاضیان دریافت کارت بازرگانی که مدرک تحصیلی دیپلم و یا فوق دیپلم دارند :

متقاضیانی که مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه از آموزش و پرورش و یا فوق دیپلم از دانشگاه دارند باید در نشست توجیهی، در دوره های آموزشی تخصصی به مدت ۱۲ ساعت نیز حضور یابند.

موضوعات مورد بحث در دوره های آموزشی تخصصی :

  • مقررات صادرات و واردات
  • قوانین و مقررات گمرک و ترخیص کالا
  • مدیریت خرید، سفارشات خارجی، اعتبارات اسنادی و ایکوترمز

در صورتی متقاضیان پیش از این دوره های آموزشی با موضوعات گفته شده در مطلب فوق را طی کرده باشند با ارائه گواهینامه مربوطه و تایید آن به وسیله اتاق کافی به مقصود خواهد بود.

سه در هزار درآمد مشمول مالیات و یک در هزار فروش سهم اتاق بازرگانی برای تمدید کارت بازرگانی

مدارک مورد نیاز به منظور پرداخت سه درهزار درآمد مشمول مالیات :

  • اصل و تصویر برگ تشخیص یا قطعی سالهایی که به اتاق ارائه نشده است .

مدارک مورد نیاز برای پرداخت یک درهزار فروش کالا و خدمات :

  • تصویر اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده سالهای ۱۹۳۹-۱۹۳۲-۱۹۳۱-۱۹۳۱ طبق ماده ۷۷قانون برنامه پنجم توسعه : متقاضیان تمدید کارت بازرگانی موظف هستند یک در هزار رقم فروش کالا و خدمات خود را به اتاق های بازرگانی و تعاون بپردازند.

تذکر : درراستای همکاری با فعالان اقتصادی کشور و دارندگان کارت بازرگانی فقط %۹۱از مبلغ یک در هزار فروش کالا و خدمات سال ۱۹۳۱و %۰۱از مبلغ ذکر شده متعلق به سالهای ۱۹۳۱و۱۹۳۲و ۱۹۳۹دریافت می شود.

تذکر :سه درهزار مالیات بردرآمد ویک درهزار فروش کالا و خدمات منحصرا از طریق امور مالی اتاق تهران قابل محاسبه و پرداخت می باشد.

حق صدور و تمدید کارت عضویت اتاق و کارت بازرگانی

الف: هزینه حق صدور و یا تمدید کارت.

ب : به منظور اخذ کارت بازرگانی صدوری هزینه علاوه بر مبالغ تعیین شده دریافت خواهد شد.

این نکته را مد نظر قرار دهید که کارت های بازرگانی به صورت یک ساله و ۵ ساله طبق سابقه بازرگان و یا تاجر مربوط ارائه می شود.
تمدید کارت بازرگانی

مرجع صدور کارت بازرگانی هم اکنون اتاق بازرگانی است .یکی دیگر از مزایای اخذ کارت بازرگانی عضویت در اتاق بازرگانی و امکان به ثبت رساندن علامت تجاری غیرفارسی است.

مراحل تمدید کارت بازرگانی تاحدود زیادی مشابه مراحل اخذ اولیه ی کارت بازرگانی است.به این ترتیب که مدارکی همانند حداقل مدرک دیپلم ، حداقل۲۳ سال سن، اجاره نامه ، مفاصاحساب دارایی، حسن اعتبار بانکی ، گواهی عدم سوء پیشینه و کارت پایان خدمت یا معافی جز این مدارک به حساب می آیند.

نکته مهمی که باید درباره تمدید در نظر بگیریم این است که مضاف برمدارک فوق نیاز به مفاصاحساب بیمه( درخصوص کارت های بازرگانی حقوقی )وپرداخت مالیات یک در هزار و سه در هزار کارکرد سال قبل می باشد .

لازم به ذکر است که در زمان تمدید کارت بازرگانی در صورتی که کارت بازرگانی حقیقی باشد دیگر نیاز به گذراندن کلاس های آموزشی اتاق بازرگانی و شرکت در آزمون نیست و در صورتی که کارت بازرگانی حقوقی باشد و مدیرعامل شرکت هم تغییرنکرده باشد بازهم نیاز به گذراندن مجدد کلاس به هنگام تمدید کارت بازرگانی نمی باشد.تنها زمانی در تمدید کارت بازرگانی نیاز به طی کردن دوره آموزشی است که مدیرعامل شرکت مربوطه عزل شده و مدیر عامل جدیدی جایگزین او شده باشد.

و اما در آخر نکات قابل توجهی لازم به ذکر است که در بخش زیر آن ها را به شما ارائه داده ایم:

  1. در برخی زمان ها حتی بدون وجود مدرک دیپلم نیز می توانید نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام نمایید.
  2. حتی بدون کارت پایان خدمت نیز قادر خواهید بود با یک شرایطی خاص کارت بازرگانی را دریافت کنید.
  3. دریافت کارت بازرگانی به منزله عضویت در اتاق بازرگانی نمی باشد و همچنین عضویت در اتاق بازرگانی ملاک صادارت و واردات و انجام امور بازرگانی است.

موسسه ثبت شرکت کریم خان در ادامه مزایایی اخذ کارت بازرگانی را به شما ارائه می دهد.

مزایای اخذ کارت بازرگانی عبارت است از:

  • عضویت در اتاق بازرگانی
  • واردات و صادرات از منطقه آزاد تجاری
  • صادرات و واردات کالا به صورت تجاری
  • ثبت سفارشات و ترخیص کالا
  • حق العمل کاری در گمرک
  • ثبت نام تجاری لاتین
  • شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی
  • ارتباط با تجار خارجی
  • صدور ویزای تجاری
  • صدور گواهی مبدا
  • مبادله اطلاعات تجاری در سطح جهان
  • ثبت نام تجاری در خدمات صادرات
  • شناخته شدن به عنوان بازرگان برای اشخاص حقیقی

کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن ، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن ، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند.ثبت شرکت کریم خان ارائه کننده کارت بازرگانی در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *