مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده


ماليات بر ارزش افزوده چیست؟

ماليات بر ارزش افزوده، نوعی ماليات بر فروش چند مرحله ای می باشد كه خريد كالاها و خدمات واسطه ای را از پرداخت ماليات معاف می كند . نکته قابل توجه این می باشد که به دلیل برابر بودن حجم ارزش افزوده ی بنگاه های اقتصادی در یک کشور با تولید ملی همان کشور به این معادله می رسیم که (استهلاک + سود + بهره + دستمزد = معاملات واسطه ای – کل معاملات = ارزش افزوده ) در حقیقت می توان گفت مقیاس اندازه گیری مالیات بر ارزش افزوده، میزان تولید ناخالص ملی است. ثبت شرکت کریم خان در این مقاله به شرح اطلاعاتی در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده می پردازد.

ارزش افزوده چیست؟

از نظر اقتصاددانان ارزش افزوده عبارت است از ما به التفاوت ستانده و داده ، به عبارت دیگر ارزش افزوده به معنای فروش منهای خرید است. بر مبنای این تعریف از ارزش افزوده ماليات بر ارزش افزوده نوعی ماليات عام و غير مستقيم بر مصرف و فروش داخلی كالاها و خدمات است که چند مرحله ای می باشد و از اضافه ی ارزش کالاها در مراحل مختلف ، از توليد و تكميل آن تا مصرف نهايی ، اخذ می شود.

مزايای ماليات بر ارزش افزوده:

  1. درآمدزايی جديد جهت پاسخگويی به هزينه های دولت
  2. فرار از پرداخت ماليات
  3. تسهيل ورود به پيمان های منطقه ای
  4. نوسازی و ایجاد تحول در نظام مالیاتی
  5. سهولت در كنترل و حسابرسی
  6. تأثيرات منفی کم

معايب ماليات بر ارزش افزوده:

  • اثر نزولی ماليات بر ارزش افزوده
  • اثر ماليات بر ارزش افزوده در افزايش سطح قيمت ها
  • اشكالات اجرايی ماليات بر ارزش افزوده

قانون ماليات بر ارزش افزوده در ايران:

میزان مالیات بر ارزش افزوده در ایران فقط 3 در صد می باشد و این در حالی است که در 70 درصد از کشور هایی که دارای این نوع مالیات هستند میزان مالیات بر ارزش افزوده به بیش از 15 در صد می رسد. قابل ذکر است که کالاهایی از قبیل کالاهای اساسی ، پروتئینی ، محصولات کشاورزی و نشریات و مطبوعات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند. در صورتیش که می خواهید نحوه ی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را فراگیرید در ادامه این متن با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده :

فرآیند ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده شامل دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام می باشد . پس از اینکه فرآیند پیش ثبت نام تکمیل شد، کد کاربری و کلمه عبور از طریق پست به محل اقامتگاه قانونی شرکت فرستاده می شود . امکان ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور فراهم می شود. امکان دریافت مالیات برارزش افزوده از خریداران کالا و خدمات میسر نمی گردد مگر تا زمانی که فرآیند ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده تکمیل شده و گواهینامه مالیات برارزش افزوده صادر گردد. همچنین بر اساس بند یک ماده ۲۲ قانون مالیات برارزش افزوده در صورت عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت معین شده ، معادل ۷۵% مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام مشمول جریمه می گردند . همچنین علاوه بر جریمه مذکور به اندازه ۲ % در ماه نیز نسبت به مالیات پرداخت نشده می بایستی جریمه تاخیر پرداخت نمایند. ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده یکی از اساسی ترین اقداماتی است که هر شرکتی می بایست جهت انجام فعالیتهای اقتصادی خود انجام دهد و عدم ثبت نام دارای اثرات مالی و مالیاتی عمده ای می باشند.

روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده :

تسویه حساب بازرگانان با مالیات 10% به عنوان نمونه

خرید یک جنس به بهای مثلا 100 ریال + 10 ریال مالیات و افزودن ارزش جنس…. و در انتهای 300 ریال فروش با 27/27 ریال مالیات نهفته در بهای فروش ما به تفاوت قابل پرداخت به خزانه دولت = 17/27 ریال

در واقع 100 ریال + 10 % = 110 ریال

افزودن ارزش (دلالی . فروش یا تولید فرقی نمی کند)

فروش به قیمت 272/73 ریال + 10% مالیات (= 27/27) = 300 ریال

شیوه قیمت گذاری و فاکتور نویسی در بازار :

بر اساس قوانین بسیاری از کشور ها ، فروشنده ها موظند قیمت کل کالا را که شامل(مالیات بر ارزش افزوده است) روی آن بنویسند.

روش قیمت گذاری بدین صورت ممنوع می باشد : (قیمت پایه) + (مالیات بر ارزش افزوده)

فروشنده ها موظفند در فاکتور نویسی در انتهای محاسبه ، مبلغ قابل پرداخت و رقم مالیات بر ارزش افزوده را به صورت جداگانه استخراج کرده و آن را همراه با نرخ در صد بنویسند.

به عنوان مثال اگر بهای فروش کل 110 ریال باشد رسید صندوق باید اینگونه نوشته شود :

قیمت کل = 110 ریال * دارای 10 ریال مالیات بر ارزش افزوده به نرخ 10 %

برخی از کالا ها و خدمات به دلایل زیر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند :

  • کاهش خاصیت تنازلی مالیات بر ارزش افزوده
  • کاهش اثر تورمی و حمایت از اقشار کم در امد
  • کاهش هزینه های اجرای و وصول مالیات

نتیجه گیری از خدمات ارزش افزوده:

1-ماليات بر ارزش افزوده، نوعی ماليات بر فروش چند مرحله ای می باشد كه خريد كالاها و خدمات واسطه ای را از پرداخت ماليات معاف می كند.

2-مالیات بر ارزش افزوده 3 نوع تولیدی , مصرفی و درآمدی دارد , که نوع تولیدی بیشترین پایه مالیاتی را داشته و نوع مصرفی کم ترین پایه مالیاتی را دارد که اکثر کشور ها از آن استفاده می کنند. نوع درامدی هم بر تولید خالص ملی تعلق دارد.

3-کاهش فشار مالیاتی بر تولید و سرمایه گذاری مولد اقتصادی و افزایش کارای نظام مالیاتی از مهمترین دلایل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از ثبت کریم خان مشاوره بگیرید.

مراحل اخذ مالیات بر ارزش افزوده

پیش از هر چیز جهت اخذ مالیات بر ارزش افزوده میبایست اقدام به ثبت نام اولیه ارزش افزوده شرکت نمایید سپس برگه ثبت نام اولیه دریافت مالیات بر ارزش افزوده را به همراه مدارک لازمه ارائه دهید.پس از طی کردن این مراحل جهت اخذ مالیات بر ارزش افزوده می بایست به ثبت نام مرحله دوم بپردازید و این عمل را الزاما پس از آمدن رمز عبور به انجام رسانید.سپس کلیه مدارک لازم جهت دریافت مالیات بر ارزش افزوده را به اداره دارایی تحویل داده و به این نکته باید توجه داشته باشید که برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده اظهارنامه برای سه ماهه های سالهای پیش از تاسیس تا سالی که قرار است ارزش افزوده ثبت نام گردیده و گواهی صادر شود نیز باید ارائه گردد.همچنین کلیه قراردها برای ثبت نام مرحله آخر و صدور گواهی ارزش افزوده نیز از دیگر مدارکی است که جهت دریافت مالیات بر ارزش افزوده باید ارائه شود.

شما عزیزان در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی در زمینه امور مالیاتی و در رابطه با ماليات بر ارزش افزوده ، می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل نموده و مشاوره بگیرید.

خدمات مالی

اظهارنامه ی مالیات بر ارزش افزودهاعتراض به مالیات بر ارزش افزودهثبت خرید با مالیات بر ارزش افزودهثبت ماليات بر ارزش افزودهثبت مالیات بر ارزش افزودهضریب مالیات بر ارزش افزودهقانون مالیات بر ارزش افزودهقوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزودهقوانین و مقررات مالیات بر ارزش افزودهمالیات بر ارزش افزودهمالیات بر ارزش افزوده ارزمالیات بر ارزش افزوده استان تهرانمالیات بر ارزش افزوده ایرانمالیات بر ارزش افزوده پرداختنیمالیات بر ارزش افزوده پیمانکارانمالیات بر ارزش افزوده پیمانکاریمالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه می شودمالیات بر ارزش افزوده چند درصدمالیات بر ارزش افزوده چیستمالیات بر ارزش افزوده رستورانمالیات بر ارزش افزوده طلامالیات بر ارزش افزوده طلا فروشانمزایا و معایب مالیات بر ارزش افزودهمشمولین مالیات بر ارزش افزودهنحوه ی پرداخت مالیات بر ارزش افزودهنحوه ی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *