مروری بر تاریخچه ی نام تجاری یا برند

مروری بر تاریخچه ی نام تجاری یا برند


مروری بر تاریخچه ی نام تجاری یا برند

علامت گذاری چیست؟

موسسه ثبت کریم خان در این مطلب در خصوص تاریخچه ی برند یا نام تجاری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.بر اساس تعریف انجمن بازاریابی آمریکا مارک، برند (brand) یا نمانام، یک نام ، آرم ، عبارت ، طرح ، ویژگی ، نماد یا ترکیبی از آن ها می باشد که جهت شناسایی محصولات و خدماتی که به وسیله ی یک فروشنده یا عده ای از فروشندگان ارائه شده است و همچنین برای متمایز نمودن آن خدمات و محصولات از محصولات سایر رقبا استفاده می گردد.

به وجود آوردن یک نام و نشان تجاری نمایانگر یک سرمایه گذاری بر روی یک محصول یا کالا می باشد. در عصر کنونی با دقت به حجم گسترده ی تولیدات و رقابت میان تولید کنندگان در محصولات مشترک، علامت گذاری به یک مقوله ی اساسی در خط مشی کالا و خدمات تبدیل شده است.

تاریخچه ی نام تجاری

واژه ی برند از کلمه ی نروژی برندر گرفته شده است، که به معنای سوزاندن و داغ کردن می باشد. که به وسیله ی وایکینگ ها وارد فرهنگ لغت انگلیسی شده است و در نتیجه در زبان روزانه رایج شده است. این واژه، به معنای هیزم می باشد و به علامت گذاری حیوانات به وسیله ی مالکان آن ها جهت شناسایی و تمایز آن ها از یکدیگر اطلاق می شده است. در حقیقت نام تجاری در آن زمان ابزاری جهت تشخیص مالکان اصلی حیوانات محسوب می شد ، به نحوی که مالکان حیوانات با سوزاندن تن آن ها به صورت یک علامت ویژه، آن ها را علامت گذاری می نمودند. همچنین در غرب وحشی، گاوچرانان و گله داران جهت پیشگیری از دزدیده شدن احشام، آن ها را توسط داغ های مشخص ،علامت گذاری می نمودند. به صورت کلی، این علامت ها اولین شکل های دیداری نام تجاری را تشکیل می دهند. این علامت ها طی گذشت قرن ها، سیر تکاملی خود را طی نمودند و به دنیای صنعتگران و هنرمندان نیز راه پیدا کردند، تا اینکه کم کم در قرن نوزدهم به عنوان یک رشته از بازاریابی مدرن با وارد شدن محصولات بسته بندی شده به دنیای تجارت راه یافتند.

صنعتی شدن، برای اولین بار تولید صابون محلّی را به کارخانه های متمرکز تولید کننده ی صابون تغییر داد. هنگامی که تولیدات حمل می شدند، کارخانجات می بایست آرم و نشان خود را بر روی بسته ها حک می نمودند تا معلوم گردد که هر کدام از کالاها و محصولات متعلق به کدام تولید کننده می باشد. در آن زمان تولیدات بصورت انبوه در می آمد، به همین علت تولیدی با این حجم زیاد، نیاز داشت که در بازار گسترده تری به فروش برسد و همچنین قابل شناسایی باشد. در عصر حاضر نام و نشان تجاری به یکی از ارزشمند ترین داشته های هر شرکت تبدیل شده است.لازم به ذکر است که هرچه نام و نشان تجاری در ذهن مصرف کنندگان ارزشمند تر باشد، شرکت قادر می باشد در سایه ی آن از مصرف کنندگان منافع بیشتری را بدست بیاورد. زیرا نام های تجاری خوب و با ارزش از امتیاز مصرف کننده بهره مند می باشند. امتیاز مصرف کننده به معنای وفاداری مشتریان نسبت به نام های تجاری می باشد. تعداد چشم گیری از مشتریان، حتی در شرایطی که محصولات جایگزین دیگری با قیمت های مناسب تر و پایین تری روانه ی بازار می گردند، متقاضی همین نام های تجاری خواهند بود و محصولات جایگزین را نمی پذیرند. به بیان دیگر، شرکت هایی که علائم و نام های تجاری دارند و دارای امتیاز مصرف کننده ی مطلوب هستند، به طور معمول در برابر خط مشی های پیشردی رقبا بیمه شده اند. (کاتلر، 1379، ص352)

در حقیقت، نام و نشان تجاری قولی می باشد که تولید کننده به مصرف کننده می دهد و شرکت را مجبور می سازد تا در رابطه با تولیدات و خدماتی که ارائه می دهد صداقت داشته باشد. در دنیای رقابتی امروز که محصولات از لحاظ فیزیکی تفاوت چشم گیری با هم ندارند، یک نام تجاری با ارزش و معتبر قادر است مزیت رقابتی قابل توجهی را به وجود بیاورد. در چنین شرایطی در صورتی که بتوانیم از اعتبار نام تجاری به بهترین نحو استفاده کنیم قادر می باشیم وفاداری مشتریان را که سود بدست آمده در زمان طولانی را مشخص می کند برای خود جلب کنیم.

هرگاه شرکتی به این ادراک برسد که مأموریت نام تجاری آن چیست، این ادراک موجب می گردد که تمام امور و فعالیت های شرکت مسیر و جهت حرکت خود را پیدا کند. این مأموریت مجموعه ای از شرایط و ضوابـط لازم را برای تمام فعـالیت های شرکت تدوین می نماید.

برخی از عوامل مهم تغییرات جهانی موجب شدند نام های تجاری ارزش و اهمیت روز افزونی پیدا کنند که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن عوامل را برشمرده است.

مهم ترین عوامل تغییرات جهانی

  1. فروپاشی مرزهای بازار
  2. جهانی کردن و گسترش علایم تجاری جهانی
  3. افزایش بخش های بازار
  4. به وجود آوردن تنوع و چرخه های حیات کوتاه تر
  5. جذب بیشتر مشتری
  6. تجارت دیجیتالی
  7. عدم ثبات اقتصادی و ناپایداری بازار

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *