مالکیت صنعتی

مالکیت فکری یا معنوی شامل دو قسمت کلی می باشد که یکی از آن ها مالکیت صنعتی است و دیگری حقوق مولف، مصنف و هنرمند می باشد. ثبت شرکت کریم خان قصد دارد طی این مقاله به تشریح مرجع ثبت مالکیت صنعتی بپردازد. در ابتدا قصد داریم به تعریف مختصری از مالکیت صنعتی می پردازیم. مالکیت صنعتی شعبه ای از حقوق تجارت می باشد که حقوق غیرمادی که از علائم مشخص کننده ناشی می شود از قبیل: علائم تجاری یا صنعتی و یا خدماتی، اسم تجاری، سمبل یا علامت و مشخصات منشاء کالا را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است و به حقوقی مانند: ورقه های اختراع و گواهی اشیاء مصرفی، که از خلاقیت و نوآوری حاصل شده است و همچنین به اشکال و ترسیمات و مسائلی در خصوص رقابت نامشروع و سوء استفاده از حقوق مالکیت صنعتی می پردازد.

مطابق با مواد 528 تا 530 ق.م. اسلامی تعزیرات، امروزه مالکیت صنعتی چه در حقوق داخلی و چه در سطح بین المللی، به دلیل الزامات بازرگانی بین المللی و روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر، مورد حمایت جدی قرار گرفته است و مخترع مبتکر و فرد خلاق را قادر می سازد که از علامت یا اختراع خود به صورت انحصاری استفاده نماید و همچنین از روش حقوقی یا جزایی فرد متجاوز به حقوق خود را تحت تعقیب قانونی قرار دهد.

مرجع ثبت مالکیت صنعتی( طرح صنعتی، اختراعات و علایم تجاری):

بر اساس ماده 52 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، انجام امور مربوط به مالکیت صنعتی و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوط به کنوانسیون های ذی ربط بر عهده ی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد. ثبت تمام موضوعات مالکیت صنعتی، اعم از اختراع، علامت، علامت جمعی و طرح صنعتی نیز به وسیله ی اداره ی مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می گیرد.

کارشناسان ما در ثبت شرکت کریم خان به دو طریق می توانند شما را همراهی نمایند. اول آنکه بوسیله ی مشاوره تخصصی در زمینه مالکیت صنعتی شما را راهنمایی نمایند و دیگر آنکه تنها با ارائه ی مدارک مورد نیاز، کلیه ی امور ثبتی شما را خود بر عهده گیرند.

در مواردی که مراجع دیگر بر اساس قانون به بررسی و ثبت اقدام می نمایند، زمانی از حمایت ها و امتیازات ذکر شده در قانون مذکور بهره مند می گردند که حسب مورد ثبت مالکیت صنعتی یا اختراع آن ها در اداره ی مالکیت صنعتی صورت گرفته باشد. مطابق با ماده 53، اداره ی مالکیت صنعتی با استفاده از روش های نوین، جهت ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری دفاتر جداگانه ای را پیش بینی می نمایند. لازم به ذکر است که علائم جمعی در قسمت ویژه ای در دفتر ثبت علائم، ثبت می گردند. اطلاعاتی که در دفاتر ثبت موجود است، برای همگان قابل دسترسی بوده و هر کسی می تواند مطابق با مقرراتی که در آیین نامه اجرایی مشخص شده است، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نماید. مطابق با ماده 56، اداره ی مالکیت صنعتی، کلیه ی آگهی هایی که در قانون فوق ذکر شده است را در روزنامه ی رسمی کشور منتشر خواهد نمود. همچنین اداره ی مالکیت صنعتی مجاز است که هر نوع اشتباه در ترجمه یا نسخه برداری، اشتباه اداری، اشتباه در اظهارنامه و یا اشتباه در هر یک از موارد ثبت شده بر اساس این قانون یا آیین نامه ی اجرایی را اصلاح نماید.

اداره ی مالکیت صنعتی بعد از دریافت هر نوع درخواست مربوط به تمدید مهلت انجام هر کاری که در این قانون یا آیین نامه ی اجرایی آن پیش بینی شده است ، پس از تحلیل و بررسی شرایط موجود قادر می باشد آن را تمدید کند. این کار پس از اعلام به اشخاص ذی نفع بر اساس مقررات مذکور در آیین نامه انجام می گیرد. اداره ی مالکیت صنعتی قبل از اینکه اختیارات قانونی را اعمال نماید، فرصت کافی را به طرفی که می خواهد علیه او تصمیم گیری نماید می دهد تا مطالب خود را اعلام کند. بدین ترتیب هر نوع تصمیم با لحاظ اعلام مذکور اتخاذ می گردد.

رسیدگی به اختلافاتی که از اجرای این قانون و آیین نامه اجرایی آن حاصل می شود ،طبق صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران است که حداکثر تا شش ماه پس از تاریخ تصویب این قانون به وسیله ی رئیس قوه قضاییه مشخص می شود. تصمیمات اداره ی مالکیت صنعتی قابلیت اعتراض به وسیله ی اشخاص ذی نفع را دارد و دادخواست مرتبط با آن می بایست طی دو ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم به ذی نفع و یا اطلاع او از تصمیم، به دادگاه صالح ارائه شود. تجدید نظر خواهی از آراء و شیوه ی رسیدگی، مطابق با قوانین و مقررات آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *