شرایط ثبت طرح های صنعتی

شرایط ثبت طرح های صنعتی


راهنمای ثبت طرح های صنعتی

در مورد طرح های صنعتی در مقالات گذشته ، توضیحاتی را بیان نمودیم. در اینجا مجموعه ی تخصصی ثبت کریم خان مفتخر است تا به شرح موضوع ثبت طرح  های صنعتی بپردازد.برخی مواقع نوآوران خلق جدیدی را می آفرینند که توسط آن، کالا و خدمات را بهتر معرفی می کنند.در واقع کالای اسبق را از طریق شکل تازه تری به بازار ارائه می نمایند. به این دلیل که این طرح ها حاصل کوشش ها و خلاقیت اشخاص ایجاد م شود،در نتیجه باید تحت پشتیبانی قانون واقع گردد.باید گفت که جنبه هنری شکل ها و ترسیمات از اختراع بیشتر می باشد و در واقع میانگین بین هنر و اختراع است.

 

شرایط ثبت طرح های صنعتی

به عنوان مثال طرح نمونه های ویژه ی البسه بانوان از سوی طراحان معروف پارسی یا شکل های گوناگون و شیشه های عطر و یا شکل خاص شیشه های نوشابه و یا طرح های لاستیک های کارخانه جات متفاوت و … که بیشتر از لحاظ سلیقه ای و هنری مورد نظر می باشد و به واسطه ی خلاقیت افراد ایجاد می گردد،اصولاَ بایداز سوی مقامات ذی صلاح مورد پشتیبانی قرار گیرد.

قطعاً این گونه شکل ها نمی بایست نظیر شکل های موجود در طبیعت باشد. زیرا در این حالت خلاقانه نبوده و نیز امکان دارد این شکل ها جنبه ی اختراعی هم داشته باشند.در صورتیکه طرح های گوناگون لاستیک های اتومبیل جهت پیشگیری از لغزش ماشین ها ،مطلوب تر از گذشته باشد ،می تواند به طور اختراعی ثبت گردد و همچنین می توان آن را به شکل علامت تجارتی هم ثبت نمود.

به موجب قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علامت های تجاری”هر نوع ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر نوع شکل سه بعدی با خطوط،رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد،طرح صنعتی است.در یک طرح صنعتی فقط دسترسی به یک محصول فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد” .

فردی که طرح نوینی را ایجاد کرده باشد یا چنانچه او طبق یک عهدنامه استخدام یا فروش به کارفرمای وی متعلق گردد،قادر است نسبت به درخواست ثبت طرح  های صنعتی اقدام نماید.فرد درخواست کننده می تواند یک فرد حقیقی یا شخص حقوقی باشد.طرح های صنعتی هنگامی می توانند به ثبت برسند که نو و یا مستند باشند و توسط نشر در هیچ کجای دنیا برای عموم آشکار نگردیده باشند.بنابراین طرح هایی غیر تکراری، طرح هایی که فقط حاصل کارکرد فنی کالاها به وجود می آیند، طرح های شامل نشان یا نمادهای رسمی؛طرح های مغایر با نظم عمومی یا اخلاق حسنه ،امکان به ثبت رسیدن را ندارند.

از اهم مزیت های ثبت طرح های صنعتی ،اجازه بکار بردن انحصاری و خلق انگیزه جهت تحقیقات و خلاقیت می باشد که خود سبب انتقال فناوری و عامل با اهمیتی به منظور گسترش و جذب سرمایه گذاری های بیگانه خواهد بود.در ممالکی که شکل ها و ترسیمات صنعتی تحت پشتیبانی قانونی واقع نمی گردد ، اجازه بکار بردن انحصاری علامت وجود ندارد و هر فرد قادر است آن را بکار ببرد. لیکن بیشتر کشورها پیش بینی های مورد نیاز در این زمینه را کرده و قوانینی را مصوب نموده اند.
با شرکت ثبت کریم خان همراه باشید تا در ادامه مدارکی را که به منظور ثبت طرح های صنعتی نیاز است را بیان دارد.

مدارک لازم جهت ثبت طرح های صنعتی

  • اسناد مثبته هویت درخواست کننده و طراح( مانند رونوشت شناسنامه و کارت ملی مطابق اصل گردیده،جهت اشخاص حقیقی و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات برای اشخاص حقوقی به طور خوانا)
  • در صورت دو بعدی بودن طرح صنعتی،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیمی برای نمونه
  • در صورت سه بعدی بودن طرح صنعتی،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیمی برای نمونه
  • تقاضا به صورت کتبی(به شکل اسکن شده و چسباندن آن در پرونده الکترونیکی)محاکی از ذکر ننمودن نام طراح،در صورتیکه طراح مایل به قید نام خویش نباشد.
  • فیش مربوط به تادیه هزینه اظهارنامه و چنانچه اظهارنامه حاوی دو یا چند طرح صنعتی باشد، فیش مربوط به تادیه ی هزینه های مازاد
  • مدارک مرتبط با حق تقدم که می بایست همزمان با ارائه اظهارنامه یا نهایتاً طی 15 روز از آن زمان،ارائه گردد.
  • مدارک وکالت،چنانچه درخواست به وسیله ی وکیل قانونی صورت گیرد.

شرایط و ویژگی های فنی تصاویر ارسالی

  1. سایز تصاویر حداکثر A4 بوده وحتماَ به شکل عمودی اسکن گردد.
  2. در تصویر ارسالی طرح می بایست در یک زمینه ساده،به صورتی که قابل دیدن باشد، قرار گیرد.
  3. تصویر محصول به طور رنگی و حداکثر حجم آن KB500 باشد.

ثبت طرح های صنعتی به ارائه اظهارنامه به اداره ثبت ملزم می باشد که توسط پایگاه اینترنتی به آدرس http://www.iripo.ssaa.ir صورت می پذیرد .قابل توجه است درخواست کنندگان به غیر از ثبت اظهارنامه ی طرح های صنعتی،قادرند تقاضاهای دیگر خویش را مانند ویرایش اظهارنامه طرح صنعتی و چاپ و پیگیری اظهارنامه ،توسط همین سامانه اعلام کرده و از تصمیم مرجع مربوط آگاه گردند.

مراحل ثبت طرح های صنعتی

  • فراهم کردن اسنادی که در فوق ذکر گردید.
  • وارد شدن به پایگاه اینترنتی http://www.iripo.ssaa.ir و کامل نمودن مراحل درخواستی

این مراحل به شرح ذیل است:

  • مشخصات صاحب ،وکیل قانونی،اخذ کننده ابلاغ،ویژگی های طرح و غیره
  • بارگذاری پیوست های اظهارنامه(مدارک مثبت هویت(حقیقی/حقوقی)،تصویر محصول ،وکالتنامه)
  • بازبینی اطلاعات و پیوست ها
  • تادیه هزینه و اخذ شماره اظهارنامه (تادیه هزینه به جهت تایید و ثبت نهایی اظهارنامه به شمار می آید،و بازگشت هزینه و تغییر اطلاعات و ضمائم امکان پذیر نخواهد بود).
  • بعد از اخذ شماره اظهارنامه ،اگر درخواست ثبت طرح صنعتی مورد قبول اداره ثبت واقع شود، مراتب به طور پست الکترونیکی ویا پیامک به درخواست کننده اعلام می شود و او می بایست طی 30 روز بعد از زمان اعلام،برای تادیه مخارج مرتبط با ثبت طرح های صنعتی توسط پایگاه اینترنتی به تادیه هزینه اقدام نماید.چنانچه هزینه در زمان تعیین شده تادیه نگردد،اظهارنامه ابطال خواهد شد.این زمان جهت درخواست کنندگان مقیم خارج از ایران،به مدت 60 روز می باشد.
  • درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.
  • در پایان آگهی رسمی روزنامه را توسط سامانه به مرجع ارجاع دهید.

شایان ذکر می باشد،مهلت اعتبار طرح های صنعتی 5 سال از زمان ارائه اظهارنامه ثبت آن می باشد.این مهلت را می توان جهت دو دوره 5 ساله پی در پی دیگر بعد از تادیه مخارج مرتبط تمدید کرد.بعد از سپری شدن هر دوره که از انتهای دوره آغاز می گردد، یک مهلت 6 ماهه به منظور تادیه هزینه تمدید شده و نیز جریمه دیر کرد پیش بینی می شود.

چند نکته:

  • درخواست ثبت را می شود به صورت مستقیم یا توسط نماینده قانونی ارائه کرد.
  • درخواست کننده قادر است تا هنگامی که اظهارنامه در حال رسیدگی است آن را بازگرداند.
  • در صورتیکه طرح های صنعتی به هر جهتی مورد قبول واقع نشوند، می توان جهت عدم پذیرش آنان اعلام اعتراض نمود تا پرونده برای رسیدگی به کمیسیون ارسال گردد.

موسسه ثبت کریم خان با زبده ترین کارشناسان خود آماده ی ارائه کلیه ی خدمات ثبتی خود به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز 87146 را جهت ارتباط با ما شماره گیری نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *