ثبت طرح صنعتی در کرج


ثبت کریم خان در در این نوشتار سعی کرده است تا به سوالات شما در خصوص ثبت طرح صنعتی در کرج پاسخ دهد.با ما همراه باشید.طرح به لحاظ لغوی یعنی نقشه ، نقاشی ، صورت و پیکر.صنعتی نیست به امور صنعتی دلالت دارد.

کلمه صنعتی نیز در لغت فارسی به معنای منسوب به صنعت و امور صنعتی و مربوطبه ساخت یا فابریک استعمال شده است.در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ایران مصوب 1386 از طرح صنعتی تعریف به عمل آمده است.

ماده 20 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتیو علائم تجاری ایران می گوید : ” از نظر این قانون‌، هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه‌ بعدی با خطوط‌، رنگ ها و یا بدون آن‌، به ‌گونه ‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است‌. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی ‌باشد.”

در ادامه این مقاله ثبت کریم خان در خصوص حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی و شرایط ثبت طرح صنعتی در کرج صحبت می کند.

حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی

  • الف- بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران به ثبت رسیده باشد،توسط اشخاص،به شرط موافقت مالک صورت می پذیرد.
  • ب- بهره برداری از یک طرح صنعتی که عبارت است از ساخت،فروش و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی
  • ج- مالک طرح صنعتی به ثبت رسیده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او کارهای گفته شده در بند ( ب) را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتاَ موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد،در دادگاه اقامه دعوی کند.

شرایط ثبت طرح صنعتی در کرج

براساس ماده 21 ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ایران ، طرح صنعتی زمانی می تواند به ثبت برسد که مبتکرانه و اصیل باشد.طرح صنعتی زمانی مبتکرانه است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر شکل دیگر قبل از تاریخ ارائه اظهارنامه یا بر حسب مورد پیش از حق تقدم اظهارنامه جهت ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد.به همین سبب ،طرح صنعتی باید متفاوت باشد.

طرح صنعتی در صورتی اصیل است که جداگانه توسط طراح پدید آمده و کپی و تقلید طرح های موجود نباشد،به گونه ای که از دید یک کاربر آگاه،متفاوت از طرح هایی باشد که پیش از این در اختیار عموم قرار گرفته است.طبق قوانین اکثر کشورها ،یک طرح صنعتی باید جذاب و چشم نواز باشد.از دیگر شرایط ثبت طرح صنعتی ” کاربرد صنعتی ” می باشد ، یعنی یک طرح صنعتی باید قابلیت باز تولید به روش صنعتی را داشته باشد.همچنین باید امکان پیاده سازی طرح صنعتی بر روی یک کالای دو بعدی یا سه بعدی وجود داشته باشد.

طرح های صنعتی غیر قابل ثبت

  1. طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند.
  2. آنچه قبلاَ در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.
  3. طرح های حاوی نمادها یا نشان های رسمی
  4. طرح های مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه

اگر می خواهید در خصوص مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی در کرج اطلاعاتی بدست آورید در ادامه با ثبت کریمخان همراه باشید.

مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی در کرج

  1. اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در 2 نسخه
  2. مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح
  3. مدارک نمایندگی، در صورتی که تقاضا نوسط نماینده قانونی به عمل آید.
  4. در صورتی که طرح صنعتی دو بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
  5. در صورتی که طرح صنعتی سه بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح ؛در طرح صنعتی سه بعدی ، مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را با اظهارنامه تقاضا کند. اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد، باید حداکثر بیست در بیست در یست سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از ماده ای بادوام و غیرفاسد شدنی باشد. شکل های گرافیکی و ترسیم شده باید حداکثر در ابعاد ده در بیست سانتی متر بوده و قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A4 و با جوهر مشکی باشد ؛
  6. تقاضای کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم طراح، در صورتی که طراح نخواهد اسم او قید شود.
  7. تقاضای کتبی به تاخیر انداختن انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی و تعیین مدت آن، در صورت تمایل.
  8. رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و چنانچه اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی می باشد ، رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی ؛
  9. مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روزاز آن تاریخ ارائه گردد.
  • تبصره 1- طرح چاپ شده اشکال و تصاویر گرافیکی یا ترسیم شده ، موضوع بندهای 3 و 4 فوق ، باید حداکثر بیست در بیست سانتی متر باشد و در آن رنگی بودن یا نبودن اشکال و تصاویر تصریح شود.
  • تبصره 2- در صورت ارائه ماکتی از مدل طرح، مرجع ثبت می تواند ماکت مزبور را ممهور به مهر و تاریخ نموده به متقاضی اعاده نماید.
  • تبصره 3- در فرضی که اظهارنامه حاوی طرح های صنعتی متعدد باشد، تصاویر یا اشکال یا مدل ها به صورت جداگانه ارائه شده و به وسیله شماره جدا شوند.

چنانچه متقاضی ، درخواست حق تقدم کرده باشد ، زمان تقاضای ثبت طرح صنعتی میبایست درخواست خود را که حاکی از این حق باشد، به مرجع ثبت ارائه دهد . این تقاضا میبایست شامل نکات زیر باشد :

  1. تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی
  2. طبقه بندی بین المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی
  3. کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن جا ارائه شده است و در صورتی که اظهارنامه منطقه ای یا بین المللی مبنای حق تقدم باشد، ذکر ماخذ آن

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *