ثبت علائم تصویری و ترکیب رنگ ها به عنوان علامت تجاری

ثبت علائم تصویری و ترکیب رنگ ها به عنوان علامت تجاری


نکاتی در خصوص ثبت علائم تصویری و ترکیب رنگ ها به عنوان علامت تجاری

ثبت کریم خان در این مطلب در خصوص ثبت علائم تصویری و ترکیب رنگ ها به عنوان علامت تجاری سخن می گوید.در بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت تجاری : علامت تجاری بدین معنی است هر نشان قابل مشاهده ی که قادرباشد کالاهای اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم تفکیک کند.” در قانون ثبت علائم تجاری ایالات متحده آمریکا مصوب 1946 علامت تجاری به این شرح است: هر نوع لغت علامت ، نشان یا مرکبی از آن ها که توسط یک شخص با هدف شناساندن و تعیین کالای وی ، اعم از کالای منحصر به فرد وی ، از کالای تولید یا فروخته شده دیگران و جهت راهنمایی مبداء تولید کالاها استفاده میشود.

ثبت علائم تصویری و ترکیب رنگ ها به عنوان علامت تجاری

همین طور بند 1 ماده 15 رضایت نامه تریپس در توصیف علامت تجاری تنظیم کرده است: هر نوع علامت یا مرکبی از علائم که قادر باشد کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها یا خدمات فعالیت های دیگر تفکیک گرداند علامت تجاری محسوب خواهد شد . چنین علامتی به خصوص کلمات ، مشمول عناوین مشخص ، حروف ، اعداد ، عناصر تصویری و مرکبی از رنگ ها و همچین هر نوعه مرکبی از این علائم جهت ثبت به عنوان علامت تجاری خواهند بود.

علائم تصویری ، همان شکل که از اسم آن پیداست ، نشانه های غیرنوشتاری هستند ، اما اکثرا به همراه علائم نوشتاری استفاده میشود . این علائم را می توان به پنج گروه اصلی قسم میشود:

  1. علائم فقط تصویری
  2. علائم تصویری همراه با طراحی و نامگذاری
  3. اشکال، محفظه و ظروف
  4. ترکیب رنگ ها
  5. علائم مرکب

در رابطه با این تمامی این موارد در مقاله ی ” ثبت علائم تصویری ” به طور کامل توضیح دادیم. در این مقاله برآنیم تا به توضیح بیشتری راجع به ثبت علائم تصویری و ترکیب رنگ ها به عنوان علامت تجاری بپردازیم.

علائم تفکیک کننده کالاها ، خدمات و شرکت ها بسیار گوناگون بوده و در اشکال متفاوت ارائه می شوند. مرکب رنگ ها هم می تواند به عنوان یک علامت تجاری ثبت شود، اما ثبت یک رنگ ( مثل سبز ) به طور عام و به صورت خودکار نمی تواند به عنوان یک علامت تجاری ثبت شود. زیرا که همانگونه اشاره کردیم، آدرس های ساده مثل خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی نباید به عنوان علامت اختیار شوند فقط آنکه از مرکبی آن ها تصویر ابداعی پیدا شود.

با مراعات شرایط مذکور ، می توان مرکبی از دو یا چند رنگ ( مانند به صورت دو باند موازی ) را به عنوان علامت مشخص نمود. ( همین طور علامت شرکت هواپیمایی ایرفرانس) و یا حتی یک رنگ به طور مجزا تحت یک شکل یا موضعی معین ( مثل یک باند قرمز روی بدنه بطری ) و یا طیفی از رنگ های نزدیک به یکدیگر عرضه نمود. ( مانند بخشی از علامت تجاری فیلم عکاسی کونیکا ) .

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :

الف) شخص حقیقی:

  1. مدارک مثبت شناسایی درخواست کننده ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
  2. تصویر کارت بازرگانی (در زمانی که از حروف لاتین بکاررفته باشد)
  3. تصویر مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز احراز یا کارت بازرگانی و یا هر نوع گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10

ب) شخص حقوقی:

  1. مدارک شناسایی مدیر عامل شرکت ( تصویر شناسنامه و تصویر کارت ملی )
  2. تصویر روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید از دو سال تجاوز کند)
  3. عرضه مدارک مبنی بر فعالیت در رشته مرتبط به عنوان مانند جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
  4. تصویر کارت بازرگانی (در زمانی که از حروف لاتین بکاررفته باشد)
  5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت تقاضایی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
  6. در حالت سه بعدی بودن علامت عرضه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  7. بهره بردن از اولویت : در حالی که تقاضا کننده یا متقاضیان ثبت بخواهند به اتکا تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از فواید اولویت ( حداکثر 6 ماه ) به کار ببرد نمایند باید مدارک مرتبط به اولویت را همزمان با عرضه اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ ارائه کنند.
  8. گواهی از قوانین و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
  9. رسید مرتبط به پرداخت هزینه های قانونی
  • الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی مبلغ 200.000 ریال و برای اشخاص حقوقی 400.000 ریال
  • ب) معادل ارزی تمامی هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت براساس فرانک سوئیس باید به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

نکته: عرضه اظهارنامه علامت فقط بوسیله ی فایل الکترونیکی ممکن است و تقاضا کننده ثبت علامت می توانند به وسیله آدرس http://ip.ssaa.ir اظهارنامه خود را تحویل اداره علامت نمایند.

شرکت ثبت حقوقی کریم خان می تواند در ویژگی های ثبت علائم تصویری و ترکیب رنگ ها به عنوان علامت تجاری ازسوی شما بازرگانان شریف در کوتاه ترین زمان ممکن همراهی و راهنمایی نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *