مرجع ثبت طرح صنعتی

ثبت تمامی موضوعات صاحبین صنعتی ، از جمله اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی به وسیله ی اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعمال می شود . در شرایط که مراجع غیر به سبب قانون مبادرت به رسیدگی و ثبت می نمایند در حالی که از پشتیبانی ها و مزایایی نام برده در قانون قید شده استفاده می شوند که براساس مورد مالکیت یا اختراع آن ها در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده باشد.

مرجع ثبت طرح صنعتی

شرایط ثبت طرح صنعتی

مطابق ماده ی 21 ،طرح صنعتی هنگامی توانایی ثبت را دارد که ابتکاری و با مفهوم باشد . طرح صنعتی هنگامی ابتکاری محسوب میشود که توسط انتشار به شکل ملموس و یا توسط بکارگیری به هر روش دیگر پیش از زمان ارائه اظهارنامه یا بر اساس مورد پیش از اولویت اظهارنامه جهت ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای همگام آشکار نشده باشد .با توجه به علت،طرح صنعتی باید ممتاز داشته باشد و جدید باشد.طرح صنعتی هنگامی با اصالت بشمار میرود که به طور خودمختار به وسیله ی طراح به وجود آمده و فتوکپی و تقلید طرح های موجود نباشد ، به روش که از نظر یک کاردان مطلع ، متمایز از طرح هایی باشد که پیش تر در دسترس همگان قرار گرفته است . به موجب قوانین بیشتر کشورها ،یک طرح صنعتی باید گیرا و جذاب باشد.از دیگر موارد ثبت طرح صنعتی ” کاربرد صنعتی ” است ، بنابراین که یک طرح صنعتی باید توانایی ساخت دوباره به شیوه ی صنعتی را داشته باشد .میبایست احتمال اجرایی طرح صنعتی بر روی
یک کالای دو بعدی یا سه بعدی وجود داشته باشد.

طرح های صنعتی زیر را نمیتوان پشتیبانی کرد:

  1. طرح هایی که فقط ناشی از ساز وکار فنی محصول اعمال می شوند.
  2. آنچه پیش تر در فنون و صنایع مشخص شده باشد.
  3. طرح های شامل نمادها یا نشان های رسمی
  4. طرح های ضد عرف جامعه یا اخلاق حسنه

خصوصیات طرح صنعتی

  1. طرح صنعتی میبایست به وسیله ی حس بینایی قابل فهم و مشاهده باشد.
  2. طرح میبایست به کالا ظاهر گیرا و جذب کننده ی بدهد.
  3. طرح صنعتی تنها مرتبط به ظاهر قابل مشاهده کالایی است که در آن مشخص شده است و خصوصیات عملکرد و فنی محصول ارتباطی به طرح صنعتی در مفهوم حقوقی و خاص آن را ندارد.
  4. طرح میبایست روی کالا بازتاب داشته باشد.

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی

  1. اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در 2 نسخه
  2. مدارک شناسایی درخواست و طراح
  3. مدارک نمایندگی، هنگامی که درخواست بوسیله ی نماینده قانونی به عمل آید.
  4. اگر طرح صنعتی دو بعدی باشد ، پنج طرح به عنوان نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج طرح به عنوان نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
  5. اگر طرح صنعتی سه بعدی باشد، پنج طرح به عنوان نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج طرح به عنوان نمونه از طرح ترسیم شده از کلیه جوانب طرح
  6. در طرح صنعتی سه بعدی ، مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به ضمیمه اظهارنامه تقاضا نماید. اندازه ماکتی که درخواست کننده از مدل طرح خود تسلیم می دهد، میبایست حداکثر بیست در بیست در یست سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از ماده ای مستحکم و خراب نشدنی . شکل های گرافیکی و ترسیم شده مبیایست حداکثر در ابعاد ده در بیست سانتی متر بوده و قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A4 و با جوهر مشکی باشد
  7. تقاضایی بصورت کتبی حاکی بر ذکر نکردن اسم طراح، مادامی که طراح نخواهد اسم وی قید شود.
  8. درخواست کتبی به تاخیر انداختن انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی و انتخاب زمان آن، در هنگام تمایل.
  9. رسید مرتبط به پرداخت هزینه اظهارنامه و هنگامی که اظهارنامه مشمول دو یا چند طرح صنعتی است، رسید مرتبط به پرداخت هزینه های اضافی ؛
  10. مدارک مرتبط به اجازه ی اولویت که میبایست همزمان با ارائه اظهارنامه یا حدکثر طی 15 روزاز آن زمان ارائه شود.
    تبصره 1- طرح چاپ شده اشکال و تصاویر گرافیکی یا رسم کردن ، موضوع بندهای 3 و 4 فوق ، میبایست حداکثر بیست در بیست سانتی متر باشد و در آن رنگی بودن یا نبودن اشکال و تصاویر تاکید گردد.
    تبصره 2- هنگام عرضه ماکتی از مدل طرح، مرجع ثبت می تواند ماکت نام برده رابه همراه به مهر و تاریخ نموده به درخواست کننده استرداد نماید.
    تبصره 3- در نظری که اظهارنامه شامل طرح های صنعتی گوناگون باشد، تصاویر یا اشکال یا مدل ها به شکل تفکیکی عرضه شده و توسط شماره از یکدیگر جدا شوند.

شرایط و مشخصات فنی تصاویر ارسالی

  1. اندازه تصاویر حداکثر A4 باشد وحتماَ به شکل عمودی اسکن شود.
  2. در تصویر فرستاده شده طرح میبایست در یک حوزه ساده،به روشی که قابل مشاهده باشد قرار گیرد.
  3. تصویر کالا بشکل رنگی باشد و حداکثر حجم آن KB 500 باشد.

اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

به موجب مقررات قانونی ، نام بردن نکات زیر در اظهارنامه ثبت طرح صنعتی اجباریست:

  1. اسم ، نشانی ، کدپستی ، شماره ملی ، تابعیت و سمت درخواست کننده یا نماینده قانونی وی و در هنگامی که درخواست کننده شخص حقوقی است قید نام ؛ نوع فعالیت ، اقامتگاه ، محل و شماره ثبت ، تابعیت ، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه غیر اجباریست
  2. اسم ، اقامتگاه و کد پستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت اخذ اعلام در کشورما را دارند، هنگامی که درخواست کننده مقیم ایران نباشد.
  3. اسم و اقامتگاه طراح هنگامی که درخواست همان طراح نباشد.
  4. قید کالا و طبقه ای که درخواست کننده تقاضا ثبت طرح جهت آن را دارد.
  5. تاریخ ، محل و شماره اظهارنامه یا گواهینامه طرح صنعتی در خارج،هنگام تقاضا اولویت
  6. انتخاب ضمائم

با دقت به تبصره 1 ماده 70 آیین نامه مصوب 1387،هنگام ارائه اظهارنامه و دیگر اسناد مرتبط به وسیله ی اشخاص حقوقی، امضاء آن ها از سوی اشخاص مجاز اجباریست.
به موجب تبصره 2 ماده قید شده، اسم و نشانی درخواست مقیم بیرون از کشور اضافه بر فارسی میبایست به حالت حروف لاتین باشد و با همان حروف هم ثبت و آگهی شود.
نکته : به سبب قانون، دو یا چند طرح صنعتی را می توان در یک اظهارنامه ذکر و ارائه نمود، منوط بر آن که مرتبط به یک طبقه بندی بین المللی و یا مرتبط به یک مجموعه یا مرکبی از اجزاء باشد.

مشاوران ثبت شرکت موسسه حقوقی کریم خان،افتخار دارند با بهترین و مجرب ترین کارشناسان در جهت ثبت طرح صنعتی در تهران در خدمت شما عزیزان باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *