انتخاب نام شرکت

در خصوص انتخاب نام شرکت باید گفت که هر شرکت باید دارای نامی مختص به خود باشد. نام شرکت مشخصه ای است که هویت شرکت را مشخص می کند و باعث شناسایی آن شده است و همچنین تمیز آن شرکت را از دیگر شرکت ها، ممکن می سازد. پس از اینکه نام شرکت به ثبت رسید، قانون، شرکت را به عنوان یک شخص حقوقی با این نام، شناخته و آن را مورد حمایت قرار می دهد. جهت تعیین نام شرکت لازم است ابتدا موسسین نظر مساعد اداره ی ثبت شرکت ها را کسب کنند. اگر می خواهید به ثبت نام شرکت خود بپردازید کافیست تا با ما در ثبت شرکت کریمخان در ارتباط باشید.چون شخصیت حقیقی شرکاء از شخصیت حقوقی و تجاری آن ها مجزا می باشد ، نام شرکت متفاوت از نام حقیقی یا تجاری شرکاء انتخاب می شود و در این مورد قانون تجارت نیز بیان می کند که شرکت تحت نام مخصوصی تشکیل خواهد شد.

نام مخصوص شرکت های تجاری شامل دو بخش است :

  1. بخش اول که نشان دهنده ی نوع شرکت است.
  2. بخش دوم که نشان دهنده ی نام شرکت است.

نوع شرکت در رابطه با تمام شرکت ها مشابه و یکسان است. مانند شرکت سهامی،شرکت نسبی،شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت تضامنی اما در رابطه با نام شرکت وابسته به اینکه شرکت شخصی(اشخاص) یا سرمایه ای باشد متفاوت می باشد. در شرکت های شخصی باید نام حداقل یکی از شرکاء در نام شرکت ذکر شود که بعنوان شریک ضامن نامیده خواهد شد، در صورتی که در شرکت سرمایه ای ذکر نمودن نام شریک(که شریک عادی نامیده می شود) ممنوع می باشد.

در شرکت های شخصی از قبیل شرکت های تضامنی و نسبی ، مسئولیت شرکاء نامحدود است و به همه یا قسمتی از تعهدات شرکت تسری دارد که بدین جهت لازم است نام شریک یا شرکایی که ضامن تعهدات یا بدهی شرکت خواهند بود معلوم باشد، اما در شرکت های سرمایه ای که مسئولیت شرکاء محدود به سرمایه (میزان آورده) آن ها می باشد و شرکا بیشتر از آن، هیچ تعهد یا مسئولیتی ندارند نباید نام هیچ یک از شرکا در نام شرکت ذکر شود. زیرا که در صورت درج نام یکی از شرکاء در نام شرکت، شریک موصوف ضامن محسوب شده و ناخواسته مسئول تعهدات شرکت خواهد بود.

قانون تجارت در خصوص نام انواع شرکت های تجاری مقرراتی وضع کرده است که ثبت شرکت کریم خان در ذیل به آن ها اشاره نموده است.

بر اساس ماده 116 قانون تجارت، شرکت تضامنی بر اساس نام مخصوصی تشکیل می شود. در نام شرکت تضامنی باید عبارت “شرکت تضامنی” و لااقل نام یکی از شرکا ذکر شود. در صورتی که نام شرکت شامل اسامی تمام شرکا نباشد لازم است پس از نام شریک یا شرکایی که ذکر شده است، عبارتی مانند “و شرکا” یا “و برادران” ذکر شود.

ضرورت دارد که در شرکت های سهامی عام ، عبارت “شرکت سهامی عام” و در شرکت های سهامی خاص، عبارت”شرکت سهامی خاص” قبل یا بعد از نام شرکت و بدون فاصله با آن،به طور صریح و خوانا ذکر شود. هر زمانی که بر اساس مقررات عمل نشود و نام شرکت بدون قید”سهامی عام” یا “سهامی خاص” باشد، شرکت مذکور تضامنی محسوب شده و احکام و قوانین مربوط به شرکت های تضامنی در مورد آن شرکت اجرا خواهد شد.

در نام شرکت مسئولیت محدود نیز ،عبارت مسئولیت محدود حتما باید قید گردد در غیر اینصورت شرکت در مقابل اشخاص ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود. بر اساس ماده 95 قانون تجارت ، نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد ، زیرا اگر اینگونه باشد شریکی که نامش در نام شرکت آمده است در حکم شریک ضامن خواهد بود. به منظور تعیین نام شرکت خود با مراجعه به ثبت کریم خان می توانید اقدامات لازم را انجام دهید.

نکات کلیدی در خصوص نام شرکت

  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح نیاز دارد باید قبل از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به روش مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند و آن را به همراه مدارک تسلیم کنند.
  • بر اساس دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام شرکت باید فارسی و ایرانی باشد. بنابراین، مرجع ثبت شرکت ها از پذیرفتن نام های خارجی(مگر با اجازه وزارت مزبور) خودداری می کند.
  • برای تعیین نام شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.
  • نام انتخابی قبلا به ثبت نرسیده باشد.
  • در انتخاب نام شرکت حتما باید از نام خاص استفاده شود. (نام خاص، نامی می باشد که فقط به یک فرد یا شی اشاره دارد و شامل همه نمی شود)

نام خاص به چهار دسته تقسیم می شود :

  1. نام مخصوص انسان ها(مانند کیانوش)
  2. نام مخصوص حیوان ها(مانند رخش)
  3. نام مخصوص مکان های مختلف جغرافیایی(مانند شیراز)
  4. نام مخصوص اشیایی که بیشتر از یکی نیستند (مانند کوه نور)
  • نام شرکت نباید محدود کننده ی حوزه فعالیت شرکت باشد.
  • نام شرکت نباید به لاتین باشد.
  • برای انتخاب نام شرکت، نباید از کلمات کلیشه ای و خسته کننده استفاده کرد.
  • نام پیشنهادی اشخاص حقوقی(انتخاب نام شرکت) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد :
  1. نام هایی که مختص تشکیلات دولتی و کشوری می باشند.
  2. نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.
  3. نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسما به دولت تعلق دارد ، مانند ایران،کشور،ناجا،مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
  4. مواقعی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، ثبت آن امکان پذیر نمی باشد.
  5. در صورتی که تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده فقط در استفاده از پسوند جمع (مانند ون،ین،ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد ثبت آن نام امکان پذیر نیست.
  6. در صورتی که نام شخصیت حقوقی به صورت مفیدثبت شده باشد ، انتخاب نام جدید برگرفته از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر امکان پذیر نیست.
  7. واژه هایی که به طور گمراه کننده ای مشابه نام ثبت شده دیگری باشند، مورد قبول واقع نمی شوند.
  8. افزودن کلمات توصیفی مانند اصل،نوین،برتر،برترین،نو به اسامی ثبت شده قبلی مورد قبول واقع نمی شود.
  9. افزودن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند مورد قبول واقع نمی شود ، در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی انجام گیرد.
  10. عناوین ایثارگران و شاهد و امثال آن ها که انحصارا تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است،مورد قبول واقع نمی شود.

مدت اعتبار نام تایید شده ی اشخاص حقوقی که به ثبت و آگهی ختم می گردند نامحدود می باشد. چنانچه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تأسیس یا تغییر به ثبت و آگهی منجر نگردد ، فقط سه ماه از تاریخ تایید نام دارای اعتبار است. برای شرکت های سهامی عام، این مدت اعتبار 6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس است.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در رابطه با انتخاب نامی متمایز، می توانید با کادر مجرب ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل فرمایید.

نکات مهم در رابطه با نام شرکت

  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد ، لازم است قبل از ارائه ی تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، توسط مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام نموده و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
  • واژه های بیگانه یا ناشناخته یا مخفف فقط در صورتی قابل استفاده در نام شرکت (نام شخص حقوقی) می باشند که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند.
  • مهلت اعتبار نام مورد تایید اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می شود نامحدود می باشد. در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نشود فقط سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد. این مدت برای شرکت های سهامی عام، 6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس است.
  • نام شرکت (نام شخص حقوقی) ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مخصوص شخصی می باشد که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و شخص دیگری حق اختیار نمودن عین نام مذکور یا متجانس (تام، ناقص حرکتی، لفظی) آن را ندارد. این حق پس از انحلال شرکت و پایان تصفیه، منتفی می گردد.
  • کلماتی مانند ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و… که شرحی بر یک موضوع فعالیت مبه حساب می آیند و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه ،بخشی از نام محسوب نمی شوند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *