کارت بازرگانی

در این نوشتار به نکاتی در خصوص مدت اعتبار کارت بازرگانی و شرایط لازم جهت تمدید آن می پردازیم. شایان ذکر است تمام امور مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی شما بزرگواران در موسسه حقوقی کریم خان به صورت تخصصی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد. برای این منظور می توانید به صورت حضوری یا تلفنی با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

یکی از مهمترین مدارکی که در خصوص مبحث واردات و صادرات کالا الزامی می باشد کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی مجوزی می باشد که بر اساس ماده ی 2 قانون صادرات و واردات به دارندگان آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی اجازه داده می شود که به تجارت خارجی اقدام نمایند. کارت بازرگانی صرفا از اتاق بازرگانی محل تجارتخانه یا شرکت متقاضی زیر نظر وزارت صنایع و معاون ایران صادر می گردد و می بایست توسط وزارت بازرگانی تایید گردد.

اعتبار کارت بازرگانی

مطابق با قوانین و مقرراتی که در دست اجرا می باشد اعتبار کارت بازرگانی، پس از زمان صدور آن به مدت یک سال تمام می باشد. لازم به ذکر است که در صورت نیاز، می توان با ارائه ی مدارک لازم کارت بازرگانی را تمدید نمود. تمدید کارت بازرگانی برای نوبت اول و دوم هر بار به مدت یک سال صورت می گیرد. پس از پایان سه دوره ی یک ساله ی مذکور، تمدید کارت بازرگانی با مدت اعتبار دو یا سه ساله ممکن خواهد بود. همچنین پس از پایان 9 سال اعتبار، تمدید مجدد کارت بازرگانی با مدت زمان اعتبار حداکثر پنج سال ممکن خواهد بود.

ثبت شرکت کریمخان در ادامه شرایط لازم جهت تمدید کارت بازرگانی را برشمرده است.

شرایط لازم جهت تمدید کارت بازرگانی به شرح ذیل می باشد:

الف- شرایط احراز اهلیت و معیارهای ارزیابی فعالیت در زمینه ی تجارت برای متقاضیان صدور کارت بازرگانی:

  1. دارا بودن حداقل سه سال سابقه ی کارت بازرگانی چه به صورت متصل و چه به صورت منفصل،برای افرادی که بیشتر از دو سال کارت خود را تمدید ننموده اند به عنوان سابقه ی فعالیت بازرگانی به شمار می رود.
  2. ارائه ی مدارک مثبته مبنی بر اقدام به فعالیت های بازرگانی داخلی یا خارجی که نشانگر سه سال فعالیت متقاضیان باشد مانند یکی از موارد ذیل :

2.1 – ارائه ی تاییدیه حاکی از سه سال همکاری در فعالیت های بازرگانی در بنگاه های اقتصادی و تجاری دارای اعتبار( اشخاص حقیقی و حقوقی ) با ارائه ی گواهی مربوطه نظیر:

الف- حکم کارگزینی مبنی بر تایید تصدی مدیریت عامل ، عضو هیات مدیره ، مدیریت بازرگانی یا فروش
ب- حکم کارگزینی یا ارائه ی لیست بیمه ی تامین اجتماعی مبنی بر عهده دار شدن کارشناس امور بازرگانی و یا دیگر امور مربوط به آن

2.2- ارائه ی اظهارنامه مالیاتی

2.3 – ارائه ی پروانه کسب دارای اعتبار به نام فرد متقاضی در زمینه های مربوطه که حداقل سه سال از تاریخ صدور آن طی شده باشد.

2.4 – دارا بودن حداقل سه سال سابقه ی عضویت فعال، به صورت متصل یا منفصل در تشکل های اقتصادی که توسط تشکل مربوطه مورد تایید باشد.

2.5- ارائه ی مجوز صنعتی برگرفته از وزارت صنعت ، معدن و تجارت و یا دیگر گواهی های فعالیت از وزارتخانه ها و مراجع ذیربط

2.6 – دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط چه به صورت داخلی و چه به صورت خارجی (مدیریت بازرگانی، علوم اقتصادی، حقوق، امور گمرکی، صنعتی و تولید)

2.7- موارد دیگر به تشخیص کمیسیونی که از دو نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و یا اتاق تعاون ذیربط حسب مورد و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.

ب- شرایط احراز محل کسب مناسب اعم از ملکی یا استیجاری :

1. برخورداری از محل کسب مناسب اعم از مسکونی، تجاری و اداری بنا به احراز اتاق ها برای تمام متقاضیان حقیقی و حقوقی قابل قبول است.

تبصره 1- سند ملکی محل کار متقاضی اشخاص حقیقی و دفتر مرکزی اشخاص حقوقی می بایست قابل شناسایی بوده و توسط اتاق های بازرگانی ، تعاون و یا تشکل های اقتصادی مرتبط تایید شده باشد.
تبصره 2- در صورت استیجاری بودن ملک محل کار متقاضی و مناسب بودن آن ملک برای محل کار ، تهیه و تنظیم اجاره نامه ی آن در دفاتر اسناد رسمی و یا بنگاه معاملات ملکی دارای اعتبار و دارای کد رهگیری سامانه ی املاک و مستغلات ضروری می باشد.
تبصره 3- در صورتی که سند مالکیت محل کسب به نام مدیر عامل و یا یکی از اعضای هیات مدیره ی شخص حقوقی باشد ، در این مورد، تهیه و تنظیم اجاره نامه عادی کفایت می کند.

2. صدور و تمدید کارت بازرگانی آن قسم از متقاضیانی که اقدام به اجاره کردن کمتر از شش دانگ یک ملک و یا یک سهم از چندین سهم از یک ملک می نمایند،(به عنوان مثال یک باب اتاق) با رعایت دیگر قوانین ، مقررات ، شرایط و همچنین منوط بر اینکه قابل شناسایی باشد، مانعی ندارد.

3. صدور کارت بازرگانی برای اجاره نامه های بنگاهی یا محضری آپارتمان هایی که در حال حاضر برای آن ها سند تفکیکی صادر نشده است و همچنین تمدید آن برای یک نوبت مانعی ندارد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *