انواع نمایندگان تجاری شرکت ها و موسسات تجاری

به صورت کلی نمایندگان تجاری دارای دو نوع نمایندگان تجاری غیر مستقل و نمایندگان تجاری مستقل می باشند.

ثبت شرکت کریمخان طی این مقاله قصد دارد به معرفی و بررسی آن ها بپردازد.

انواع نمایندگان تجاری

الف) نمایندگان تجاری غیر مستقل

نمایندگان تجاری غیر مستقل افرادی می باشند که به نام مالک تجارتخانه عمل می نمایند و تمام امور را به نام و به حساب رئیس خود انجام می دهند.

1. نمایندگان تجاری شرکت های تجاری

نمایندگان تجاری در شرکت های تجاری به افرادی گفته می شود که نماینده ی شخص حقوقی هستند و حقوق و وظایف و اختیاراتشان مطابق با قانون و اساسنامه و مقررات داخلی شرکت مشخص می گردد. به هیچ یک از این نمایندگان تجاری سمت تاجر تعلق نمی گیرد، بلکه به عنوان نماینده شرکت محسوب شده و عملیات تجاری شرکت را انجام می دهند. در حقیقت نمایندگان شرکت های تجاری عبارتند از : مدیران شرکت که از سوی ارکان شرکت به مدیریت مشخص می شوند.

2. نمایندگان تجاری موسسات تجاری

در صورتی که موسسات تجاری به شکل شرکت نباشند، یعنی فاقد شخصیت حقوقی بوده و تمام فعالیت های تجارتخانه به نام مالک تجارتخانه صورت می گیرد. در صورتی که مالک تجارتخانه قادر نباشد به تنهایی تمام امور و فعالیت های تجارتخانه را انجام دهد ، مجبور است نمایندگانی را از طرف خود مشخص نماید تا همه یا بخشی از امور تجارتخانه را انجام دهند. نمایندگان تجاری موسسات تجاری به عنوان تاجر محسوب نمی شوند ،زیرا نتیجه ی کار آن ها به مالک تجارتخانه مربوط می باشد.

مهم ترین این نمایندگان تجاری قائم مقام تجاری است. بر اساس ماده 539 قانون تجارت، قائم مقام تجاری شخصی می باشد که از سوی رئیس تجارتخانه ،به عنوان نایب وی جهت انجام تمام امور مربوط به تجارتخانه یا یکی از شعب آن برگزیده شده است. لازم به ذکر است که امضای قائم مقام تجاری برای تجارتخانه الزام آور می باشد و سمت وی ممکن است به صورت کتبی یا عملی داده شود.

ب) نمایندگان تجاری مستقل

قانون تجارت در رابطه با نمایندگان تجاری که فعالیت آن ها به صورت مستقل می باشد، سکوت نموده است. در حالی که نمایندگان تجاری مستقل جهت فروش محصولات کارخانجات علی الخصوص در یک کشور دیگر اهمیت بسیاری پیدا کرده اند. در برخی از کشورها برای تأمین حقوق این نمایندگان تجاری حقوقی در نظر گرفته شده است . نباید نماینده تجاری را با دلال و حق العمل کار اشتباه نمود زیرا اصولا دلال طرف معامله محسوب نمی شود و به شخصه چیزی را خریداری نمی کند و با اینکه فرد حق العمل کار به نام خودش عمل می کند، اما به حساب رئیس خود معامله را انجام می دهد. معمولا نماینده تجاری اجناس را به صورت شخصی سفارش داده و می خرد و سپس به نام و به حساب خود ، آن ها را می فروشد. وی فقط با داشتن نمایندگی حق انحصاری فروش اجناس را برای خود حفظ می نماید. لازم به ذکر است که نمایندگان تجاری مستقل از طرف صاحب کار خود نوعی وکالت دارند، اما فقط در حد قرارداد نمایندگی و در حد تعهداتی که صاحب کار در برابر آن ها دارد ، قادر هستند تعهداتی را بر عهده گیرند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *