حمایت از طرح صنعتی

ثبت شرکت کریم خان برآنست تا در این مقاله نحوه ی حمایت از طرح صنعتی را تشریح نماید. به صورت کلی هر نوع ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر نوع شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن ها، به صورتی که ترکیب یا شکل یک فرآورده ی صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد ، طرح صنعتی محسوب می گردد. در یک طرح صنعتی فقط دسترسی به یک نتیجه ی فنی بدون تغییر ظاهری شامل حمایت از این قانون نمی گردد.( ماده ی 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ) با ثبت نمودن طرح صنعتی می توان از آن به صورت قانونی حمایت ایجاد نمود. شرط اصلی جهت ثبت و حمایت طرح صنعتی این می باشد که طرح جدید و نو باشد. طرحی که در گذشته برای عموم آشکار شده باشد قابل ثبت نبوده و جدید نیست. بنابراین توصیه می گردد طرح خود را پیش از ثبت سری نگه دارید و در صورتی که طرح خود را به دیگران نشان می دهید در موافقتنامه ای کتبی شرایط حفظ و نگهداری اسرار را معین کنید و مشخص نمایید که طرح مورد نظر موضوعی سری محسوب می گردد.

حقوق حاصل از ثبت طرح صنعتی

الف- بهره مندی از هر طرح صنعتی که در ایران به ثبت رسیده باشد، به وسیله ی اشخاص، منوط بر موافقت صاحب آن است.
ب- بهره مندی از یک طرح صنعتی که عبارت است از ساخت، فروش و وارد نمودن اقلام شامل آن طرح صنعتی
ج- صاحب طرح صنعتی ثبت شده قادر می باشد بر علیه فردی که بدون موافقت وی امور مذبور در بند (ب) را انجام دهد یا عملی را مرتکب شود که بنا بر عادت موجبات تجاوز آینده را فراهم نماید، در دادگاه اقامه ی دعوی کند. به صورت کلی ثبت طرح صنعتی، از کپی برداری غیر مجاز از آن طرح ممانعت می کند و به عنوان یک دارایی تجاری، مبنای اعتماد مصرف کنندگان قرار می گیرد.

همچنین لازم به ذکر است که ثبت یک طرح صنعتی صرفا روش کسب حمایت برای آن طرح نمی باشد به صورتی که در حالت فراهم بودن شرایط، می توان از یک طرح صنعتی تحت قانون کپی رایت یا قانون رقابت ناعادلانه حمایت نمود. ثبت شرکت کریمخان در این قسمت به صورت مختصر انواع حقوق مالکیت معنوی (فکری) را مورد بررسی قرار می دهد. حقوق مالکیت معنوی که به آن حقوق مالکیت فکری نیز می گویند مشمول حقوق مربوط به آفرینش ها و خلاقیت های فکری و ذهنی انسان در زمینه های مختلف مانند ابداعات ادبی، هنری،علمی، صنعتی، فناوری و علائم تجاری و طرح های صنعتی مورد استعمال در تولید و تجارت می باشد. حقوق مالکیت فکری دربر دارنده ی آن قسمت از حقوق قانونی و علایق مکارانه می باشد که حاصل فعالیت های ذهنی در حوزه های هنری ،ادبی ،علمی ،صنعتی و غیره است. این حقوق زمینه ی منفعت مادی اثر یا خلاقیت، ارتقاء و اشاعه ی آن را برای مالک اثر یا خلاقیت مهیا می کند.

موسسه ثبت کریم خان در ادامه انواع حقوق مالکیت معنوی را مورد بررسی قرار می دهد.

انواع حقوق مالکیت معنوی

حقوق مالکیت معنوی مشمول مالکیت صنعتی و حق نسخه برداری می باشد، که در ذیل هر کدام از آن ها را بیان نموده ایم.

1. مالکیت صنعتی

مالکیت صنعتی مشمول حقوق مرتبط با ابداعات و اختراعات در زمینه ی طرح های صنعتی و علائم تجاری و ویژگی های جغرافیایی می باشد. برای نمونه افزون بر حق اختراع یا ابداع حقوق مربوط به مبدا یا منشا جغرافیایی که حاوی خاستگاه و ویژگی های خاص مناطق مختلف جغرافیایی و آب و هوایی می باشد هم قابل طرح، ثبت بوده و شامل حمایت و نگهداری می باشد.

2. حق نسخه برداری

حق نسخه برداری مشمول خلق آثار ادبی و هنری مانند نظم، نثر، تئاتر، نمایشنامه، نقوش، صنایع هنری و مستظرفه، موسیقی، عکس، مجسمه، فیلم و نوارها و لوح های فشرده صوتی و تصویری می باشد.

افزون بر تقسیم بندی کلی فوق، ماده ی 2 کنوانسیون موسس سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO.1967)،مالکیت فکری را شامل مواردی می داند که در ذیل عنوان شده است:

  1. پذیرش یا شرکت در مدیریت هر نوع توافق بین المللی که جهت افزایش حمایت از مالکیت فکری باشد.
  2. تشویق انعقاد قراردادهای بین المللی مرتبط با ارتقاء حمایت از مالکیت فکری
  3. پیشنهاد همکاری به کشورهایی که خواستار کمک های حقوقی فنی در زمینه ی مالکیت فکری می باشند.
  4. تسهیل خدمات، حمایت بین المللی مالکیت فکری و در صورت الزام اقدام به ثبت در این خصوص و منتشر نمودن اطلاعات مرتبط با آن ها

همچنین برخورداری از روش ها و ابزارهایی مانند مذاکره، عقد پیمان نامه، ارائه ی کمک های فنی و حقوقی و تهیه و تدوین ، تصویب و اجرای قوانین و مقرراتی که به حمایت از حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف جهان مربوط می باشد هم در دسته ی وظایف این سازمان است. سازمان جهانی مالکیت معنوی که نزدیک به 180 کشور در آن عضو می باشند تا به اکنون اعضا را از خدمات فنی و حقوقی زیادی بهره مند کرده است که سیستم جهانی ثبت علائم تجاری و طرح های صنعتی، ثبت ابداعات و اختراعات، مبدا جغرافیایی، دانش بومی و سنتی و آیین های فلکوریک از قبیل آن ها به شمار می روند.

معاهدات بین المللی در زمینه ی حقوق مالکیت معنوی

معاهدات بین المللی در زمینه ی حقوق مالکیت معنوی به سه گروه تقسیم بندی می گردند که ثبت شرکت کریم خان در ادامه به صورت مجزا هر یک از این گروه ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

• گروه اول: معاهدات موجود در راستای حمایت از حقوق مالکیت فکری این گروه از معاهدات، استانداردهای اولیه مورد قبول جامعه ی بین المللی را در راستای حمایت از حقوق مالکیت فکری، بیان می نماید. مهم ترین معاهدات مذکور عبارتند از:

  1. معاهده ی حقوق اختراع (PLT)
  2. کنوانسیون برن جهت حمایت از آثار ادبی و هنری
  3. کنوانسیون پاریس جهت حمایت از مالکیت صنعتی
  4. کنوانسیون ژنو جهت حمایت از تهیه کنندگان آثار صوتی در ازای تکثیر غیر مجاز
  5. معاهدات حقوق علائم تجاری (TLT)
• گروه دوم: معاهدات جهانی در زمینه ی حمایت و حفاظت

در این گروه از معاهدات، بیشترین توجه نسبت به حق اختراع در سطح بین المللی می باشد و برای هر اختراع یک پرونده ی بین المللی تشکیل می شود و پس از ثبت آن اختراع، افراد ذی حق در کلیه ی دولت های کشورهای عضو را از ارزش های قانونی و حقوقی آن بهره مند می نمایند. لذا مالک اختراع می تواند با ثبت بین المللی اختراع خود، بدون نیاز به ثبت آن در تمام کشورهای عضو ، از حقوق قانونی خود در سطح بین المللی استفاده کند. مهم ترین معاهدات مذکور عبارتند از:

  1. معاهده ی همکاری در زمینه ی اختراع (PCT)
  2. موافقتنامه ی مادرید در خصوص ثبت بین المللی طراحی های صنعتی
  3. معاهده ی لاهه در خصوص ثبت بین المللی طراحی های صنعتی
  4. معاهده ی بوداپست در رابطه با شناسایی و ثبت میکروارگانیسم ها
  5. معاهده ی لیسبون در خصوص حمایت از اسامی مبدا کالاها و ثبت بین المللی هر یک از آن ها
• گروه سوم: معاهدات طبقه بندی کننده

در معاهدات طبقه بندی کننده، سیستم هایی جهت طبقه بندی اطلاعات مربوط به اختراعات، مارک ها و نشانه های تجاری و طراحی های صنعتی در چهارچوب ساختارهایی با قابلیت دسترسی سریع و آسان مهیا می کند. مهمترین این معاهدات عبارتند از:

  1. موافقتنامه ی لوکارنو، برای ایجاد یک سیستم طبقه بندی بین المللی طراحی های صنعتی
  2. موافقتنامه ی نیس در رابطه با طبقه بندی بین المللی کالاها و خدمات جهت ثبت مارک ها و نشانه ها
  3. موافقتنامه ی استراسبورگ در رابطه با طبقه بندی بین المللی حق اختراع
  4. موافقتنامه ی وین در رابطه با طبقه بندی عوامل نموداری مارک ها و نشانه ها

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *