نحوه حمایت از اختراع ثبت شده در داخل و خارج از ایران

نحوه حمایت از اختراع ثبت شده در داخل و خارج از ایران


حمایت از اختراع ثبت شده

ثبت شرکت کریم خان در این مقاله نحوه ی حمایت از اختراع ثبت شده در داخل و خارج از ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. در صورتی که قصد دارید از ثبت اختراع در ایران آگاه شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

 

نحوه حمایت از اختراع ثبت شده در داخل و خارج از ایران

حمایت از مالکیت صنعتی مشمول علائم و اختراعات است و در بازرگانی داخلی و بین المللی دارای اهمیت ویژه ای است. تشویق مخترعین نسبت به سیاست کشورهای مختلف، متفاوت می باشد. در کشورهایی که به شکل توتالیتر می باشند مخترع در واقع کارمند دولت محسوب می شود و دولت با مهیا نمودن وسایل زندگی وی و قرار داد وسایل لازم برای تحقیقات، صاحب اختراعات وی می گردد و غیر از این در بیشتر کارخانه های بزرگ هم اینچنین حالتی رخ می دهد.

در صورتی که کارخانه ی جنرال موتور جهت ایجاد طرح های جدید برای کالاهای خود، همیشه متخصصین را مامور مطالعه و تحقیق کرده است تا حاصل اختراعات آن ها را استفاده کند و در چنین حالتی هدف اصلی تشویق مخترعین حاصل نمی شود. بنابراین بیشتر کشورها در قوانین خود مقرراتی را پیش بینی کرده اند که بر اساس آن مخترعین برای مدت زمان محدودی می توانند به صورت انحصاری از اختراع خود استفاده کنند و بدین علت که در این مدت در بازار رقابتی وجود نخواهد داشت با فروش کالا به قیمت زیاد، سود زیادی را به دست مخترع خواهد رساند که این بهترین و عملی ترین تشویق برای وی خواهد بود.

ثبت اختراع در ایران

ثبت اختراع در ایران به صورت اختیاری می باشد اما در صورتی اختراع مورد حمایت قرار می گیرد که بر اساس شرایط درج شده در قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات، به ثبت رسیده باشد.

مطابق با ماده ی 15 قانون ثبت اختراعات حقوق حاصل از گواهینامه ی اختراع به شرح زیر می باشد:

الف- بهره برداری از اختراع ثبت شده در ایران به وسیله ی افرادی به جز صاحب اختراع، منوط به موافقت صاحب آن است. ثبت شرکت کریم خان در این بخش نحوه ی بهره برداری از اختراع ثبت شده را بیان نموده است.

• در صورتی که اختراع در رابطه با فرآورده باشد.

  1. ساخت، صادرات و واردات ،عرضه برای فروش، فروش و استفاده از فرآورده
  2. ذخیره به منظور عرضه جهت فروش، فروش یا استفاده از فرآورده

• در صورتی که موضوع اختراع ثبت شده در خصوص فرآیند باشد.

  1. استفاده از فرآیند
  2. انجام هر کدام از موارد درج شده در جزء (1) بند (الف) این ماده در رابطه با کالاهایی که به صورت مستقیم توسط این فرآیند حاصل می شود.

ب- صاحب اختراع با رعایت بند (ج) این ماده و ماده (17) می تواند علیه هر فردی که بدون کسب اجازه ی وی بهره برداری های مذکور در بند (الف) را از اختراع انجام دهد و به حق مخترع تجاوز نماید و یا عملی را مرتکب شود که ممکن است منتج به تجاوز به حق مخترع گردد، به دادگاه شکایت نماید.

میزان اعتبار ورقه ی اختراع در ایران بر اساس درخواست مخترع، پنج یا ده یا پانزده یا در نهایت بیست سال خواهد بود و در هنگام اخذ اظهارنامه ی اختراع ثبت شده در اداره ی ثبت، حق الثبتی مطابق با تعرفه ی معین شده و مبالغی را جهت هزینه ی تهیه ی اظهارنامه و آگهی های مربوطه دریافت می نماید. اعتبار ورقه ی اختراع پس از ثبت اختراع در صورتی محفوظ است که مالک اختراع ثبت شده هر سال مبلغی را به منظور ادامه ی اعتبار آن پرداخت کند و در صورتی که در پرداخت اقساط مذکور بیش از سه ماه تعلیل نماید، اعتبار ورقه ی اختراع از بین می رود و هر شخصی که بخواهد می تواند از اختراع مذبور استفاده نماید. لازم است اضافه نماییم که حقوق حاصل از اختراع ثبت شده قابل انتقال می باشد و در صورت فوت صاحب اختراع، حق آن به ورثه ی او منتقل می گردد.

• الحاق دولت ایران به قرارداد پاریس جهت حمایت از مخترعینی که در خارج از ایران مقیم می باشند.

قانون الحاق دولت ایران به قرارداد اتحادیه پاریس جهت حمایت مالکیت صنعتی، برای مالکان اختراعی که در خارج از ایران اقامت داشته و عضو اتحادیه مذکور می باشند، مزایا و امتیازاتی قائل شده است که ثبت شرکت کریم خان در زیر به صورت مختصر به آن ها پرداخته است:

• اعضای اتحادیه از نظر حقوق مالکیت صنعتی در دیگر کشورهای عضو اتحادیه از همان امتیازاتی که برای اتباع آن کشور تعیین شده است استفاده می نمایند، منوط بر آنکه شرایط و تشریفاتی را که قانون برای اتباع کشور مشخص نموده است، رعایت کنند.

• هر مالک اختراعی که در یکی از کشورهای عضو اتحادیه ثبت اختراع خود را تقاضا نموده باشد، قادر می باشد در کشورهای دیگر عضو اتحادیه، ثبت اختراع خود را تقاضا کند و برای ثبت اختراع خود در دیگر کشورهای عضو اتحادیه در مدت 12 ماه بعد از تقاضای ثبت اولیه دارای حق تقدم می باشد، مگر اینکه اختراع به حقوق کسب شده ی افراد صدمه ای وارد نماید.

• قوانین و مقرراتی جهت حمایت حق اختراع ثبت شده و پیشگیری از رقابت نامشروع پیش بینی کرده است.

• اختراعاتی که تا کنون به ثبت نرسیده اند در نمایشگاه ها به معرض تماشا گذاشته می شوند، تا مورد حمایت قرار گیرند.

• قوانین و مقرراتی جهت توقیف محصولات تقلیدی و تقلبی در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است، اختراع به هیچ وجه نباید در گذشته منتشر شده باشد در غیر این صورت اختراع نخواهد بود و تنها استثنایی که این اصل دارد در خصوص اختراعاتی می باشد که در گذشته در خارجه به ثبت رسیده باشند چه در این صورت قطعا این اختراع معرفی و چاپ و منتشر شده است و بنابراین بر اساس ماده ی 30 قانون ثبت علائم و اختراعات :

در صورتی که مخترعی در خارج از ایران اختراعی را ثبت نموده باشد، به موجب آن اختراع خارجی می تواند اختراعش را در ایران به ثبت برساند منوط بر اینکه مدت اختراعش از ثبت اختراع اولیه تعدی نکند، همچنین در صورتی که در این مدت شخص دیگری آن اختراع را در ایران به نتیجه برساند مخترع نمی تواند از کار وی جلوگیری نماید، البته برای پس از آن می تواند درخواست جلوگیری نماید اما نمی تواند از کار افرادی که تا آن تاریخ شروع کرده اند جلوگیری نماید. به صورت کلی خارجیان قادر می باشند اختراعات خود را در ایران ثبت نمایند، منوط بر اینکه این حق بر اساس عهد نامه یا معامله متقابله Receprocite از سوی کشور متبوع مخترع هم برای مخترعین ایرانی شناخته شده باشد.

ثبت شرکت کریمخان امید دارد که مطالب ارائه شده در این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در رابطه با حمایت از اختراع ثبت شده در اختیار شما قرار داده باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *