حقوق حاصل از گواهینامه ثبت اختراع

حقوق حاصل از گواهینامه ثبت اختراع


گواهینامه ثبت اختراع

ثبت شرکت کریم خان در این مطلب قصد دارد ضمن توضیح مختصری در خصوص ثبت اختراع، به حقوق حاصل از گواهینامه ثبت اختراع بپردازد. حق اختراع، یک حق انحصاری است که مخترع برای مدت زمان محدودی جهت استفاده ی انحصاری از اختراع خود دارد تا تشویقی برای مخترعین باشد. گواهینامه ثبت اختراع هم سندی جهت دریافت این حق است. لازم به ذکر است که جهت استفاده از این حق بهره برداری انحصاری، می بایست اختراع بر اساس قوانین و مقررات ثبت گردد. هر اختراعی برای مخترع آن دو حق را ایجاد می کند : یکی از آن ها حق اخلاقی می باشد که همیشه ماندگار است و دیگری حق مادی آن می باشد که محدود بوده و در قانون ما در اثر درخواست مخترع 5 ، 10، 15 یا 20 سال می باشد.

 

حقوق حاصل از گواهینامه ثبت اختراع

در رابطه با حق اختراع، ماده 3 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 7/ 8/ 1386 مقرر نموده است : ” گواهینامه ثبت اختراع سندی می باشد که اداره ی مالکیت صنعتی جهت حمایت از اختراع صادر می نماید و مخترعی که دارای این گواهینامه ثبت اختراع باشد می تواند از حقوق انحصاری بهره مند گردد.”

حقوق حاصل از گواهینامه ثبت اختراع

بر اساس ماده 15 قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری، حقوقی که از گواهینامه ثبت اختراع حاصل می گردد به شرح ذیل می باشد :

الف- بهره مندی از اختراع ثبت شده در ایران به وسیله ی اشخاصی به جز صاحب اختراع، منوط به موافقت صاحب آن می باشد. ثبت شرکت کریمخان در ذیل بهره مندی از اختراع ثبت شده را تشریح نموده است:

1- چنانچه اختراع در رابطه با فرآورده باشد:

اول- ساخت ، صادرات و واردات ، عرضه برای فروش، فروش و استفاده از فرآورده
دوم- ذخیره کردن به نیت عرضه جهت فروش یا استفاده از فرآورده

2-چنانچه موضوع ثبت اختراع، فرآیند باشد:

اول – مورد استفاده قرار دادن فرآیند
دوم- انجام هر یک از مواردی که در جزء (1) بند الف این ماده درج شده است و در رابطه با کالاهایی که به صورت مستقیم از طریق این فرآیند حاصل می شوند می باشد.

ب- صاحب اختراع می تواند با رعایت بند (ج) این ماده و ماده 17 ، علیه هر فردی که بدون کسب اجازه از وی بهره برداری های درج شده در بند ( الف) را بنماید و به حق مخترع تجاوز کند و یا اینکه مرتکب عملی گردد که امکان دارد موجب تجاوز به حقوق مخترع شود، به دادگاه شکایت کند.

ج- حقوق حاصل از گواهینامه ثبت اختراع، مواردی که در ذیل بیان نمودیم را شامل نمی شود :

  1. بهره مندی از کالاها و خدماتی که به وسیله ی صاحب اختراع یا با توافق وی در بازار ایران عرضه می گردد.
  2. استفاده از ابزار موضوع اختراع در هواپیما‌ها، وسایل نقلیه ی زمینی یا کشتی ‌های دیگر کشور‌ها که به صورت موقت یا به صورت تصادفی وارد حریم هوایی‌، مرزهای زمینی یا آب های کشور می ‌شوند.
  3. بهره مندی هایی که صرفا با اهداف آزمایشی در رابطه با اختراع ثبت شده انجام می گیرد.
  4. بهره‌ مندی به وسیله ی هر فردی که با حسن نیت پیش از درخواست ثبت اختراع یا در مواقعی که حق تقدم درخواست شده است‌، پیش از تاریخ درخواست حق تقدم‌‌ همان اختراع‌، از اختراع استفاده می‌ نموده یا اقدامات جدی و تاثیرگذاری که برای آماده شدن جهت استفاده از آن در ایران به عمل می ‌آورده است‌.

د- حقوق شخصی که از پیش از اختراع استفاده نموده است در جزء (4) بند (ج‌) این ماده ذکر شده است‌، فقط به همراه شرکت یا کسب و کار یا به همراه قسمتی که اختراع در آن مورد استفاده قرار می گرفته یا مقدمات استفاده از آن فراهم شده‌، قابلیت انتقال یا واگذاری دارد.

ثبت شرکت کریمخان در ادامه نحوه ی ذکر نام مخترع در گواهینامه ثبت اختراع و چگونگی تعلق حق اختراع ثبت شده را تشریح نموده است:‌

  • حقوق اختراع ثبت شده صرفا متعلق به مخترع می باشد.
  • در صورتی که افرادی به صورت مشترک اختراعی نموده باشند، حقوق حاصل از اختراع ثبت شده به صورت مشترک به آنان تعلق می گیرد.
  • هر زمانی که دو یا چند شخص، به صورت مستقل از سایرین اختراع واحدی نموده باشند، فردی که اظهارنامه ی اختراع خود را سریع تر ارائه نموده و یا در صورت ادعای حق تقدم، هر یک که قادر باشند اثبات نمایند که در تاریخ مقدم، اظهارنامه ی اختراع خود را به صورت معتبر ارائه نموده اند، منوط بر این که اظهارنامه ی مذبور مسترد یا رد نشده و یا مسکوت گذاشته نشده باشد، می توانند اختراع خود را ثبت نمایند.
  • حقوقی که از اختراع ثبت شده حاصل می شود قابل انتقال می باشد و در صورتی که صاحب حق فوت شود، به ورثه ی وی منتقل می گردد.
  • چنانچه اختراع از استخدام یا قرارداد حاصل گردد، حقوق مادی آن به کارفرما تعلق خواهد داشت، مگر آن که در قرارداد چیزی جز آن شرط شده باشد.
  • نام مخترع در گواهینامه ثبت اختراع ذکر می گردد مگر در صورتی که به صورت کتبی از اداره ی مالکیت صنعتی تقاضا نماید که نامش قید نگردد. هر نوع اظهار یا تعهد مخترع بنا بر این که نام فرد دیگری به عنوان مخترع ذکر شود، اثر قانونی نخواهد داشت.

نکاتی در خصوص گواهینامه ثبت اختراع:

  • اعتبار گواهینامه ثبت اختراع، پس از طی بیست سال از تاریخ ارائه ی اظهارنامه منقضی می گردد. برای حفظ اعتبار گواهینامه یا اظهارنامه ثبت اختراع، بعد از طی یک سال از تاریخ ارائه ی اظهارنامه و پیش از شروع هر سال، مبلغی که در آیین نامه این قانون مشخص می گردد، به وسیله ی متقاضی به اداره ی مالکیت صنعتی پرداخت می شود.
  • تأخیر در پرداخت، در صورت پرداخت جریمه حداکثر به مدت شش ماه مجاز می باشد.
  • اگر هزینه ی سالانه پرداخت نگردد، اظهارنامه ی مربوط به آن مسترد شده محسوب می گردد و یا اعتبار گواهینامه ثبت اختراع از بین می رود.

در صورتی که قصد دارید اختراع خود را به ثبت برسانید تا تحت حمایت های قانونی قرار بگیرید، می توانید با کارشناسان با تجربه ی ثبت شرکت کریمخان در ارتباط باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *