معرفی علائم تجاری قابل ثبت و علائم تجاری غیر قابل ثبت

معرفی علائم تجاری قابل ثبت و علائم تجاری غیر قابل ثبت


معرفی علائم تجاری قابل ثبت و علائم تجاری غیر قابل ثبت

علائم تجاری

علائم تجاری ، علامت هایی می باشند که جهت معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از نظر کیفیت و تضمین مرغوبیت جنس آن ها استعمال می گردد. علائم تجاری دارای دو نوع علائم تجاری قابل ثبت و علائم تجاری غیر قابل ثبت می باشند که ثبت شرکت کریم خان طی این مقاله آن ها را به تفصیل شرح نموده است.

علائم تجاری قابل ثبت

بر اساس ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات علامت تجاری اینگونه تعریف شده است: “علامت تجاری عبارت است از هر نوع علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف ،عبارت،مهر،لفاف و جز از آن که جهت کسب امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی از سایر محصولات انتخاب می گردد. یک علامت تجاری ممکن است بابت تشخیص امتیاز محصولات و کالاهای مجموعه ای از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت انتخاب شود”. از ماده ی مذکور چنین استنباط می گردد که نوع علامت تجاری جنبه ی انحصاری ندارد، اما قادر است بر اساس ابتکار افراد به شکل کلمات،حروف ارقام و تصاویر استفاده شود و جهت شناسایی محصولات واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی از قبیل حمل و نقل زمینی،هوایی یا دریایی استعمال گردد.

صفات مشخصه ی علائم تجاری به معنای داشتن اصالت و تازگی آن می باشد که این دو خصیصه صرفا با ابتکار بدست می آید. با این حال برای استفاده از یک علامت تجاری برای کالاهای غیر مشابه مانعی وجود ندارد. زیرا کالاها و محصولات متعدد یک بازرگان می تواند از یک علامت بهره مند گردد و شخص دیگری نمی تواند علامت ثبت شده ی او را در کالای مشابه خود استفاده کند. در واقع اصالت به معنی اختصاصی بودن می باشد، یعنی علامت تجاری که مورد استفاده قرار گرفته شده از جانب دیگری در کالاهای مشابه استعمال نشود. تازگی نیز به این معناست که علامت تجاری ثبت شده به دلیل تغییراتی که در آن رخ داده است، از علامت تجاری سابق مشخص و متمایز باشد. با توجه به مراتب مذکور قابل ذکر می باشد که آئین نامه ی علائم تجاری،کالاهای تجاری را طبقه بندی نموده است و هر نوع علامتی که جهت طبقه ای از کالاها به ثبت رسیده است در همان طبقه از سوی شخص دیگری قابل ثبت و انتقال نمی باشد.

شما عزیزان می توانید ثبت هر گونه علامت تجاری اعم از علائم تجاری قابل ثبت و علائم تجاری غیر قابل ثبت را به متخصصان ثبت شرکت کریم خان بسپارید.

علائم تجاری غیر قابل ثبت

مطابق با ماده ی 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری در ایران که مصوب 1386 هجری شمسی می باشد، علامت تجاری در برخی موارد غیر قابل ثبت می باشند، که آن ها را بیان نموده ایم، آن موارد عبارتد از:

الف) علامت تجاری که قادر نباشد کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز نماید.

ب) علامت تجاری که بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و یا اخلاق حسنه باشد. (علائمی که به عنوان علامت تجارتی مورد استفاده قرار می گیرند یا یکی از اجزای علامت تجارتی می باشند، به هیچ وجه نمی تواند مخالف با شرایز و ضوابط اسلامی باشند.)

ج) علامت تجاری که باعث گمراهی مراکز تجاری یا عمومی مخصوصا در رابطه با مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها شود.

د) علامت تجاری که همانند یا تقلیدی از نشان نظامی، پرچم و یا سایر نشان های مملکتی و یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی که به یک کشور تعلق دارد، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی ایجاد شده اند باشد یا اینکه مواردی که بیان کردیم یکی از اجزای آن علامت باشند، مگر اینکه به وسیله ی مقام دارای صلاحیت کشور مربوط یا سازمان ذی ربط مجوز استفاده از آن صادر گردد.

ه) علامت تجاری که مشابه یا به صورت گمراه کننده ای مانند یک علامت تجاری باشد و یا اینکه ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که صرفا برای همان کالاها یا خدمات مشابه که به موسسه ی دیگری در ایران تعلق دارد معروف می باشد.

و) علامت تجاری که قبلا عین یا شبیه آن جهت خدماتی غیر مشابه به ثبت رسیده و معروف شده باشد منوط بر آن که بر اساس عرف بین استعمال علامت و صاحب علامت شناخته شده ارتباط وجود داشته باشد و ثبت آن به منفعت مالک قبلی لطمه ای وارد نکند.

ز) علامت تجاری که عین علامتی باشد که در گذشته به نام مالک دیگری ثبت شده باشد و یا اینکه تاریخ تقاضای ثبت آن علامت تجاری مقدم یا دارای حق تقدم برای همان محصول و خدمات و یا برای محصولات و خدماتی می باشد که از نظر ارتباط و شباهت باعث فریب و گمراهی شود.

بر اساس ماده ی 9 قانون ثبت علائم و اختراعات،در برخی موارد متصدی شعبه ی مذکور در ماده ی 6 تقاضای ثبت علائم تجاری را نمی پذیرد که آن موارد به شرح ذیل می باشند:

  • اگر علامت تجاری بر خلاف قوانین و مقررات قانون باشد.
  • اگر علامت تجاری در گذشته به نام شخص دیگری ثبت شده باشد و یا علامتی که ثبت آن درخواست شده است با علامت دیگری که قبلا ثبت شده است به قدری باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی افرادی که اطلاعات خاصی ندارند به اشتباه بیندازد.
  • ثبت کلمات یا عباراتی که به نحوی تداعی کننده ی انتساب به سازمان ها یا مقامات رسمی ایران می باشد ،مانند کلماتی از قبیل انقلابی یا دولتی و مشابه آن ها، امکان پذیر نیست.همچنین لازم به ذکر است علائمی که نام و عبارت عمومی و مورد استفاده عمومی و همگانی باشد را نمی توان به عنوان علامت تجاری استفاده نمود.( به عنوان مثال اگر کالا پارچه باشد نمی توان خود کلمه ی پارچه یا انواع آن از قبیل کتان و پنبه و پشم و حریر و غیره را برای نام تجاری برگزید)

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *