Trademarks related to services and products

Trademarks related to services and products


توضیح تکمیلی علائم تجاری مرتبط با خدمات و محصولات

ما در مقالات پیشین موجود در سایت تخصصی ثبت شرکت کریم خان، در خصوص سایر انواع علائم تجاری و صنعتی به طور مفصل توضیح داده ایم، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علائم تجاری مرتبط با خدمات و محصولات بپردازیم. خاطر نشان می شویم چنانچه در این رابطه با هر گونه سوالی برخورد نمودید، می توانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید. علائم تجاری، صنعتی یا خدماتی، علائمی می باشند که جهت معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از نظر کیفیت و تضمین مرغوبیت آن کالاها و محصولات استفاده می شوند. ممکن است این علائم تجاری، به صورت اسامی مرکب حاوی نقش، تصویر و کلمه باشند و یا اینکه به صورت اسم منطقه و شهر مانند عسل سبلان اردبیل و غیره باشند.

در این خصوص در تعریف علامت تجاری ،ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات بیان نموده : علامت تجاری عبارت است از هر نوع علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف ،عبارت،مهر،لفاف و غیر از آن که جهت کسب امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی از سایر محصولات انتخاب می گردد. این تعریف به معنی محدود کردن نمی باشد، به این دلیل که آن مواردی که در قانون بیان شده به عنوان نمونه می باشد، علی الخصوص که با اضافه نمودن جمله (و غیر آن) هدف قانونگذاری روشن می گردد. از این رو امکان دارد موارد دیگری هم تصور شود که در مثال های مذکور در قانون بیان نشده باشد. به عنوان مثال در ماده فوق حرف و عبارت بیان شده است اما به کلمه اشاره ای نشده است. در حالی که بیشتر علائم تجاری متشکل از کلمه می باشند و اضافه بر آن برچسب و اتیکت فراموش شده است. در صورتی که اغلب محصولات و کالاهای صنعتی و تجاری دارای علامت و نقش می باشند که در برخی مواقع تواماَ و در برخی مواقع به صورت منفرد به عنوان برچسب بر روی کالا و محصول استفاده می گردد. بدین سبب با استفاده از جمله (و غیر آن) کلمه، برچسب، امضاء و غیره می بایست به تعریف قانون اضافه گردد. در ضمن می بایست به این نکته توجه نمود که در چند سال گذشته، علائم تجاری جهت خدمات نیز در بیشتر کشورها رایج شده است و تعریف قانون ایران شامل این نوع خدمات نیز می گردد.

به طور کلی، لوگو و یا علائم تجارتی و صنعتی دارای انواع مختلفی می باشد که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن ها را برشمرده است.

علائم تجاری مرتبط با خدمات و محصولات

انواع علائم تجارتی و صنعتی

  1. علامت تجارتی
  2. علامت صنعتی
  3. علائم مربوط به محصولات
  4. علائم مربوط به خدمات
  5. علائم فردی
  6. علائم عمومی یا جمعی
  7. علائم ساده
  8. علائم مرکب
  9. علائم کتبی
  10. علائم تصویری
  11. علائم غیر مادی

علائم تجاری مرتبط با محصولات

اساساً علامت تجاری جهت امتیاز و تشخیص کالا یا محصول مورد استفاده قرار می گیرد و علائم تجاری مربوط به محصولات و کالاها علائمی می باشند که موجب متمایز شدن کالاها و محصولات مختلف از یکدیگر می شوند، مانند ژیلت که جهت شناسایی تیغ مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم تجاری مرتبط با خدمات

علائم تجاری مرتبط با خدمات علائمی می باشند که خدماتی را که توسط یک موسسه ی تجارتی ارائه می شود از خدمات دیگر موسسات تجاری مشخص و متمایز می نماید. هنوز حمایت علائم مربوط به خدمات در برخی از کشورها مورد تردید می باشد اما امروزه در بیشتر کشورها اجازه استفاده از این نوع علائم را صادر نموده اند و همچنین این نوع علائم در طبقه ی بین المللی علائم تجارتی نیز منظور شده است. از قبیل علائمی که شرکت های نظارت کالا بر روی تمام کالاهایی که نظارت نموده اند قرار می دهند یا علائمی که بنگاه های لباسشویی یا حمل و نقل مورد استفاده قرار می دهند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *