مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری


مدارکی که برای ثبت علامت تجاری مورد نیاز است

موسسه حقوقی ثبت کریم خان اطلاعاتی در خصوص مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری ارائه می نماید.ماده 1 قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات تصویب شده در 1/4/1310 علامت تجاری را به صورت ذیل تعریف نموده است.علامت تجاری هر بخش از علامتی می باشد از قبیل تصویر،نقش،حرف،رقم،مهر،عبارت،لفاف و جز آن که برای امتیاز و تشخیص کالای تجاری،صنعتی یا کشاورزی به کار گرفته می شود.یک علامت تجاری امکان دارد جهت تشخیص محصول مجموعه ای از کشاورزان یا ارباب صنفی یا تاجران و یا کالای یک شهر و یا یک ناحیه از کشور به کار برده شود.

 

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری

علامت تجاری که قابل به ثبت رسیدن باشد می تواند یک یا مرکب از چند واژه،عدد،نقاشی،حرف ،سمبل،نقش های سه بعدی (بسته بندی و شکل محصولات)علامت سمعی مانند اصوات یا موسیقی،عطر و یا رنگ هایی به منظور شناساندن خصوصیات باشد.چنانچه اسم تجاری فارسی باشد می بایست دارای یک مستند معنایی در لغت نامه ی دهخدا باشد.علامت تجاری یک کالا باید با فعالیت شرکت مناسبت داشته باشد و مزیت های محصول را وصف نموده، توجه خریدار را به سمت خود جلب نماید و موجب نگرش مثبت مصرف کننده گردد.

در حقیقت یک برند موفق،برندی جذاب می باشد که بتوان به راحتی آن را تلفظ و تبلیغ نمود.غیر از علامت های تجاری که تعیین کننده ی منبع محصولات یا کالا می باشند چندین گروه نشان دیگر هم موجود است که ثبت شرکت کریمخان به آن ها پرداخته است:

الف- علامت های اشتراکی: که به اتحادیه هایی متعلق می باشد که از آن علامت جهت معرفی خود با یک سطح کیفی (یا دیگر الزامات آن اتحادیه)بهره گیری می نمایند.
ب- علامت های تصدیق نامه با استانداردهای مشخص: این علائم جهت نشان دادن پذیرش اعطاء می گردند،اما محدود به هرنوع عضویتی نمی باشند و آن ها را می توان به هر فردی که تصدیق نماید محصولات مربوط طبق استاندارد بوده اعطاء نمود.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری

  1. ارائه اظهارنامه به روش اینترنتی
  2. مدارک مثبت هویت درخواست کنندهالف) اشخاص حقیقی:فتوکپی کارت ملی و فتوکپی شناسنامه
    ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی،علت مدیریت و فتوکپی کارت ملی و شناسنامه دارندگان امضاء
  3. مدارک نماینده قانونی:اگر درخواست به وسیله نماینده قانونی(وکیل،صاحب یا صاحبان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) صورت پذیرد مدارک آن پیوست شود.
  4. 10 نمونه گرافیکی یا فتوکپی یا تصویر از علامت تقاضا شده حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر.
  5. در صورتی که علائم سه بعدی باشند تسلیم علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به صورتی که از شش زاویه مختلف مهیا شده و در کل یک نمونه واحد را تشکیل بدهند.
  6. تسلیم مدارک مبنی بر فعالیت در رشته مربوط.
  7. بهره مندی از حق تقدم:اگر درخواست کننده ثبت علامت تجاری قصد داشته باشد به استناد درخواست ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزیت های حق تقدم(حداکثر 6 ماه)بهره برد لازم است مدارک مرتبط با حق تقدم را ضمن ارائه اظهارنامه یا حداکثر طی 15 روز از آن تاریخ تقدیم نمایند.
  8. نسخه ای از شرایط و مقررات بهره گیری از علامت جمعی و تاییدیه مقام دارای صلاحیت

نکته:چنانچه در تصویر علامت یا اسم مد نظر شما به منظور به ثبت رساندن،حروف یا واژه لاتین به کار گرفته نشده باشد،تسلیم کارت بازرگانی ضروری نمی باشد.

در کشور ایران اداره ی مالکیت های صنعتی عهده دار ثبت علامت تجاری و اختراع است.اداره ی مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، ثبت تمامی موضوع های مالکیت صنعتی از قبیل علائم،اختراعات،طرح صنعتی و علامت جمعی را عهده دار می باشد،تصدی فعالیت های مرتبط با مالکیت صنعتی و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مرتبط با کنوانسیون های ذی ربط ،بر عهده ی سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد.

بر اساس قوانین،ثبت علامت تجاری الزامی نمی باشد،به غیر از مواردی که دولت آن را ضروری نموده است.مطابق مصوبه ی سوم اردیبهشت ماه 1328 هیاًت وزیران،ثبت علامت تجاری برای هر کدام از این موارد الزامی می باشد:

  • داروهای مخصوص مورد استعمال طبی
  • مواد غذایی که در پوشش و ظروف خاصی ارائه می گردند
  • آب های گازدار
  • لوازم آرایشی

مدت زمان پشتیبانی از علامت تجاری ده سال می باشد که می توان آن را به مراتب نامحدود با تأدیه مبالغ مقرر شده در قانون تمدید کرد.علامت تجاری دارای قابلیت نقل و انتقال می باشد و می بایست بر اساس ضوابط قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات ایران ثبت گردد.لازم به ذکر است به منظور ثبت چندین علامت تجاری لازم است به تعداد آن علائم اظهارنامه ی مستقلی تقدیم گردد.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان به منظور خدمت رسانی در زمینه ثبت علامت تجاری،ثبت شرکت مواد معدنی،تنظیم و ثبت صورتجلسات هیات مدیره،ثبت شرکت در شهر تهران،مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های خارجی،ثبت شرکت در منطقه آزاد ارس و حاکمیت اساسنامه ی شرکت با مسئولیت محدود آماده هرگونه راهنمایی است.چنانچه نیاز شد می توانید از طریق شماره 87146 با مشاوران مجرب ما ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *