ثبت علامت تجارتی

ثبت علامت تجارتی


راهنمای ثبت علامت تجارتی

با توجه به مقالات گذشته ثبت شرکت کریم خان که درباره علامت تجاری به شرح توضیحاتی پرداخت،در این مقاله قصد داریم چگونگی ثبت علامت تجارتی را بیان داریم.
مطابق ماده 30 علامت،علامت جمعی و اسم تجاری یعنی:

  1. علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که قادر باشد محصولات یا خدمات افراد حقیقی یا حقوقی را از هم مجزا سازد.
  2. علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی گردد و قادر باشد مبدا و یا هر نوع ویژگی های دیگر نظیر کیفیت محصول یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می نمایند، مجزا سازد.
  3. اسم تجارتی یعنی نام یا عنوانی که معرف و تعیین کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

 

ثبت علامت تجارتی

هر واژه ،حرف،حروف،اعداد ،ترسیمات،عکس،اشکال ،رنگ،تصویر ، برچسب یا ادغام آنان که جهت تشخیص محصولات یا خدمات استفاده شود ،علامت تجارتی به شمار می آید.در بعضی از کشورها،شعارهای تبلیغاتی هم علامت تجارتی تلقی می گردند و در مراجع ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجارتی به ثبت خواهند رسید.

هم اکنون تعدادی از ممالک این اجازه را می دهند که اشکالی از علائم تجارتی که از پیش متداول نبوده اند هم ثبت کردند.از قبیل رنگ ها،علائم سه بعدی(شکل یا بسته بندی محصولات)،علامت های قابل شنیدن(اصوات) یا نشان های قابل استشمام(بوها) .با این وجود اغلب کشورها جهت آنچه که تحت عنوان علامت تجارتی به ثبت می رسند، محدودیت هایی را درنظر گرفته اند و معمولاً اجازه ثبت علائمی را می دهند که به صورت آشکار می باشند یا می توان آنان را به طور گرافیک نشان داد.

نام یا عنوانی که نهاد یا روش بکارگیری آن مغایر با موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا سبب گمراهی عموم گردد،قابلیت ثبت به عنوان یک اسم تجاری را ندارد و غیر قانونی به شمار می آید. به علاوه هر زمان متقاضی به اثبات برساند که صاحب علامت به ثبت رسیده، به تنهایی و یا مغایر با قوانین استعمال نموده و یا مجوز استفاده از آن را صادر نماید یا به نحوی از علامت جمعی استفاده نماید یا اجازه استعمال آن را بدهد که باعث گمراهی موسسات تجاری یا عمومی نسبت به مبدا و یا هر ویژگی مشترک سایر محصولات مربوط شود، عدلیه علامت جمعی را ابطال شده تلقی می کند.

در ایران،حق استفاده انحصاری علامت تنها به شخصی متعلق است که علامت را ثبت کرده باشد(مستفاد از ماده 2 ق.ث.ع.و.ا) .ثبت علامت تجاری اختیاری بوده به جز هنگامی که قانون،ثبت آن را اجباری کرده باشد(مستفاد از تبصره 1 ماده 2 ق.ث.ع.و.ا).

جهت ممانعت از جعل و تقلید و از جهت سهولت کنترل در تولید محصولاتی که به منظور مصرف و استفاده مستقیم بر روی بدن انسان به کار برده می شود ماده 1 بخشنامه نصب و ثبت اجباری علامت صنعتی بر روی برخی از اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی که در 2/3 /1328 به تصویب رسید: کلیه ی اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی شرح داده شده در ماده 5 اعم از آنکه در داخل ایران و یا در خارج ساخته و وارد کشور گردیده و در بازار تحت نام معینی با نصب برچسب به معرض فروش قرار می گیرند می بایست دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده باشند. بر روی برچسب موارد ذیل باید قید گردد:

  • نام تجارتی و آدرس تولید کننده جنس با ذکر کشور مبدا
  • شماره ثبت علامت تجارتی در ایران

در این مطلب ثبت کریم خان برآن است تا مدارکی که جهت ثبت علامت تجارتی مورد نیاز است را بیان دارد.با ما همراه باشید.

علامت تجاری در دو گونه ی حقیقی و حقوقی ثبت می گردد.علامت تجارتی حقیقی،عبارت است از ثبت علامت تجاری به اسم فرد و علامت تجاری حقوقی یعنی ثبت علامت تجارتی به نام شرکت. در مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقیقی و حقوقی تفاوتهایی وجود دارد.برای فرد حقیقی تمامی مدارک می بایست به اسم فرد و مربوط با طبقه و فعالیت مورد نظر باشد .در مدارک مورد نیاز برای شخص حقوقی کلیه ی اسناد و مجوزها لازم است به اسم شخصیت حقوقی، یعنی همان شرکت باشد و دسته ی مورد نظر جهت به ثبت رساندن آن می بایست در موضوع شرکت قید گردیده باشد.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجارتی

  1. ارائه اظهارنامه توسط اینترنتی
  2. مدارک مثبت هویت درخواست کننده
    الف) اشخاص حقیقی:رونوشت شناسنامه و کارت ملی
    ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت ،رونوشت شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا
  3. مدارک وکیل قانونی:درصورتی که درخواست به وسیله ی نماینده قانونی حاصل می باشد مدارک آن پیوست شود.
  4. 10 نمونه گرافیکی یا رونوشت یا تصویر از علامت مورد تقاضا حداکثر در ابعاد 10 در 10 سانتی متر
  5. چنانچه علامت سه بعدی باشد،ارائه علامت به شکل نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به صورتی که از 6 جهت مختلف فراهم و در کل یک نمونه واحد را ایجاد نمایند.
  6. تقدیم مدارک حاکی از فعالیت در رشته مربوط
  7. برخوردای از حق تقدم:درصورتیکه درخواست کننده ثبت مایل باشد به استناد درخواست ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزیت های حق تقدم(حداکثر 6 ماه)استفاده کنند،باید اسناد مربوط به حق تقدم را در زمان ارئه اظهارنامه یا حداکثر طی 15 روز از آن تاریخ تقدیم نمایند.
  8. نسخه ای از مقررات و ضوابط بکارگیری علامت جمعی و تاییدیه مقام دارای صلاحیت

نکته:چنانچه در تصویر علامت یا اسم مورد نظر شما برای ثبت ،عبارت یا حروف لاتین بکار برده نشده باشد،تقدیم کارت بازرگانی ضروری نمی باشد.
در ذیل شرکت ثبت کریمخان مراحل به ثبت رساندن علامت تجارتی را تشریح خواهد نمود.

مراحل ثبت علامت تجارتی

نخست مدارک مذکور را فراهم کرده ،بعد از آن به سامانه مالکیت صنعتی (بخش ثبت علائم تجاری)به آدرس www.ip.ssaa.ir مراجعه نموده و مراحل به ثبت رساندن اظهارنامه را با توجه به گونه ی شخص حقیقی یا حقوقی کامل کنید.درخواست کننده می بایست تعیین نماید که علامت تجارتی وی به کدام فصل و گروه مزبور می باشد.بعد از گذراندن مراحل مربوطه ،اسناد درخواستی را در پایگاه اینترنتی بارگذاری نماید و بعد از بازبینی،اطلاعات ورودی را به تایید رسانید.

در پایان لازم است به صورت اینترنتی اقدام به پرداخت هزینه اولیه ثبت نمایید.سپس شماره اظهارنامه برای شما فرستاده می شود.پس از آن اداره ی مالکیت صنعتی،بعد از اخذ اظهارنامه،چگونگی تنظیم آن را با قوانین مطابقت داده و در صورت مشاهده نقص در آن،مراتب را برای برطرف نمودن نقص به درخواست کننده ابلاغ می نماید.چنانچه اظهارنامه کامل بود و علامت تجارتی قابلیت ثبت داشت، مراتب ثبت و پرداخت مبلغ نهایی به فرد درخواست کننده اطلاع داده می شود(تادیه مخارج ثبت علامت، بر ذمه ی متقاضی می باشد) .سپس مراتب را در روزنامه رسمی با درج اسم و آدرس مالک علامت و محصولاتی که در آنان از علامت استفاده می گردد آگهی کند.

چنانچه طی 30 روز از زمان انتشار آگهی اعتراضی از سوی افراد ذی نفع حاصل نگردد، اداره ثبت علامت درخواستی را به اسم متقاضی در دفتر مخصوص ثبت کرده و تاییدیه ثبت را به متقاضی ارائه می کند.(مستفاد از مواد 6،7،9،10،11 آ.ق.ث.ع.و.ا)

بعد از نشر آگهی اظهارنامه و تا تاریخ ثبت علامت تجارتی، درخواست کننده دارای امتیازات و حقوقی خواهد شد.با این وجود هنگامی که توسط درخواست کننده ثبت ، در مورد عملی که بعد از آگهی اظهارنامه حاصل گردیده ادعایی مطرح گردد و مدعی به اثبات برساند که در هنگام اجرای عمل ، علامت به صورت قانونی قابلیت ثبت نداشته ، به دفاع مدعی رسیدگی و در خصوص ثبت یا عدم علامت تجارتی تصمیمات لازم را اتخاذ می نماید.

با تشخیص اداره ی مالکیت صنعتی حاکی از رعایت شرایط درج شده در این قانون ، علامت تجارتی را به ثبت رسانده و آگهی مرتبط با ثبت آن را انتشار می دهد.درصورتی که طی 30 روز از زمان انتشار آگهی اعتراضی از سوی افراد ذی نفع حاصل نگردد،اداره ثبت علامت درخواستی را به اسم درخواست کننده در دفتر مخصوص ثبت کرده و گواهی ثبت را به متقاضی ارائه می کند.(مستفاد از مواد 6،7،9،10،11 آ.ق.ث.ع.و.1)

ثبت علامت تجارتی در دفتر مخصوصی با ذکر مراتب ذیل حاصل خواهد شد:

  • تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
  • تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات یاد شده در ماده یک بخشنامه
  • الصاق یک نمونه از علامت تجارتی در مکانی که به این جهت تخصیص گردیده است.
  • هزینه ثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
  • امضای متقاضی یا نماینده وی به صورتی که بخشی از امضای وی در روی صفحه و بخش دیگر بر روی علامت باشد.
  • امضای رئیس شعبه ثبت علائم و یا نماینده وی

بعد از به ثبت رساندن علامت تجارتی،گواهی که شامل موارد ذیل باشد با الصاق یک نمونه تکمیلی از علامت بر روی آن به مالک علامت یا وکیل وی ارائه می گردد:

  • زمان دریافت اظهارنامه و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه
  • تاریخ ثبت علامت تجاری و شماره ثبت آن
  • نام ،شغل ،اقامتگاه و تابعیت مالک علامت
  • گونه محصول بازرگانی و یا کالا و طبقاتی که علامت جهت تشخیص آن استفاده می گردد.
  • مشخص نمودن اجزایی که مالک علامت حق استعمال انحصاری آن را به خویش اختصاص داده باشد.
  • تاریخ و شماره و مکان ثبت در خارجه ،چنانچه علامت پیش از آن در خارجه ثبت گردیده باشد.
  • تاریخ صادر نمودن تصدیق
  • مدت اعتبار ثبت علامت
  • امضای رییس شعبه ثبت علامت تجارتی و مدیر کل ثبت اسناد و املاک

چند نکته:

  • هزینه ی پرداختی بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن درخواست کننده ثبت علائم تجاری مختلف خواهد بود.
  • به جز هزینه های پرداختی همان گونه که گفته شد،هر علامت تجارتی دارای چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور می باشد که با توجه به ابعاد علامت تجاری ،تعداد خطوط و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه در بر خواهد داشت که عموماً هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالغ بر یکصد هزار تومان است.
  • مهلت اعتبار ثبت علامت تجارتی 10 سال از زمان ارائه اظهارنامه ی ثبت آن خواهد بود.این مهلت با تقاضای صاحب آن جهت ادوار پی در پی، 10 ساله با تادیه هزینه ی تعیین شده قابل تمدید می باشد.یک مدت ارفاقی 6 ماهه که از اتمام دوره آغاز می گردد، جهت تادیه هزینه ی تمدید با تادیه جریمه دیر کرد ،پیش بینی می شود.هر شخص ذی نفع قادر است از دادگاه تقاضای ابطال ثبت علامت کند.بررسی اختلافات حاصل از انجام این قانون و بخشنامه ی اجرایی آن به موجب ماده ی 59 در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران است.در ضمن اگر علامت تجارتی به ثبت رسیده، به مدت سه سال از زمان ثبت استفاده نگردد، هر فرد ذی نفع قادر است تقاضای ابطال آن را از دادگاه صلاحیت دار بنماید.

وفق ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات:”در موارد ذیل متصدی شعبه یاد شده در ماده 6 درخواست ثبت را رد خواهد نمود:

  1. چنانچه علامت تجارتی مغایر مقررات قانون باشد.
  2. چنانچه علامت از پیش به نام دیگری به ثبت رسیده باشد و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت گردیده به میزانی باشد که مشتریان عادی یعنی افرادی را که اطلاعات ویژه ای ندارند به اشتباه بیندازد”

شما می توانید به منظور ثبت علامت تجارتی خویش با کارشناسان ما در موسسه ثبت کریم خان همراه باشید و از مشاوره ی رایگان ما بهره مند گردید.با این منظور با شماره ی 87146 تماس برقرار نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *