ثبت علامت خدمات

ثبت علامت خدمات


شرح جامع در مورد ثبت علامت خدمات

علامت چیست؟

ثبت شرکت کریم خان در این مقاله در باب نحوه ی ثبت علامت خدمات نکاتی را بیان نموده است. علامت به معنای نشان می باشد و نشان عبارت است از آن چیزی که موجب شناختن کسی یا چیزی گردد و خدمات یعنی آن چیزی که انسان در برابر پول خریداری می کند و توسط آن نیازهایش را برطرف می نماید که این تنها در اشیای فیزیکی خلاصه نمی شود، به عنوان مثال انسان نیازمند دانستن است و جهت رفع این نیاز می بایست به موسسات آموزشی مراجعه نماید و در ازای پرداخت پول آموزش مورد نیاز خود را خریداری کند.

 

ثبت علامت خدمات

می توان برای خدمتی که توسط یک موسسه یا بنگاه یا شخص اعم از حقیقی یا حقوقی، انجام می شود علامتی را انتخاب نمود و به این طریق آن را از خدماتی که توسط دیگران ارائه می گردد، متمایز و مشخص نمود. بنابراین علامت خدماتی، خدمات ارائه شده به وسیله ی یک شرکت یا موسسه را از دیگر شرکت هایی که خدمات مشابهی را ارائه می نمایند جدا می کند و در فروش و تبلیغات استفاده می شود.

در قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1310، از علائم خدمات، به صورت صریح نام برده نشده است. اما با دقت به عنوان قانون، که در آن کلمه ی “علائم” بدون ذکر شدن تجاری بودن آن، استفاده شده است، می توان گفت که مقررات قانون مذکور، حاوی علائم خدمات نیز می گردد. به این علت که در جدول طبقه بندی علائم صنعتی و تجاری، که همراه آیین نامه ای به نام ” آیین نامه ی اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات”، مصوب 1337 است، از علامت خدمات نام برده شده می باشد.

بنابراین انتخاب علامت، جهت خدمات ممکن می باشد و می توان برای خدماتی که توسط اشخاص یا موسسات ارائه می گردد اعم از اینکه موسسات به صورت انتفاعی بوده و در قلمرو تجارت قرار داشته باشند، نظیر خدمات تعلیمات هنری یا فنی یا مربوط به بازاریابی، حمل و نقل و غیره، یا اینکه به صورت غیرانتفاعی باشند از قبیل موسسات خیریه یا انجمن های ادبی و غیره، علامتی انتخاب نموده و نسبت به ثبت آن اقدام کرد.

ثبت علامت خدمات و حق استعمال حاصل از این ثبت، تابع مقررات قانون و آیین نامه ی ثبت علائم تجاری، می باشد.

جدول طبقه بندی علائم فوق الاشعار، تمام مصنوعات، لوازم و کالاها و اموری را که می توانند صاحب علامت باشند، به 36 طبقه تقسیم نموده است و “علائم مخصوص خدمات” را در طبقه ی 35 این تقسیم بندی قرار داده است. لازم به ذکر است که قرارداد عمومی پاریس، که به اتحادیه ی پاریس معروف می باشد، در خصوص علائم خدمات، اینگونه بیان نموده است : ” کشورهای اتحادیه متعهد می گردند که از علائم مخصوص خدمات حمایت نمایند، اما ملزم به پیش بینی ضرورت ثبت آن نخواهند بود “.

ثبت علائم ممنوع

ماده ی 5 قانون ثبت علائم و اختراعات ، انتخاب کردن بعضی علائم به عنوان علامت تجاری و یا قرار دادن آن را به یکی از اجزای علامت تجاری، منع نماید که موضوع بعضی از آن ها در حال حاضر منتفی می باشد. که ثبت شرکت کریمخان در این قسمت به بیان آن موضوعات پرداخته است.

  • پرچم مملکتی و هر پرچم دیگری که دولت ایران استفاده از آن را به عنوان علامت تجاری، منع نماید. نشان ها و انگ های (علامت)،(وزارت امور خارجه، نمونه هایی از پرچم کشورهای مختلف را به اداره ی ثبت علائم و اختراعات ارسال می نماید تا از ثبت علائمی که مشابه آن ها باشد، خودداری گردد).
  • کلمات یا عباراتی که باعث تصور انتساب به مقامات رسمی ایران می گردد.
  • علامت موسسات رسمی نظیر هلال احمر و امثال آن
  • علائمی که از بین برنده ی انتظامات عمومی یا مغایر با عفت باشد.

می بایست اضافه نمود علائمی که مورد استفاده قرار می گیرد تحت هیچ شرایطی نمی تواند مغایر با ضوابط اسلامی باشد.

لازم به یادآوری است که بر اساس قرارداد عمومی پاریس،” چنانچه بدون اجازه ی مقامات صالح، پرچم و سایر نشان های دولتی، کشورهای عضو اتحادیه و نشانه و انگ(=علامت) رسمی و دولتی و تقلید آثار و علائم تاریخی و خانوادگی را برای علامت صنعتی و تجاری یا خدماتی استعمال نمایند، کشورهای اتحادیه توافق دارند که درخواست ثبت آن را نپذیرند و در صورتی که این درخواست ثبت شده است، ثبت آن را با اقدامات مقتضی باطل و استفاده از آن را منع نمایند”.

مقررات دعاوی مربوط به علامت خدمات

بعد از ثبت علامت، حق انحصاری استفاده از علامت مذکور به صاحب آن تعلق دارد. چنانچه حق مذکور مورد تجاوز قرار بگیرد، صاحب آن قادر می باشد جهت جلوگیری از این امر و احقاق آن به دادگاه مراجعه نماید. رسیدگی به دعاوی حقوقی یا جزایی مربوط به علامت تجاری، در دادگاه های تهران صورت خواهد گرفت. حتی اگر در رابطه با دعاوی جزایی، جرم در خارج از تهران رخ داده یا کشف شده باشد و یا متهم در خارج از تهران دستگیر شده باشد، که در این صورت تحقیقات مقدماتی، در محل وقوع یا کشف جرم یا دستگیری متهم صورت می گیرد و پرونده جهت رسیدگی، به دادگاه های تهران ارجاع داده می شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *