قواعد حاکم بر شرکت های کنسرسیوم


موسسه ثبت کریم خان در این مطلب قواعد حاکم بر شرکت های کنسرسیوم را به شما ارائه می دهد.همان گونه که اشاره شد ، نقطه اشتراک اقسام شرکت های تجاری مشتمل از که سرمایه شریکان در طرح شخصیت نظری شرکت به سرمایه ای یکسان مبدل شده و بعد آن سود حاصل از عملکرد شرکت بین شرکا توزیع می گردد. بدین صورت با تعریفی که از شرکت تجاری تسلیم شده است (شرکت تجاری به معنی اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که به منظور احراز سود، عملیات تجاری انجام می دهند) ، ناتوانی مهم هرکدام از شرکا نبود یا کم بودن سرمایه است و اجتماع سرمایه شرکای فراوان این ناتوانی را جبران می کند.

کنسرسیوم هم در واقع نوعی شرکت است اما دلیل ایجاد آن کم بودن سرمایه نیست ایضاً ناتوانی هر کدام از شرکا در توانایی اجرای امور مشخص است و این ناتوانی به وسیله ی اجتماع توانایی های محدود ( از جمله اینکه مختلف یا غیر مختلف باشد ) جبران می گردد.کنسرسیوم به هیچ عنوان سازمان حقوقی جدیدی نیست مانند آنچه که در احکام از آن به شرکت ابدان تفسیر می گردد در حقیقت نوعی کنسرسیوم است درحالی که دو یا چند شخص موافقت می کنند که هر کدام کاری مشخص را تقبل کند تا بدین صورت محصول نهایی ازجمله کار یا خدمت تولید شده، به فروش رسد و سود ناشی از آن بین شرکا توزیع بشود.

 

در عصر امروز تاسیس کنسرسیوم جهت اجرا برخی فعالیت های بزرگ اقتصادی ناگزیر است .درحالی که امکان دارد تولید ماشین در شکل کنسرسیومی تشکیل شده از چند تولید کننده اجزای باارزش ماشین محقق گردد.زمانی هم کنسرسیوم عمری کوتاه است. درحالی که امکان دارد شرکت ملی نفت ایران برای ایجاد پالایشگاهی بزرگ اقدام به انجام مناقصه نماید. گستره پروژه و ملزمات به هم پیوستن تخصص ها و تجهیزات بسیار پیچیده منعی از آن است که یک شرکت به تنهایی، توانایی اجرای آن را داشته باشد و یا آنکه توان داشته باشد توسط خرید خدمت و جنس از دیگران ضعف خویش را جبران نموده و خود به تنهایی پیشنهاد

اجرای پروژه را به قیمت مشخصی به شرکت ملی نفت ایران تسلیم نماید. در این حالت امکان دارد که چند شرکت که دارای تخصص ها و تشریفاتی گوناگونی هستند پیشنهاد نمایند که در شکل یک کنسرسیوم به اجرای پروژه اقدام کنند.

قواعد حاکم بر کنسرسیوم

در ایران اصول خاصی جهت کنسرسیوم مشخص نگردیده است در همین عین ناچار است که این نوع قراردادها را طبق ماده 10 قانون مدنی بدانیم چون قوانین مربوط به شرکت در قانون مدنی که بر محور وجود مال مشترک پایدار است نسبتی با کنسرسیوم ندارد. قوانین مبنی بر شرکت های تجاری هم در واقع گنجایش پذیرش کنسرسیوم را ندارند درحالی که در ایران شرکت های تجاری بسیاری وجود دارند که در حقیقت کنسرسیوم دارای شخصیت حقوقی هستند.غیرقابل انکار است که تعیین طرف مناسب جهت یک رابطه حقوقی خالی از انواع نبوده و پیش از هر چیز سبب عدم تعادل و بروز اختلاف میان شرکا می گردد.

جهت تشکیل کنسرسیوم می بایست توافقنامه یا تفاهم نامه همکاری مقدماتی و قرارداد تشکیل سرمایه گذاری مشترک تنظیم نمود. این شرکت را می توان در قالب سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت رساند. لازم به توضیح است که در اساسنامه شرکت می بایست زمان انجام پروژه مشخص گردد و شرکت کنسرسیوم موظف است در زمان تعیین شده پروژه را به اتمام برساند.

مدارک لازم جهت ثبت کنسرسیوم

  1.  مدارک ثبتی شرکت شامل اساسنامه ، اظهارنامه ، شرکتنامه در دو نسخه
  2. تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت
  3. اخذ مجوز شرکت
  4. اخذ گواهی روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت

ارائه خدمات حرفه ای ثبتی در دپارتمان تخصصی ثبت کریم خان جز ویژگی های این مجموعه در راستای موارد قواعد حاکم بر شرکت های کنسرسیوم شما بزرگواران رایاری کنیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *