عوامل اثر گذار بر ارتقاء تصویر برند

عوامل اثر گذار بر ارتقاء تصویر برند


ارتقاء تصویر برند

ثبت شرکت کریمخان طی این مقاله به بیان عوامل اثر گذار بر ارتقاء تصویر برند ،پرداخته است. همانگونه که می دانید یکی از اساسی ترین و مهم ترین استراتژی های هر سازمانی جهت موفقیت، تدوین مدیریت و چشم انداز نام تجاری خود می باشد. نام تجاری به عنوان رکن اصلی بازی رقابتی امروز ، بعنوان عنصری می باشد که می بایست با دقت تعریف شده، تشکیل شود و مدیریت گردد تا سازمان ها بتوانند با تکیه بر آن در کسب و کار خود ،سود آوری بیشتری داشته باشند.

 

عوامل اثر گذار بر ارتقاء تصویر برند

برند در مفهوم به معنای یک نام ، عبارت ، اصطلاح ، نشانه ، علامت ، نماد ، طرح یا ترکیبی از آنها می باشد که هدف آن معرفی محصول یا خدمتی می باشد که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان آن را ارائه می دهند که این کار موجب تمایز محصولات و خدمات ارائه شده از محصولات شرکت های رقیب می باشد.

نام و نشان تجاری تعهدی می باشد که توسط یک سازمان یا شرکت جهت حمایت از مشتریان ایجاد شده است. به عبارت دیگر نام و نشان تجاری ، نشانه هایی از هسته ی کالا و محصول به مصرف کننده می دهد و از تولید کننده محصولات و مصرف کنندگان آن در برابرافراد و رقبایی که در صدد هستند تا محصولاتی مشابه آنها تولید نمایند محافظت می کند. از دیدگاه مشتری نام و نشان تجاری به عنوان مجموعه ای از تجربیاتش تعریف می شود که آن تجربیات در همه ی نقاط ارتباطی فرآورده یا سازمان با مشتری و مصرف کننده ساخته می شوند. یکی از حوزه های مورد علاقه ی مدیران برند ، ایجاد معانی در ذهن مصرف کننده بوسیله ی ایجاد هویت برای یک نام تجاری است.

لازم به ذکر است که تصویر برند پدیده ی ساده ی ادراک می باشد که از فعالیتهای شرکت تاثیر می گیرد. پرفسور کوین کلر، دانشمند و نظریه‌ پرداز برجسته ی حوزه ی مدیریت برند، تصویر برند را ادراک مصرف ‌کننده در مورد برند می ‌داند که از طریق تداعیات برندی که در حافظه وجود دارد، بازتاب می کند. در حقیقت تصویر برند مجموعه ای از ادراکات است که در ذهن مصرف ‌کننده وجود دارد. به تعبیر دیگر، ادراک مصرف ‌کننده از ویژگی های بارز یک محصول ، تصویر ذهنی وی از کل مجموعه ی برند بوده که توسط شرکت آمده است است. مصرف کننده، در ذهن خود تصویری از ترکیب همه ی علائم ارسالی بوسیله ی نام تجاری شامل نام، علائم ظاهری، محصولات، تبلیغات، پیامها و اطلاعیه‌های رسمی و غیره، شکل می دهد. می توان این ادراکات را با استفاده از نشانگرهای مناسبی از ذهن مصرف ‌کننده فراخواند.

این موضوع ثابت شده است که وجود تصویر مثبت از برند، موجب کاهش ریسک ادراک شده ی مصرف کننده در رابطه با برند می شود و موجب افزایش میزان رضایتمندی و وفاداری مصرف ‌کننده می شود. همچنین، برندی که تصویر مناسبی را در ذهن مصرف کننده شکل می دهد و روند جایگاه ‌سازی را آسان ‌تر طی می ‌کند، زیرا برندی که دارای تصویر قوی و مثبت می باشد راحت ‌تر در ذهن مصرف کننده شکل می گیرد.

ما می توانیم با کمک بخشی از مفاهیم اصولی روند ارزیابی مصرف کننده را توجیه کنیم. محصول از نظر مصرف کننده، دارای یک سری ویژگی ها می باشد. لازم به ذکر است که مصرف کنندگان در خصوص آنچه که مورد توجه قرار می دهند و در مورد ویژگی ها، با یکدیگر تفاوت دارند. آن ها بیشتر ویژگی هایی را مورد توجه قرار می دهند که مربوط به نیازهای خاص آنها می باشد. در حقیقت مصرف کننده، بر اساس خواسته ها و نیازهایی که دارد، برای ویژگی های مختلف یک محصول ارزش و اهمیت قائل است، که این اهمیت ها نیز متفاوت می باشند.

مجموعه باورهایی که افراد نسبت به یک برند خاص دارند تصویر برند نامیده می شود. تصویر به معنای شخصیت می باشد. همانگونه که افراد دارای شخصیت می باشند، محصولات نیز مانند دارای شخصیت هستند و این شخصیت می تواند آن برند را در بازار تثبیت نماید و یا موجب حذف آن شود. شخصیت یک محصول ترکیبی از مواردی از قبیل نام محصول، بسته بندی، قیمت، نحوه ی تبلیغ و از همه مهم تر ذات خود محصول می باشد.

هر تبلیغی می بایست به عنوان بخشی از تصویر برند تصور شود. به بیان دیگر تبلیغات می بایست پیوسته همان تصویر را به نمایش بگذارد. باید این نکته ی قابل توجه را به خاطر داشته باشید که مصرف کنندگان، در هر صورت تصویری را از شرکت، محصول و برند شما پیدا خواهند کرد، خواه شما بصورت آگاهانه برای ایجاد آن تلاش نموده باشید یا اینکه تلاشی صورت نگرفته باشد. تمام عواملی از قبیل بسته بندی، محلهای توزیع، بی ادبی یا نزاکت کسانی که به تلفن ها جواب می دهند و هرآنچه که یک مشتری یا مصرف کننده از سازمان و شرکت شما می بیند یا می شنود، در ذهن او یک تصویر ایجاد خواهد نمود که این تصویر بر تصمیم های وی برای خرید یا عدم خرید تأثیرگذار خواهد بود.

قبل از آنکه بتوانید در ذهن مصرف کنندگان تصویری ایجاد کنید، باید آگاه باشید که چه افکار و تداعی هایی در ذهن آنها وجود دارد.

در تحقیق پیرامون تصویر، توجه به دو مورد بسیار حائز اهمیت است که ثبت کریم خان در ادامه به بیان آنها پرداخته است.

  1. جهت مراجعه به محصول کدام صفات در ذهن مردم اهمیت دارد؟
  2. کدام صفات، موجب تمایز شرکت ما با دیگر شرکت ها می شود؟

اولین قدم ایجاد چی‍زهایی می باشد که با یک نام تجاری یا شرکت در ذهن افراد تداعی می شود. ممکن است این تداعی ها بصورت مبهم، نیمه شکل یافته یا حتی کاملاً اشتباه باشند. با این حال، این تداعی ها وجود دارند. قدم بعدی اینست که مشخص شود سازمان می خواهد روی کدام یک از صفات تصویری ذهنی تأکید نماید. هرگاه مردم نام برند خاصی را می شنوند، به چه چیزی فکر می کنند؟ هرچند این پرسش کاری پژوهشی است اما نباید سؤالات عجیب وغریبی را در رابطه با اینکه مردم فکر می کنند چه چیزی برای شرکت صاحب برند مهم است، از آنان نمود.

نگرش های مثبت از قبیل اعتبار، ثبات، منافع ملی، انسانیت، مراقبت، شهروند با مسئولیت گروهی، ضدیت با آلودگی و حساس به محیط زیست، همه در گروه صفاتی می باشند که شرکت قادر خواهد بود تصویر خود را بر اساس آنها بسازد. هرگاه که سازمان یا شرکت در رابطه با تصویری که می خواهد از خود منتقل کند به یک تصویر مشخص می رسد و تأیید می نماید که قصد دارد بر اساس این تصویر خود را عرضه کند، لازم است که به دنبال آن، ادراکات عمومی را شناسایی کند.

امروزه مصرف کنندگان تصویر برند را به عنوان بخش مهمی از کالا یا خدمتی که در حال خریداری آن می باشند می بینند. مشتریان صرفا محصول فیزیکی یا اصل خدمت را خریداری نکرده اند ، بلکه موقعیت ، پرستیژ و مزایایی را که به واسطه ی آن دریافت می کنند را می خرند و همین کیفیت غیرقابل لمس می تواند موجب ترجیح خرید یک محصول نسبت به محصولات مشابه شود و موجب افزایش سهم بازار آن سازمان یا شرکت شود.

چنانچه می خواهید برای محصولات خود برندی را برگزینید که تصویر برندتان در ذهن مصرف کنندگان ماندگار باشد، کافیست با مشاوران ما در ثبت شرکت کریمخان همراه باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *