نحوه ی بخشودگی مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری صنعتی

نحوه ی بخشودگی مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری صنعتی


شناخت مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران

منطقه آزاد قلمرویی می باشد که در بیشتر مواقع در داخل یا در کنار یک بندر واقع شده است و در آن تجارت آزاد با دیگر مناطق جهان امکان پذیر و مجاز می باشد. واردات اجناس و کالاها به مناطق آزاد تجاری صنعتی ، از قوانین و مقررات صادرات و واردات و همچنین امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران خارج می باشد و از قوانین و مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی است. به همین علت، مناطق آزاد تجاری صنعتی یکی از بهترین مناطق جهت ثبت شرکت، برای اتباع خارجی و داخلی محسوب می گردند. ایران دارای هشت منطقه ی آزاد تجاری و صنعتی می باشد که ثبت شرکت کریم خان در ادامه ی این مطلب آن ها را برشمرده است و نحوه ی بخشودگی مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری صنعتی را بیان می دارد.

 

نحوه ی بخشودگی مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری صنعتی

مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران:

  1. منطقه آزاد کیش
  2. منطقه آزاد قشم
  3. منطقه آزاد چابهار
  4. منطقه آزاد اروند
  5. منطقه آزاد بندرانزلی
  6. منطقه آزاد سلفچگان
  7. منطقه آزاد ماکو
  8. منطقه آزاد ارس

معافیت مالیاتی 20 ساله ی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری صنعتی :

مناطق آزاد تجاری صنعتی جهت ترغیب صادرات صنعتی، مشتمل بر کارخانجات تولیدی و صنعتی، برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارای موقعیت مناسبی می باشند. به صورتی که با برخورداری از امتیازاتی مانند معافیت های مالیاتی، بخشیدن سود و عوارض گمرکی و عدم وجود آداب و تشریفات غیر ضروری ارزی و اداری و همچنین آسان و سریع شدن مراتب انجام واردات و صادرات، با جذب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال علم و فناوری موجب توسعه و پیشرفت سرزمین اصلی می گردد.

بر اساس بخشنامه ی حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم در مناطق آزاد تجاری صنعتی ، اشخاص حقیقی و حقوقی که به انواع مختلف فعالیت های اقتصادی در منطقه مشغول می باشند، در برابر هر گونه فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری از تاریخ بهره برداری که در مجوز عنوان شده است به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف می گردد. بنابراین با توجه به مراحلی که در فوق ذکر شد، حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم، به سبب شرکت هایی که در منطقه آزاد تجاری ثبت شده اند و به مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه مجهز می باشد و در آن منطقه به فعالیت مشغول می باشند، شامل حکم ماده 13 قانون مذکور می شوند.

لازم به ذکر است که رییس سازمان به موجب بخشنامه ای اعلام نموده است که : صادرات محصولات و خدمات از روش مقدماتی خروجی رسمی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه ی اقتصادی، معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشند. روشن است که اگر اظهارنامه ی مالیاتی مربوط به سال مالی ثبت یا افزایش سرمایه ارائه نگردد، در اجرای حکم تبصره (2) ماده 119 قانون برنامه ی پنجم توسعه، شامل معافیت نمی شود و همچنین حق تمبر و جرائم مشخص شده با رعایت قوانین و مقررات، دریافت خواهد شد. ثبت شرکت کریم خان در ادامه نکاتی را در خصوص ثبت فعالیت های تجاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی ارائه نموده است.

ثبت فعالیت های تجاری در مناطق آزاد تجاری صنعتی

در رابطه با ثبت اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی ، ضوابط و شرایط ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 4/2/1379 توسط شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسده است این گونه مشخص نموده است: انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری که در قانون تجارت و سایر قوانین ایران بیان شده اند قادر می باشند در واحد ثبتی منطقه ثبت شوند، منوط بر آن که موضوع فعالیتشان بر اساس قانون باشد. در هر صورت تشکیل و فعالیت شرکت های تجاری طبق قوانین موضوعه ممکن می باشد.

در ماده ی 4 همین «ضوابط برای ثبت» این گونه مشخص نموده است که : «هر شرکت تجاری یا موسسه ای که در منطقه ثبت گردد و مرکز اصلی شرکت هم در همان منطقه واقع باشد، شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه به شمار می رود.» ثبت نمودن شعبه یا نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی هم در اداره ی ثبت شرکت و مالکیت صنعتی و معنوی سازمان های مناطق آزاد ممکن است. به همین جهت، سازمان هر منطقه برای انجام امور ثبتی شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در آن منطقه، به تاسیس واحدی به نام واحد ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی پرداخته است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از چگونگی معافیت مالیاتی 20 ساله ی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری صنعتی می توانید از مشاوره ی کارشناسان کریمخان استفاده نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *