چه نوع از شرکت سهامی را ثبت نماییم؟

چه نوع از شرکت سهامی را ثبت نماییم؟


ثبت شرکت سهامی

مواد 1 تا 4 بخش 1 اولین مبحث قانون اصلاح بخشی از قانون تجارت که در اسفند ماه 1347 به تصویب رسیده است، برای شرکت سهامی تعاریفی را ارائه نموده است که ثبت شرکت کریمخان در ادامه علاوه بر اینکه چه نوع از شرکت سهامی را ثبت نماییم ، به بیان آن ها پرداخته است. شرکت سهامی شرکتی می باشد که سرمایه ی آن به سهام تقسیم شده است و در آن مسئولیت هر یک از سهامداران به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود است. مطابق با ماده 2 قانون مذکور شرکت سهامی شرکتی بازرگانی به شمار می رود، حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد. همچنین بر اساس ماده 3 همان قانون در شرکت  های سهامی نباید تعداد شرکا کمتر از سه نفر باشد.

 

چه نوع از شرکت سهامی را ثبت نماییم؟

انواع شرکت سهامی

مطابق با ماده 4 لایحه اصلاح قانون تجارت شرکت سهامی دارای دو نوع شرکت سهامی عام و خاص می باشد، که در ذیل به آن ها اشاره شده است.

شرکت های سهامی عام: موسسین این شرکت ها بخشی از سرمایه ی شرکت را از راه فروش سهام به مردم تامین می نمایند.
شرکت های سهامی خاص: در این نوع شرکت ها تمام سرمایه در هنگام تاسیس فقط به وسیله ی موسسین تامین می گردد.

با آگاهی از نوع هر یک از شرکت های سهامی این سوال به وجود می آید که، شرکت سهامی خاص ثبت نماییم یا شرکت سهامی عام؟ بین این دو نوع شرکت چه تفاوت هایی وجود دارد؟ معایب و محاسن هر یک از این شرکت ها چیست؟

انتخاب نوع شرکت، امری بسیار حساس و مهم است که به عوامل متعددی مانند موضوع فعالیت شرکت، تعداد اعضا، میزان مسئولیت هر یک از شرکا، اهداف اعضا در آینده و … بستگی دارد. در ذیل قصد داریم تا علاوه بر ارزیابی و بررسی مشخصات هر یک از آن ها، به تفاوت های میان آن ها بپردازیم. شما عزیزان در صورت نیاز به هر نوع مشاوره در این خصوص می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل نمایید.

مشخصات، ویژگی ها و طریقه ی تشکیل شرکت سهامی عام

  • تعداد اعضا برای تشکیل شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر است.
  • حداقل سرمایه ی اولیه، برای تشکیل شرکت سهامی عام مبلغ پنج میلیون ریال می باشد.
  • سرمایه ی شرکت به وسیله ی موسسین و عموم مردم تامین می گردد.
  • سهم سرمایه ی موسسین نباید کمتر از 20 درصد سرمایه شرکت باشد.
  • ماده 6 قانون تجارت، اظهارنامه به همراه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که توسط تمام امضای موسسین امضاء شده باشد با قید روزنامه کثیرالانتشار منتخب، در تهران به اداره ی ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به اداره ی ثبت شرکت ها و در نقاطی که فاقد اداره ی ثبت می باشند به اداره ی ثبت اسناد و املاک محل ارئه شده و رسید دریافت شود.
  • رسید سپرده ی نقدی و در صورتیکه قسمتی از آن در چهارچوب تعهد غیر نقدی باشد، اسناد مالکیت مربوط به آن در همان بانکی که واریز نقدی در آن صورت گرفته است، تودیع و گواهی بانک به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم گردد.
  • سی و پنج درصد از مبلغ مذبور می بایست به صورت نقدی به وسیله ی موسسین تامین شده و در حسابی با عنوان ” شرکت سهامی عام در شرف تاسیس ” نزد یکی از بانک ها به سپرده گذاشته شود.
  • بعد از ثبت شرکت سهامی عام ، سهام آن در بورس داد و ستد می گردد.

مشخصات، ویژگی ها و طریقه ی تشکیل شرکت سهامی خاص

  1. در این گونه شرکت ها تعداد مدیران حداقل 3 نفر می باشد.
  2. در شرکت های سهامی خاص حداقل سرمایه اولیه مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
  3. در شرکت های سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نمی باشد.
  4. شرکت سهامی خاص، مجمع عمومی ندارد و در آن تعداد شرکا از شرکت سهامی عام کمتر است. در این نوع شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در ابتدای امر می بایست 35 % از سرمایه در حساب مخصوصی سپرده شود.
  5. سهام شرکت، در بازار بورس قابل معامله نیست و نقل و انتقال سهام شرکت، نیز منوط به اعلام موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام می باشد. در ضمن این شرکت نمی تواند به صدور اوراق قرضه اقدام نماید.
  6. مطابق با ماده 4 ل.ا.ق.ت، در شرکتهای سهامی خاص، مسئولیت هر یک از سهامداران به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد. کلیه ی سرمایه آن می بایست توسط موسسین تامین گردد.
  7. هر کس پیش از ثبت نمودن شرکت اقدام به صدور سهام نماید محکوم به مجازات خواهد شد.
  8. معامله ی سهام شرکت، در بازار بورس امکان پذیر نمی باشد و نقل و انتقال سهام شرکت، منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی سهامداران است. در ضمن این شرکت نمی تواند به صدور اوراق قرضه اقدام نماید.
  9. صورت سرمایه غیر نقدی (در صورت وجود) می بایست به تفکیک ارزیابی شده و در اظهارنامه منعکس شود.
  10. اگر در این نوع شرکت ها سهام ممتازی وجود داشته باشد می بایست موضوع آن در اظهارنامه ذکر گردد.
  11. اظهارنامه ای که توسط تمام صاحبان سهام امضاء شده باشد به همراه رسید واریز وجه و صورت اقلام غیر نقدی و (با امضای سهامداران) به انضمام صورت جلسه ی مجمع عمومی موسس دال بر رسیدگی به سهام و انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان و اعلام قبولی از سوی آنان و ذکر روزنامه کثیرالانتشاری که هر نوع آگهی در رابطه با شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد، به مرجع ثبت ارائه شده و رسید دریافت گردد.

جهات تفاوت شرکتهای سهامی عام و شرکت سهامی خاص

  • شرکت های سهامی عام جهت تامین سرمایه به پذیره نویسی عمومی مبادرت می نماید، اما شرکت های سهامی خاص حق مراجعه به عموم را ندارد.
  • برای شرکت سهامی عام امکان صدور اوراق قرضه وجود دارد اما شرکت سهامی خاص همچین حقی ندارد.
  • در شرکت های سهامی عام نقل و انتقال سهام منوط به موافقت صاحبان سهام نیست، اما در شرکت سهامی خاص اینگونه نقل و انتقالات می تواند مشروط به توافق مدیران یا مجامع عمومی شرکت باشد.
  • سهام شرکت سهامی عام در بازار بورس قابل عرضه می باشد، اما شرکت سهامی خاص دارای چنین اجازه ای نیست.
  • برای تاسیس شرکت سهامی عام حداقل سرمایه مورد نیاز 5.000.000 ریال می باشد، در صورتی که برای تاسیس شرکت سهامی خاص حداقل سرمایه مورد نیاز 1.000.000 ریال می باشد.
  • در شرکتهای سهامی عام حداقل تعداد مدیران و سهامداران 5 نفر است اما در شرکتهای سهامی خاص این حداقل تعداد 3 نفر می باشد.( مواد 3 و 107 ل.ا.ق.ت)

امور ثبتی و حقوقی خود را نظیر ثبت شرکت سهامی به ثبت شرکت کریم خان بسپارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن توسط کارشناسان و وکلای کارآزموده ی این مجموعه به انجام برسد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *