علل رد درخواست ثبت علائم تجاری

علل رد درخواست ثبت علائم تجاری


ثبت علائم تجاری

ثبت شرکت کریم خان در این مقاله علل رد تقاضای ثبت علائم تجاری را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. برند منبع کالاها و محصولات را به مشتری یا همان مصرف کننده ی کالا نشان می دهد به گونه ای که مصرف کنندگان به وسیله ی برندها محصولات و یا خدمات را شناخته و نسبت به آن ها پایبند می گردند.

 

علل رد درخواست ثبت علائم تجاری

به همین علت می باشد که برندها دارای اهمیت ویژه ای می باشند. با این حال، در عصر کنونی انتخاب علائم تجاری یا برند بسیار مشکل تر از پیش شده است، زیرا که حجم برندهای ثبت شده در اداره ی مالکیت صنعتی در چند دهه ی گذشته به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در این رابطه لازم است اضافه کنیم که هر علامتی که در گذشته به نام شخص دیگری به ثبت رسیده باشد دیگر نمی توان آن را ثبت نمود. علائم تجاری می بایست دارای ویژگی هایی باشند که در ذیل آن ها را بیان نموده ایم.

ویژگی های علائم تجاری

  • علائم تجاری می بایست تازگی داشته باشند و برای کالا یا محصولی که مورد استفاده قرار گرفته است جدید باشند.
  • علائم تجاری نباید باعث گمراهی مشتریان شوند.
  • علائم تجاری می بایست دارای وجه تمایز بوده و ابتکاری و خلاقانه باشند.

در صورتی که تقاضانامه ی ثبت علائم تجاری مطابق با شرایط و ضوابط مشخص شده نباشد، پذیرفته نخواهد شد. که در ادامه ی این مطلب به بررسی و توضیح دلایل رد تقاضای ثبت علائم تجاری می پردازیم.

1. علائمی که مغایر با موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه می باشند.

مطابق با قانون، کلمات یا تصاویری که مغایر با موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که در عرف مورد قبول هستند باشد، نمی توان ثبت نمود.

همچنین، عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا دیگر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی که به کشوری تعلق دارد، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی به وجود آمده اند، بوده یا اینکه هر کدام از موارد مذبور یکی از اجزاء آن علامت باشد، آن علامت قابلیت به ثبت رسیدن ندارد، مگر در صورتی که به وسیله ی مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط مجوز استفاده از آن صادر گردد. (ماده 32 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 7/8/1386)

2. علائم تجاری که قادر نباشند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات دیگر موسسات متمایز نمایند. (ماده 32 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 7/8/1386)

همانگونه که بیان نمودیم، برند باید دارای وجه تمایز بوده و همچنین خلاقانه و ابتکاری باشد. این بدان معناست که علامت نباید نشانه های ساده ای باشد که هر فردی بتواند آن را مورد ایتفاده قرار دهد یا اینکه نباید به گونه ای باشد که با خود جنس اشتباه گرفته شود. و از این نظر نمی توان برخی از نشانه ها را برای علامت تجاری استفاده کرد که ثبت شرکت کریمخان در ذیل به آن نشانه ها اشاره نموده است.

نشانه هایی که نمی توان به عنوان علائم تجاری استفاده نمود:

الف- نمی توان از اسامی عام به عنوان نام علائم تجاری استفاده کرد. به این علت که این گونه کلمات جنبه ی عمومی دارند و نمی تواند به نوع به خصوصی از کالاها اختصاص یابد. به عنوان مثال نمی توان کلمه ی شکلات را برای محصول شکلات انتخاب کرد و یا اینکه نمی توان شکل ماهی را بدون آنکه دارای حالت مخصوصی باشد برای کنسرو ماهی برگزید.

ب- نمی توان اوصاف محصولات را نظیر باقلوای شیرین به عنوان علائم تجاری انتخاب کرد، اما در انتخاب علامت تجاری بیشتر تلاش می شود که علامت با محصولاتی که روی آن استفاده می شود دارای رابطه باشد، به عنوان مثال پنبه ترموژن که به معنی گرم کننده می باشد یا علامت ملودی برای انتشارات موسیقی و یا علامت v برای ترکیبات دارای ویتامین به کار می رود. این موضوع که علامت تا چه حدی ابتکاری و خلاقانه می باشد و قابلیت تشخیص و تمایز دارد به نظر مرجع ثبت بستگی دارد به عنوان مثال در خصوص انتخاب نام عام کالا به زبان های بیگانه نظیر کلمه ” تی ” برای چای، می بایست در نظر گرفت که نام مذکور تا چه اندازه ای در کشور شناخته شده است تا بتوان از آن به عنوان علامت تجاری استفاده نمود.

ج- نشان های ساده از قبیل خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی نباید به عنوان علامت انتخاب گردند مگر در صورتی که از ترکیب آن نشان ها یک تصویر ابتکاری حاصل شود.

3.علامت تجاری که گمراه کننده باشد.

علائم تجاری نبایست موجب گمراهی مصرف کننده شود. این جمله بدان معناست که علامت تجاری نباید مشتری را از نظر جنس یا مبدا علامت دچار اشتباه کند. به عنوان مثال برای پارچه ی پنبه ای نمی توان علامتی به عنوان سفید پشم انتخاب کرد به این علت که امکان دارد مشتری تصور کند که پارچه ی مذکور پارچه ای پشمی می باشد.

4.برندی که در گذشته به ثبت رسیده باشد.

برند می بایست فاقد سابقه ثبت باشد و در گذشته توسط دیگران مورد استفاده قرار نگرفته باشد و از نظر ظاهری و شکلی جدید و نو باشد. بنابراین، با دقت به جدول طبقه بندی کالا، هر زمانی که برای یک کالای مشخص یک علامت تجاری از طبقه ای خاص استعمال شود، فرد دیگری که بعد از برگزیدن علامت مذبور بخواهد برای محصول خود از نوع مشابه از طبقه ی مذکور و از همان علائم تجاری پیشین استفاده نماید، از استفاده ی وی و ثبت آن علامت ممانعت خواهد شد.

جهت کسب اطمینان از عدم ثبت نام برند پیشنهادی خود می توانید از طریق پایگاه اطلاعاتی روزنامه ی رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir مراجعه نمایید.

در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در رابطه با ثبت علائم تجاری ،به مرکز ما در ثبت کریم خان مراجعه نموده و یا تنها با برقراری یک تماس با شماره 87146  از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *