عرضه عمومی افزایش سرمایه در سهامی عام


براساس ماده 170 لایحه قانون تجارت، در شرکت سهامی عام بعد از به تصویب رسیدن افزایش سرمایه بوسیله مجمع عمومی فوق العاده ، گواهینامه حق خرید سهام از جانب شرکت صادر می گردد.برای صاحبان سهام بی نام براساس آگهی منتشره در روزنامه شرکت ، به آنان مهلتی که کمتر از 20 روز نباشد داده می شود تا به مراکزی که از جانب شرکت تعیین می گردد مراجعه و گواهینامه حق خرید سهام جدید را اخذ نمایند ، اما گواهینامه حق خرید سهام جدید برای صاحبان سهام بانام با پست سفارشی ارسال می شود.

براساس ماده 172 لایحه ، زمانی فروش عمومی سهام آغاز می گردد که حق تقدم صاحبان سهام سلب شده باشد یا این که سهامداران از اعمال حق تقدم منصرف شده باشند.براساس ماده 178 لایحه ، مهلت پذیره نویسی کمتر از 2 ماه نیست. اما براساس تبصره یک ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار، تعیین مهلت پذیره نویسی مانند زمان تاسیس با سازمان بورس می باشد و این مهلت نمی تواند بیش از سی روز باشد و به خواست ناشر و احراز ادله موجه تا 30 روز دیگر مجاز به تمدید می باشد.

پذیره نویسی در زمان افزایش سرمایه مثل پذیره نویسی اولیه برای تاسیس شرکت با امضای ورقه تعهد سهم صورت می گیرد.زمانی که مهلت پذیره نویسی به اتمام رسید، مدیران شرکت حداکثر تا یک ماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی می کند. اما طبق تبصره 4 ماده 23 قانون بازار، ناشر وظیفه دارد حداکثر طی 15 روز از اتمام عرضه عمومی سازمان را از نتایج فروش و توزیع اوراق بهادار آگاه کند.در بند 1 ماده 262 لایحه ، برای رئیس و اعضای هیات مدیره که مهلت مورد نیاز برای پذیره نویسی سهام جدید ندهند، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی گشته است.

بعد از پایان مهلت پذیره نویسی مانند زمان تاسیس 3 فرض را می توان در خصوص تعهد سرمایه نظر گرفت :

  1. در صورتی که تمام سهام جدید شرکت پذیره نویسی شده باشد و افزایش سرمایه عملی گردد ، مدیران افزایش سرمایه را به مرجع ثبت شرکت ها اطلاع می دهند تا افزایش سرمایه در پرونده شرکت ثبت و برای اطلاع عموم آگهی شود بعنوان مثال میزان افزایش سرمایه 100 واحد و میزان سهام خریداری شده هم 100 باشد.
  2. در صورتی که میزان سهام خریداری شده بیش از افزایش سرمایه باشد. بعنوان مثال میزان افزایش سرمایه 100 و میزان سهام خریده شده 120 باشد. در این حالت براساس ماده 181 لایحه ، هیات مدیره میبایست علاوه بر تعیین تعداد سهام ، دستور بازگرداندن مبالغ سهام اضافه خریده شده را بدهد.
  3. در صورتی که میزان سهام خریداری شده کم تر از میزان افزایش سرمایه باشد. بعنوان میزان افزایش سرمایه 100 و میزان سهام خریداری شده نیز 80 باشد. افزایش سرمایه منتفی می گردد اما در زمان تاسیس با اتفاق آرا می توانستند سرمایه را کم کنند.

ثبت کریم خان در ادامه میزان پذیره نویسی در زمان افزایش سرمایه را مورد بررسی قرار می دهد.

میزان پذیره نویسی در زمان افزایش سرمایه

  • پذیره نویسی معادل سرمایه : تحقق افزایش سرمایه
  • پذیره نویسی بیشتر از سرمایه : استرداد وجوه مازاد توسط هیات مدیره
  • پذیره نویسی کم تر از سرمایه : عدم امکان افزایش سرمایه

لزوم انتشار آگهی اعلامیه پذیره نویسی خرید سهام جدید

براساس ماده 177 لایحه ، آگهی اعلامیه پذیره نویسی سهام جدید میبایست براساس موارد ذیل در اطلاع عموم قرار گیرد :

  1. روزنامه ی کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می شود.
  2. دست کم دو روزنامه ی کثیرالانتشار دیگر منتشر می نماید.
  3. بانکی که تعهد سهام در آن انجام می گردد.

مندرجات طرح اعلامیه پذیره نویسی شرکت در ماده 174 لایحه آمده و میبایست توسط افرادی که دارای امضای مجاز هستند ، امضا گردد.

براساس ماده 175 لایحه، مدارک مورد نیاز جهت ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام عبارتند از :

  • طرح اعلامیه ی پذیره نویسی درباره سهام جدید
  • آخرین ترازنامه و حساب و سود و زیان نیز که توسط مجمع عمومی عادی تصویب شده پیوست طرح اعلامیه پذیره نویسی می شود و در صورتی که به تصویب نرسیده این نکته میبایست در طرح اعلامیه پذیره نویسی ذکر گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *