موارد مسئولیت تضامنی در شرکت بامسئولیت محدود


مسئولیت تضامنی و امکان مراجعه به اموال شخصی شرکا در شرکت با مسئولیت محدود برخلاف اصل است.

در ادامه ثبت کریم خان موارد مسئولیت تضامنی یا ضامن شدن شریک را به شما ارائه می دهد.

موارد مسئولیت تضامنی یا ضامن شدن شریک

1. براساس ماده 95 ق. ت ، در اسم شرکت باید عبارت بامسئولیت محدود قید گردد وگرنه آن شرکت در برابر اشخاص ثالث تضامنی به شمار می رود. اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ کدام از شرکا باشد، بعنوان مثال در صورتی که در نام شرکت ذکر گردد .

2. مسئولیت شرکا در برابر ارائه آورده های غیرنقد : براساس ماده 98 ق. ت ، ” شرکا نسبت به قیمتی که در حال تشکیل شرکت برای سهم الشرکه های غیرنقدی تعیین گشته در برابر اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی هستند”.

آورده غیرنقد هم در شرکتنامه تعیین می شود و قانون گذار قیمتی را که شرکا برای آورده های غیرنقدی تعیین نموده اند ، می پذیرد.چنانچه بعد از آن مشخص گردد که قیمت اعلامی شرکا در حال تشکیل شرکت نسبت به سهم الشرکه های غیرنقدی واقعی نبوده، در برابر اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی هستند. این مسئولیت ، برای اشخاصی می باشند که در حال تنظیم شرکتنامه در شرکت بوده اند نه اشخاصی که پس از تشکیل وارد شرکت شده باشند. هم چنین در ماده 115 ق. ت ، برای ارائه آورده غیرنقدی به صورت متقلبانه ضمانت اجرای جزایی کلاهبرداری پیش بینی شده است.

براساس 99 ق. ت ، مرور زمان این دعاوی 10 سال از تاریخ تشکیل شرکت می باشد. در صورت عدم تعیین قیمت آورده غیرنقد در شرکتنامه، شرکت باطل می باشد اما در صورتی که قیمت آن به طور صحیح ارائه نگردد ضمانت اجرا بطلان شرکت نمی باشد.

3. مسئولیت تضامنی ناشی از حکم بطلان شرکت به دلیل عدم رعایت شرایط تشکیل

براساس ماده 100 ق. ت ، در صورتی که کل سهم الشرکه نقدی داده نشود و یا کل آورده غیرنقد ارائه نگردد و هم چنین در صورتی که آورده های غیرنقد به تفکیک تعیین نگردد، مثل این که که در شرکتنامه ذکر نگردد ملک الف 20 واحد یا ملک ب 40 واحد، شرکت باطل می باشد. شرکت در قبال ثالث حق استناد به بطلان را ندارد، یعنی به بهانه بطلان شرکت نمی توانند در برابر ثالث تعهدی اجرا نکنند.

سوالی که در این جا ممکن است پیش بیاید این است که مسئولیت ناشی از صدور حکم بطلان با چه اشخاصی می باشد؟
براساس ماده 101 ق. ت ، با اثبات تقصیر مدعی بطلان در دادگاه اشخاص ذیل در برابر شرکت و ثالث دارای مسئولیت تضامنی هستند :

  1. که بطلان مستند به عمل آن ها می باشد . امضای شرکتنامه می تواند اماره ای بر عالم بودن شرکا و تقصیر آن ها باشد.
  2. هیات نظار و مدیرهایی که در حال رخ دادن باعث بطلان سرکار بوده یا اینکه بلافاصله پس از آن سرکار بوده و انجام وظیفه ننموده اند. صرف تصدی سمت هیات نظارت یا مدیریت باعث مسئولیت نمی باشد و میبایست مرتکب تقصیر شده باشند.
  • نکته : خطای یک مدیر باعث مسئولیت تضامنی همه مدیران نمی گردد زیرا مسئولیت مبتنی بر خطا می باشد. مسئولیت مدیران شرکت با مسئولیت محدود غیر از این ماده تضامنی نمی باشد.
  • نکته : زمانی که به دلیل خطای مامور رسمی در تنظیم شرکتنامه، شرکت باطل گردد مشمول ماده 101 ق. ت نمی باشد و مسئولیت مامور تضامنی نمی باشد.

براساس ماده 101 ق. ت ، مدت مرور زمان اقامه دعوا 10 سال از تاریخ تشکیل سبب بطلان می گردد.

همکاران ما در ثبت کریم خان، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *