شیوه اتخاذ تصمیم در انواع شرکت ها

شیوه اتخاذ تصمیم در انواع شرکت ها


نحوه  اتخاذ تصمیم در انواع شرکت ها به چه صورت است؟

طی این مقاله قصد داریم شیوه اتخاذ تصمیم در انواع شرکت ها را مورد بررسی قرار دهیم. روش تصمیم گیری در شرکت های مختلف، متفاوت می باشد. به عنوان نمونه، در شرکت های تضامنی و نسبی کلیه ی تصمیم گیری ها به اتفاق آرا انجام می گیرد، در صورتی که روش تصمیم گیری در شرکت با مسئولیت محدود متفاوت می باشد. اگر می خواهید با روش اتخاذ تصمیم انواع شرکت ها آشنا شوید می توانید تا انتهای این مقاله با ثبت شرکت کریمخان همراه باشید.

 

شیوه اتخاذ تصمیم در انواع شرکت ها

روش اتخاذ تصمیم در شرکت های با مسئولیت محدود

بر اساس ماده ی 106 قانون تجارت، در شرکت های با مسئولیت محدود، تصمیمات مربوط به شرکت می بایست به اکثریت لااقل نصف سرمایه صورت گیرد. در صورتی که این اکثریت در وهله ی اول حاصل نشد می بایست کلیه ی شرکا به صورت مجدد دعوت شوند. در این حالت اتخاذ تصمیم در شرکت به اکثریت عددی شرکا انجام می گیرد. حتی اگر اکثریت مذکور دارای نصف سرمایه نباشد. (اساسنامه ی شرکت می تواند ترتیبی مغایر با مراحل فوق تعیین نماید) بنابراین مطابق با ماده ی 107 قانون تجارت، هر یک از شرکا به نسبت میزان سهمی که در شرکت دارد ، دارای حق رای خواهد بود، مگر این که در اساسنامه ی شرکت ترتیب دیگری معین شده باشد. همچنین بر اساس بند ب ماده ی 114 قانون تجارت، چنانچه تصمیم تعدادی از شرکای شرکت که سهم الشرکه ی آن ها از نصف سرمایه فراتر باشد شرکت منحل می گردد.

اکثریت عددی شرکایی که لااقل سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها می باشد، مطابق با ماده ی 111 قانون تجارت قادر هستند در رابطه با تغییر در اساسنامه ی شرکت اقدام نمایند، مگر این که در اساسنامه ی شرکت اکثریت دیگری تعیین شده باشد. همچنین بر اساس ماده ی 110-112 قانون تجارت، انتقال سهم الشرکه هم صرفا با رضایت عده ای از شرکا که لااقل سه ربع سرمایه ی شرکت متعلق به آن ها بوده و دارای اکثریت عددی باشند امکان پذیر خواهد بود. ثبت کریم خان در ادامه روش اتخاذ تصمیم در شرکت های سهامی را به تفضیل تشریح نموده است.

روش اتخاذ تصمیم در شرکت های سهامی

در شرکت های سهامی هم اتخاذ تصمیم به نحوه ی دیگر است. بر اساس ماده ی 84 قانون تجارت، در مجمع عمومی فوق العاده اشخاصی که بیش از نصف سهام متعلق به آن هاست و دارای حق رای می باشند باید برای تصمیمی گیری حاضر باشند. اگر در اولین دعوت حد نصاب مورد نظر حاصل نشود مجمع عمومی فوق العاده برای دومین بار از سهامداران دعوت نموده که با حضور اشخاصی که بیش از یک سوم سهام متعلق به آن هاست و دارای حق رای هستند رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود، مشروط بر آن که نتیجه ی دعوت اول در دعوت دوم ذکر شده باشد.

بر اساس ماده ی 85 قانون تجارت، اتخاذ تصمیم در مجمع عمومی فوق العاده همواره به اکثریت دو سوم آرای حاضر در جلسه ی رسمی دارای اعتبار خواهد بود. همچنین مطابق با ماده ی 75 قانون تجارت، در مجمع موسس حضور تعدادی از پذیره نویسان که حداقل نیمی از سرمایه ی شرکت را تعهد نموده باشند الزامی می باشد. چنانچه در اولین دعوت اکثریت مذبور به دست نیامد، مجامع عمومی جدید فقط تا دو مرحله به وسیله ی موسسین دعوت می شوند. منوط بر این که لااقل بیست روز پیش از انعقاد آن مجمع عمومی، آگهی دعوت از آن با ذکر دستور جلسه ی پیشین و نتیجه ی حاصل از آن در روزنامه ی کثیرالانتشاری که در اعلامیه ی پذیره نویسی مقرر شده است منتشر شود.

زمانی مجمع عمومی جدید قانونی می باشد که صاحبان لااقل یک سوم سرمایه ی شرکت در آن حضور داشته باشند. در هر یک از دو مجمع فوق، تمام تصمیمات می بایست به اکثریت دو سوم آرای حاضرین در مجمع صورت گیرد. در صورتی که در سومین مجمع عمومی نیز اکثریت لازم حاضر نشد، موسسین می توانند عدم تشکیل شرکت را اعلام نمایند. اتخاذ تصمیم مجمع عمومی عادی در شرکت های سهامی از روش اکثریت مطلق (نصف به اضافه ی یک) انجام می پذیرد.

استثنا: (اکثریت نسبی: برگزیدن مدیر و بازرس، اکثریت سه چهارم آرای حاضر در مجمع عمومی : برگزیدن رئیس هیات مدیره به عنوان مدیر عامل) که اولین دعوت از صاحبان حداقل بیش از نصف سهامی که دارای حق رای می باشد و دومین دعوت از حضور هر عده از دارندگان سهامی که دارای حق رای هستند، صورت می پذیرد.

در ادامه می توانید سایر مقالات ثبت شرکت کریم خان را مشاهده نمایید که اطلاعات کافی در باب مسائل حقوقی از جمله ثبت انواع شرکت ها را به شما عزیزان ارائه می دهد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *