افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت به معنای افزایش تعداد سهام منتشر شده به وسیله ی شرکت های سهامی که می بایست بر اساس شرایطی که قانون تعیین نموده است انجام گیرد. ثبت شرکت کریم خان در ذیل در رابطه با هر کدام از آن شرایط توضیح خواهد داد.

 

روند افزایش سرمایه در شرکت

شرایط افزایش سرمایه شرکت

بالا بردن سرمایه شرکت با تصویب مجمع عمومی فوق العاده انجام می گیرد. هنگامی که سرمایه ی پیشین شرکت به صورت کامل پرداخت نشده است، افزایش سرمایه به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود. مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیات مدیره اجازه دهد که طی مدت زمان مشخصی که نبایست فراتر از پنج سال گردد، سرمایه شرکت را به میزان مبلغ مشخصی، به یکی از روش های مذبور در قانون افزایش دهد.

لازم به ذکر است که مطابق با آنچه قانون تصریح نموده است، اساسنامه ی شرکت نمی تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه شرکت برای هیات مدیره باشد. هیات مدیره در هر صورت، چه در اجرای تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و چه با استفاده از مجوزی که آن مجمع به او داده است، در هر بار پس از عملی نمودن افزایش سرمایه شرکت، موظف می باشد که حداکثر طی یک ماه، مراحل بالا بردن سرمایه را علاوه بر اصلاح اساسنامه و ذکر سرمایه ی جدید به جای سرمایه ی ثبت شده، به مرجع ثبت شرکت ها اعلام نماید تا بعد از ثبت، برای اطلاع عموم آگهی گردد.

پیشنهاد هیات مدیره و گزارش بازرسان

مجمع عمومی فوق العاده، با پیشنهاد هیات مدیره، بعد از خواندن گزارش بازرس یا بازرسان، در رابطه با افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری می نماید. پیشنهاد هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت، می بایست متضمن توجیه ضرورت بالا بردن سرمایه و همچنین حاوی گزارشی در خصوص امور شرکت از ابتدای سال مالی در جریان باشد، و چنانچه تا آن هنگام مجمع عمومی عادی نسبت به حساب های سال مالی گذشته تصمیمی اتخاذ نکرده باشد، نمایانگر وضع شرکت از ابتدای سال مالی گذشته باشد. لازم به ذکر است که گزارش بازرس یا بازرسان می بایست حاوی اظهارنظر در رابطه با پیشنهاد هیات مدیره باشد.

مستهلک شدن هزینه ها

هزینه های افزایش سرمایه شرکت، می بایست حداکثر طی پنج سال از تاریخی که هزینه هایی از این قبیل به عمل آمده است، مستهلک شود. چنانچه سهام جدیدی که در اثر افزایش سرمایه شرکت صادر می گردد، به قیمتی بیش از میزان مبلغ اسمی، فروخته شده باشد، می توان هزینه های افزایش سرمایه را از محل این اضافه ارزش مستهلک نمود.

در ذیل موسسه ثبت کریم خان روش های افزایش سرمایه را بیان خواهد نمود.

روش های افزایش سرمایه شرکت

سرمایه شرکت را می توان به روش صدور سهام جدید و یا به روش بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود، افزایش داد. در ادامه ی این مقاله با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا از هر دور روش افزایش سرمایه شرکت آگاه شوید.

الف- افزایش سرمایه به روش بالا بردن مبلغ اسمی سهام

افزایش سرمایه شرکت به روش بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود، به تصریح ماده 159 لایحه اصلاح قانون تجارت، در حالتی که برای سهامداران موجب تعهد گردد، امکان پذیر نخواهد بود مگر در صورتی که تمام سهامداران با آن موافق باشند.

لذا، اخذ تصمیم جهت بالا بردن سرمایه به روش افزایش مبلغ اسمی سهام که در آن مبلغ اضافه شده را می بایست سهامداران پرداخت نمایند، به همراه آراء نیاز دارد و در صورت تصویب الزامیست که تمام افزایش سرمایه، به صورت پرداخت گردد. به دلیل عدم منع قانونی، در این افزایش به تصویب مجمع عمومی فوق العاده، پرداخت مبلغ اضافه شده به مبلغ اسمی سهام، می تواند به روش انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته ی شرکت حاصل شود.

در این حالت به این دلیل که افزایش سرمایه برای سهامداران، موجب تعهد آن ها نمی شود از این جهت، می توان گفت که به اتفاق آراء آن ها نیازی نیست و اخذ تصمیم در رابطه با آن، با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه ی رسمی مجمع عمومی فوق العاده امکان پذیر می باشد.

ب- افزایش سرمایه از طریق صدور سهام

امکان دارد که افزایش سرمایه به روش صدور سهام جدید حاصل شود. در این حالت، می بایست مبلغ اسمی سهام جدید برابر با مبلغ اسمی سهام قبلی باشد.

روش های پرداخت مبلغ اسمی سهام جدید به شرح ذیل :

1. پرداخت مبلغ اسمی از سوی خریداران، این پرداخت می بایست در سهامی که به شرکت سهامی عام مربوط می باشد انجام گیرد.
2. به صورت نقدی باشد اما در سهامی که به شرکت سهامی خاص مربوط می باشد، به تجویز قانون، به صورت غیر نقدی هم امکان پذیر باشد.
3. تبدیل ” مطالبات حال شده ” اشخاص از شرکت، به سهام جدید
4. انتقال ” سود تقسیم نشده ” یا ” اندوخته ” شرکت یا ” سود حاصل از اضافه ارزش سهام جدید “، به سرمایه شرکت
5. تبدیل نمودن اوراق قرضه به سهام

امیدواریم با مطالعه ی مقاله ی فوق از روند افزایش سرمایه شرکت آگاه شده باشید، جهت کسب آگاهی بیشتر در این خصوص با مشاورین ما در ثبت شرکت کریم خان با شماره 87146 در تماس باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *