حق فروش در ثبت طرح صنعتی


ثبت کریم خان در این مطلب در خصوص حق فروش در ثبت طرح صنعتی صحبت می کند.طرح صنعتی به ساختارهای ابداعی اطلاق می گردد که در قالب خطوط، نقش ها ، رنگ ها و اشکال سه بعدی ( ساختار ) در یک محصول براساس فرآیند صنعتی به وجود آمده و باعث گیرایی و جذابیت در محصول نهایی می شود.

به بیانی دیگر، طرح صنعتی تحت عنوان خصوصیات مربوط به شکل، ساختار، نقش و تزیینات استفاده شده در یک کالا به واسطه یک فرآیند صنعتی می باشد به گونه ای که در کالای نهایی جذابیت به وجود می آورد.طراح می تواند طرح صنعتی خود را به ثبت رساند.به عبارتی تنها شخصی که طرحی را ایجاد می نماید می تواند تحت شرایطی آن را ثبت کند. بعضی از شرایط ثبت طرح صنعتی، ناظر به شرایط مهم ثبت آن از قبیل جدید بودن یا اصیل بودن است که از آن ها به شرایط ماهیتی طرح صنعتی تعبیر می شود و بعضی دیگر از شرایط ناظر به چگونگی تنظیم اظهارنامه و مدارک و مستندات ضمیمه آن می باشد که می توان از آن ها تحت عنوان شرایط شکلی ثبت طرح صنعتی نام یاد کرد.

با ثبت طرح صنعتی، طرح حقوقی خواهد داشت که در قانون پیش بینی شده است. این حقوق به دو دسته معنوی و مادی تقسیم می گردند.در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری تصویب شده در سال 1386 حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی تحت عنوان ” بهره برداری ” آمده است و در بند ( ب ) ماده 28 مصادیق این حق بهره برداری به شمار آمده است.

مقنن در بند ( ب) ماده یاد شده ، مصادیق بهره برداری را احصاء نموده است.

با توجه به بند فوق، بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از : ساخت ، فروش و وارد کردن اقلام حاوی ان طرح صنعتی

با توجه به مراتب یاد شده ، در ادامه ثبت کریم خان به تبیین حق فروش در ثبت طرح صنعتی می پردازد.

حق فروش طرح صنعتی

همان گونه که در بخش فوق ذکر شد ، یکی از مصادیق حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی، فروش کالاهای حاوی طرح به ثبت رسیده است که در اختیار مالک طرح قرار گرفته است؛ لذا در صورتی که کسی بدون اجازه مالک طرح اقدام به فروش کالاهای حاوی طرح کند ناقض حق تلقی و قابل تعقیب می باشد.

نظر به بند ( 1 ) ماده 26 موافقت نامه تریپس فروش اقلام متضمن طرح طراح که کپی یا تا شبیه به طرح او باشد به شرط کسب اجازه از طراح البته مشروط بر اینکه این عمل جهت حصول به اهداف تجاری انجام شده باشد.

این حق در بند ( ب ) ماده 28 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری صراحتاً تحت عنوان یکی از مصادیق حقوق مادی ناشی از ثبت طرح صنعتی قید شده است.

در خصوص حق فروش مالک طرح، توجه به نکات زیر الزامی است .

  1. در صورتی که فروش با رضایت مالک طرح صورت پذیرفته باشد عمل نقضی انجام نشده است.
  2. فروش یک یا چند کالای حاوی طرح نقض حق تبقی نمی گردد و فروش باید به شکل عمده باشد.
  3. در صورتی که شخص کالای حاوی طرح را خریداری و سپس آن را بفروشد ناقض حق تلقی نمی شود.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان ارائه دهنده کلیه خدمات ثبتی و حقوقی از جمله ثبت شرکت ، ثبت برند و لوگو ، ثبت طرح صنعتی و سایر امور ثبتی می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *