ثبت علائم تجاری تصویری


نکاتی در خصوص ثبت علائم تجاری تصویری

علائم تصویری، نشانه‌ای است که بین صورت و مفهوم آن شباهتی عینی و تقلیدی است که در برخی مواقع از علائم نوشتاری هم استفاده می شود. این علائم به 5قسم تقسیم میشود :

1. علائم صرفاَ تصویری

این نوع علائم، حاوی مدل ها و تصاویری است که نشان دهنده کالا های یا خدمات سازمان هستند. این علائم سه نوع حمایت قانونی را دارند . به عنوان علامت بازرگانی و تولیدی، همین شکل به رتبه اجازه گردآورنده یا اجازه بر نقوش و الگوها. در این بین تصویری که تحت پوشش اجازه گردآورنده قرار می گیرد از استقامت، بیشتری بهره برده و به هیچ طور شخص ثالث نمی تواند از آن استفاده کند.

شایان ذکر است که معمولاً علائم از طرح حیوانات بهره برده است تا کیفیت آن حیوان را به سازمان مرتبط نسبت دهند به عنوان نمونه کفش پوما با تصویر نوعی گربه سان است یا از اسب در لوگو شرکت فراریدر بهره می گیرند. زمانی هم هیچ ارتباط منطقی بین چگونگی حیوان و اجناس و خدمات وجود ندارد ، مثل تصویر پرنده که بر روی لوگوی توییتر وجود دارد هیچ وضعی که قابل نسبت به برنامه باشد ندارد.توییتر که یکی از شبکه های اجتماعی محبوب به شمار می آید در لوگو خود از تصویر یک پرنده بهره جسته است تا نمادی مناسب از انتقال پیام به یکدیگر را به مردم نشان دهد.

در بعضی از کشورها پشتیبانی از تصویر ثبت شده ( در قلمرو حقوق نقوش و الگوها ) روی کلیه محصولاتی است که علامت روی آن ها قرار گرفته است، به مفهوم دیگر و واضح تر پشتیبانی از علائم تصویری به خود نقاشی محصور می شود و قاضی هرنوع نقش یا الگوی همانند و یا شبیه را مورد کیفر قرار می دهند. علاوه بر این با بهره مندی از این ” اجازه گردآورنده ” مجازات مرتبط را ، حتی هنگامی که از علامت ذکر شده جهت محصولات گوناگون بهره مند می شود به اتهام استفاده غیرقانونی ، به شخص ثالث واداشته می شود.

برخلااف اگر علائم تصویری به حکم علامت تجاری ثبت شود ( بر خلاف حقوق بر نقوش و الگوها ) ، پشتیبانی قانونی از علامت محصور می شود به عکس العمل آن ها برای اجناس و خدماتی که در زمان ثبت در اظهارنامه در آن ها قید شده است ، اما همین پشتیبانی محدود هم، به گونه ی می تواند حیطه ی گسترده را تحت پوشش قرار دهد ، بدین معنی که نه فقط پشتیبانی علیه ” علائم همانند ” لیکن علیه ” علائم نزدیک و کم و بیش مشابه ” هم صورت می گیرد. در این موقعیت تمایل دادگاه ها به سوی مجازات سفیهانه است که از علائم تصویری شبیه بر روی محصولات همانند و یا مشابه ( هم طبقه ) بهره مند شده اند.

افزون بر این لازم به ” ابتکاری بودن ” و دارای نوآوری برای اعتبار علامت تجاری و صنعتی اختیاری می باشد و ثبت کننده می تواند از تصویری بهره مند شوند ولی ثبت نشده را یا تصویری که ثبت آن فسخ شده را مجدد به ثبت برساند. در صورتی که نقوش و الگو ها باید بی شک خصوصیات ابتکاری بودن و نوآوری را به همراه داشته باشند.قابل ذکر است که تصاویر مرکب ( سنتز) پیلتوگرام ، نمادهای ریاضی، اشکال مبهم و هولوگرام ها هم امکان دارد به عنوان علائم تجاری معتبر قابل ثبت باشند. درحالی که برای هولوگرام انتشار عناصر گوناگون تشکیل دهنده آن به طور تفکیکی و به صورت یک نقشه لازم است.

شایان ذکر است نمی توان از علائم پرچم های رسمی، مثل حلقه های پرچم المپیک یا پرچم های ملی یا بین المللی چون پرچم اتحادیه اروپا، به عنوان علامت تجاری بهره مند شد یا از آن ها جعل کرد.

2. علائم تصویری همراه با طراحی و نامگذاری

این گونه علائم دو نوع هستند : برچسب ها ، نامگذاری ها ( یا علائم نوشتاری) در حیطه ی یک طراحی ویژه و همین گونه علائم همراه با لوگوها. برجسب ها از متداول ترین انواع علامت
تجاری هستند که سابقه آن ها به قرن 19 برمیگردد . درحال حاضر هم برچسب ها از وضیعت بالایی، به خصوص برای محصولات کشاورزی بهره برده اند.

گرافیک یا طراحی بخصوص از نامگذاری یا از حروف اختصاری هم از انواع معتبر برچسب به شمار می رود. در حقیقت با بهره مندی از علائم تصویری،سیره ی علائم نوشتاری استمرار می یابد، ولی میبایست اعلام کرد که این نوع علائم ( تصویری، طراحی ، برچسب ها …) برای تداوم حیات خود ” به روز ” باشند، یا این گونه بیان شود که دنباله روی مد باشند. بدین صورت زمان عمر آن ها کوتاه است ، ولو زمانی کمتر از مدت زمان پشتیبانی که از ثبت یک علامت تجاری به دست می آید. ( یعنی ده سال).

3. اشکال، لفافه ها و ظروف

این نوع از علائم که مرتبط به شکل و لفافه یا پوشش و ظرف کالاها و حتی خدمات هستند به طور روزانه افزایش می یابند. این موقعیت به خصوص در عطریات و مواد غذایی بیشتر دیده میشود ، جهت نمونه شکل بطری کوکاکولا و کانادا در آی و حتی شکل بیرونی و مشخص کننده برخی رستوران ها ( همچون ” مک دونالد ” و یا ” کورت پای ” ) ، به عنوان علامت تجاری تحت حمایت قرار دارند. اینگونه علائم در بعضی کشورها به سختی ثبت می شوند. در کشور ما ” شکل بیرونی و ظاهری ” یک فروشگاه یا رستوران زنجیره ای تا این زمان به ثبت نرسیده است.

اضافه بر این بعضی از علائم زیرا برچسب ها و طراحی و لفافه ها هم ملزم اند در جهت اهداف بازاریابی همراه با مد روز باشند . عملکرد ، در بلند مدت با سختی می توان از آن ها پشتیبانی کرد و ملزم است در این حیطه از مارک نوشتاری و شکل لفافه و ظرف به طور تفکیکی پشتییبانی کرد.

4. ترکیب رنگ ها

ترکیبی از دو یا چند رنگ هم می تواند به عنوان علامت تجاری ثبت شود.

5. علائم مرکب

علائم مرکب ( ادغام شده ) آن هایی می باشند که مرکب از عناصر گوناگون همچون یک اسم تجاری، یک عدد یا یک یا چند رنگ ، یک واژه خارجی همراه با یک علامت تصویری. از این علائم می توان به طور تفکیک و مستقل از ترکیب کلی پشتیبانی کرد.

مشکلات ثبت علائم تصویری و نمایشی

اضافه کردن یک علامت نمایشی و تصویری در یک فضای مربع شکل هشت سانتی متری بسیار سخت است . در سال 1993 شرکت مک دونالد علامت تجاری خود را به طرح عکسی رنگی از تجهیزات داخلی یکی از شعب خود به ثبت رسانید، ولی زمانی که تلاش نمود در مقابل یکی از رقبای خود، علامت ثبت شده را به عنوان سند مشروعیت مطرح کند با مشکل روبرو شد. دادگاه تجدید نظر، مسئول رسیدگی به این ادعا، تقاضایی شرکت مک دونالد را به دلیل اینکه بعضی از عناصر تشکیل دهنده علامت مبهم و نامشخص بود، فسخ نمود.

ارائه خدمات حرفه ای ثبتی در دپارتمان تخصصی ثبت کریم خان جز ویژگی های این مجموعه در راستایای ثبت علائم تجاری تصویری شما بزرگواران رایاری کنیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *