ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری

ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری


چه تفاوتی میان ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری وجود دارد ؟

براساس ماده ی 30 قانون ثبت علائم تجاری مصوب سال 1386 ، علامت و نام تجاری:

  1. علامت بدین معنی است که هر علامت قابل مشاهده ی که بشود اجناس ها یا عملکرد افراد حقیقی یا حقوقی را از یکدیگر تمییز کند.
  2.  علامت جمعی بدین معنی است که هر علامت قابل مشاهده ی که با موضوع علامت جمعی در اظهارنامه ی ثبت تعیین شود و قادر باشد آغاز و یا هرنوع ویژگی های غیر مثل چگونگی اجناس یا خدمات افراد حقیقی و حقوقی را که از این علامت تحت نظر صاحب علامت ثبت شده جمعی بهره می برند تفکیک سازد.
  3.  اسم تجاری یعنی اسم یا نشانی که معرف و تعیین کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری

بدین معنی با التفات به شرح مذکور تاجر یا تجارتخانه قادرند هر نوع نقش، لغات ،عبارت و یا مرکبی از آن ها را جهت اجناس سازنده خود کاربرد و به عنوان معرف شرکت و فعالیت خود ثبت و مورد بهره مندی قرار گرفته است.همین طور طبق ماده 20 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، هر نوع مرکب خطوط یا رنگ ها و هر نوع شکل سه بعدی با خطوط رنگ ها و یا بدون آن، به نوعی که مرکب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است.

با نظر به شرح بالا و توصیف علامت تجاری که فقط علامتی است جهت متمایز کردن کالاها و خدمات از یکدیگر، واضح است که بین این دو از نظر تعریف، هدف ، شرایط ثبت ، نحوه حمایت و مدت حمایت تفاوت ریشه ای وجود دارد.

در حالی اینکه تفاوت بین علائم تجاری و طرح صنعتی به توصیف بالا ، برخی شرایط هست که قالب طرح یا بسته بندی یک جنس با اینکه اعم از خصوصیات متفاوت کننده آن محسوب میشود و به مختلف یک علامت تجاری سه بعدی توان پشتیبانی باشد. بطری آبمیوه ها یا آبنبات چوبی Lollipop را می توان مثال زد.

جهت آنکه علامت تجاری توانایی ثبت را داشته باشد ، مطلقاً نباید سابقه ثبت و یا شبیه علایم متداول در دیگر نشانه ها نباشد. بعضی از اشخاص با بیشتر یا کم ترشدن یک حروف یا یک طرح کوچک به اشکال قبلی ادعایی ثبت علامت تجاری میکنند که در این شرایط مسئول ثبت طی رد آن از ثبت علائم تکراری ممناعت می کند.

مدارک و اظهارات چنین اشخاصی این است که علامت که اعلام کردن مشابه علامت سابقه و رایج نمی باشد در این صورت میبایست دقت کرد که علامت و طرح اعلام شده نمبیایست در روئیت و نگاه اشخاص غیر کارشناس ، یادآوری کننده علامت ثبت شده سابقه باشد هرچند اینکه از حیث تایید، شبیه علامت سابق محسوب نشود.

برند یا همان علائم تجاری، میبایست به شیوه ی تصویری و مشخص شود که سبب غلط ، سهو ، حیله و انحراف مشتری و روئیت کننده نشود . همانطور علامت تجاری یک شرکت میبایست در بین علائم شرکت های شبیه ، تعیین و معین باشد و از طریق اشخاص عادی به آسانی قابل تشخیص باشد.همین طور، طرح صنعتی هنگامی توانایی ثبت دارد که نوآور و با اصالت باشد . طرح صنعتی هنگامی نوآور است که توسط منتشر کردن به شکل نمایان و یا توسط بهره گیری به هر روش دیگر پیش از زمان ارائه اظهارنامه یا بر اساس مورد پیش از حق تقدم اظهارنامه جهت ثبت در هیچ مکانی از جهان جهت همگان برای بازدید گذاشته نشود.

طرح صنعتی زمانی با اصالت بشمار می رود که به صورت تفکیکی به وسیله طراح ساخته شده و رونوشت و تقلید طرح های موجود نباشد ، به روشی که از حیث یک کاربر با اطلاع ، مختلف از طرح هایی باشد که سابقاً در برابر همگان قرار گرفته است.

افزون بر همه ی اینا ،زمان اعتبار پشتیبانی از علامت تجاری،10 سال از زمان ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت های صنعتی می باشد که هر 10 سال توانایی تمدید است و مادامی ظرف 10 سال تمدید نشود و 6 ماه اززمان اعتبار گذشته باشد مالک گواهینامه باید برای ثبت نام و علامت تجاری خود دوباره مبادرت نماید.درحالی که ، زمان اعتبار طرح صنعتی پنج سال از زمان ارائه اظهارنامه ثبت آن خواهد بود .

این زمان را میشود جهت دو دوره پنج ساله پی در پی دیگر بعد از پرداخت هزینه های مرتبط تمدید نمود.بعد از انقضاء هر دوره که از اتمام دوره آغاز می شود یک فرصت شش ماهه جهت پرداخت هزینه تمدید گردیده و همان طور جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.

هزینه ثبت علامت تجاری با طرح های صنعتی باه تفاوت دارد و معمولاً هزینه ثبت طرح صنعتی بالاتر از علامت تجاری است.شایان ذکر است که اگر چه طرح های صنعتی و علائم تجاری هر دو در مربوط با اجناس و کالاها هستند درحالی که عملکرد آن ها فرق میکند . قصد و عملکرد طرح های صنعتی شناسا و مشخص طرح محصول و به صورت کلی پیراستن به آن است و قصد کلی علائم تجاری به وجود آوردن تمییز بین اجناس و خدمات افراد از محصولات و خدمات رقباء است.

ارائه خدمات حرفه ای ثبتی در دپارتمان تخصصی ثبت کریم خان جز ویژگی های این مجموعه در راستایای تفاوت میان ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری شما بزرگواران رایاری می کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *