ثبت شعب شرکت های خارجی


موسسه حقوقی ثبت کریم خان قصد دارد در این مقاله در خصوص ثبت شعب شرکت های خارجی نکاتی را به شما یادآور شود.ثبت شرکت مستقل خارجی در ایران تقریباَ شبیه به ثبت شرکت داخلی می باشد اما برای ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی میبایست هویت قانونی شرکت مادر در کشور مورد نظر اثبات گشته و مستندات مربوطه بر عهده شرکت متقاضی ثبت است.

 

براساس ماده 3 نظامنامه ثبت شرکت ها،هر شرکت خارجی جهت انجام امور صنعتی،تجارتی و یا مالی در ایران میبایست در کشوری که بدان تابعیت دارند خود تحت عنوان شرکت قانونی شناخته می شود و در اداره ثبت استان تهران ثبت شده باشد.همچنین براساس مقررات مربوط به ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی؛ ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران به شرط عمل متقابل کشور متبوع شرکت خارجی صورت می گیرد،یعنی در صورتی که در کشور متبوع شرکت خارجی ثبت شعب یا نمایندگی های شرکت های ایرانی در نظر گرفته شده باشد شرکت های آن کشور هم می توانند به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران بپردازند.شعبه شرکت خارجی،واحد محلی تابع شرکت اصلی می باشد که به صورت مستقیم موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل،انجام می دهد.لازم به ذکر است که فعالیت شعبه در محل،تحت نام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود.

شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی به شمار می روند ،در صورت وجود عمل متقابل در کشور متبوع،می توانند برای فعالیت در ایران در زمینه های ذیل بر اساس مقررات مربوط به ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی در ایران و دیگر قوانین و مقررات مربوط نسبت شعبه یا نمایندگی خود را حذف کنند :

  1. ارائه خدمات پس از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی
  2. انجام عملیات اجرایی قراردادهایی که میان اشخاص ایرانی و شرکت خارجی صورت می گیرد.
  3. بررسی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران.
  4. همکاری با شرکت های فنی و مهندسی ایرانی به منظور انجام کار در شرکت های ثالث
  5. افزایش صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران
  6. ارائه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فناوری.
  7. انجام فعالیت هایی که مجوز آن بوسیله دستگاه های دولتی که به شکل قانونی مجاز به صدور مجوز می باشند صادر می شود.از قبیل ارائه خدمات در زمینه های حمل و نقل،بیمه و بازرسی کالا،بانکی،بازاریابی و …

واضح است در صورتی که شرکت خارجی پیش از انجام امورات مربوط به ثبت عملیات تجارتی را انجام دهد از دیدگاه قانونی ،متخلف به حساب می آید و مطابق با قوانین با آن برخورد خواهد شد.

براساس ماده 3 مقررات در خصوص ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی، افرادی که قصد ثبت شعبه در ایران را دارند میبایست مدارک ذیل را به انضمام درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارائه دهد.

  1. اساسنامه شرکت،آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده در مراجع مربوطه
  2. آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت
  3. گزارش توجیهی حاوی اطلاعات در رابطه با فعالیت های شرکت و تبیین دلایل و ضرورت ثبت شعبه در ایران،تعیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت شعبه،برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز،و چگونگی تامین منابع وجوه ارزی و ریالی جهت اداره امور شعبه.

اشخاص حقیقی ایرانی یا اشخاص حقوقی که قصد دارند در ایران نمایندگی شرکت خارجی ثبت کنند میبایست ترجمه فارسی اسناد و اصل مدارک و اطلاعات ذیل را به انضمام درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارائه دهند:

  1. کپی مصدق قرارداد نماینده شرکت خارجی
  2. مدارک شناسایی شخص متقاضی:برای اشخاص حقیقی،تصویر شناسنامه و نشانی اقامتگاه قانونی و برای اشخاص حقوقی،اساسنامه شرکت و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده نزد مراجع مربوطه
  3. ارائه سابقه فعالیت شخص متقاضی ثبت نمایندگی،در زمینه امر پیش بینی شده در قرارداد نمایندگی.
  4. اساسنامه شرکت خارجی طرف نمایندگی،آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده آن نزد مراجع مربوطه
  5. گزارش فعالیت های شرکت خارجی طرف نمایندگی و تبیین دلایل و ضرورت اخذ نمایندگی
  6. آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت خارجی طرف نمایندگی
  7. معرفی وزارتخانه ذیربط

جهت ارائه درخواست ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی،قبل از هر چیزی به بخش ثبت تاسیس شرکت در سامانه http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید و اطلاعات خواسته شده را کامل کنید تا کارشناسان مربوطه در خواست متقاضیان را بررسی کرده و آگهی را صادر کنند برای درخواست متقاضیان را بررسی نموده و آگهی را صادر کنند.براساس قانون،شعبه شرکت های خارجی که شعبه خود را در ایران به ثبت رسانده اند و تحت آن به فعالیت پرداخته اند میبایست هر سال گزارش سالانه شرکت اصلی مشتمل بر گزارش های مالی حسابرسی شده به وسیله حسابرسان مستقل مقیم در کشور متبوع را به دستگاه مربوطه ارایه دهد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اشخاصی که مجوز فعالیت آن ها بوسیله مراجع مربوطه لغو می گردد میبایست در مهلت معین به وسیله اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی،شعبه یا نمایندگی را منحل نموده و امور تصفیه را انجام دهند.همچنین شرکت هایی که مجوز فعالیت آن ها تمدید نمی گردد 6 ماه مهلت دارند تا شرکت خود را منحل نموده و امور تصفیه را انجام دهند.

موسسه حقوقی ثبت کریمخان در ادامه اطلاعاتی در خصوص اتشار رسمی فعالیت شرکت را در اختیار شما قرار می دهد.

انتشار رسمی فعالیت شرکت های خارجی

براساس ماده 20 نظامنامه ثبت شرکت ها،دایره ثبت میبایست طی مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت خارجی یا شعبه آن،مراتب زیر را به هزینه شرکت در روزنامه رسمی قوه قضاییه و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران منتشر نماید.

  1. خلاصه اساسنامه شرکت
  2. اسم یا اسامی نماینده یا نمایندگان رسمی شرکت در ایران
  3. اسم یا اسامی نماینده یا نمایندگان رسمی شرکت حق امضا دارند.
  4. اسم یا اسامی افراد ذیصلاح برای دریافت اسناد و ابلاغ های رسمی

تیم تخصصی ثبت کریم خان،در کلیه ی زمینه های ثبت شرکت،ثبت شعبه شرکت،ثبت علائم تجاری؛ثبت طرح صنعتی،پلمپ دفاتر قانونی،اخذ کد اقتصادی،اخذ کارت بازرگانی ،کلیه امور مالیاتی نظیر معافیت مالیاتی و…خدمات ارائه می دهد.

لطفاَ جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در ثبت کریم خان تماس حاصل نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *