دانستنی های مالیاتی


دلایل پرداخت مالیات

پرداخت مالیات در واقع درآمدی برای دولت به شمار می رود.از دیگر کاربرد های مالیات این است که ثروت ، از ثروتمندان به فقرا نیز می رسد و بدین ترتیب در جامعه توازن ایجاد می شود.همچنین پرداخت مالیات سبب می شود تا اثرات جانبی منفی کاهش یابد.

سوالی که در این بخش به وجود می آید که پس از ثبت شرکت بعد از چه زمانی وظیفه داریم مالیات را پرداخت کنیم؟
موسسه ثبت کریمخان در این بخش از مقاله پاسخ سوال شما را می دهد.
براساس قانون مالیات ایران اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ثبت و تاسیس شرکت خود براساس درآمد هایی که در داخل یا خارج از ایران به دست می آورند میبایست مالیات بپردازند.

ثبت کریمخان در ادامه دلایل و اهداف پرداخت مالیات را مورد بررسی قرار می دهد.

 

هدف از پرداخت مالیات

یکی از اهدافی که دولت از پرداخت مالیات دارد اهداف درآمدی می باشد که برای رفع نیازهای جامعه و تامین بودجه صورت می گیرد.همچنین در صورت پرداخت مالیات درآمد و ثروت در جامعه به صورت عادلانه تقسیم می شود و نرخ تورم در جامعه کنترل می گردد زیرا وقتی که در کشور تورم باشد دولت نرخ مالیات را بالا بردهو عرضه تقاضا کم می شود و یا زمانی که کشور دچار رکود اقتصادی می شود دولت نرخ مالیات را کاهش می دهد و یا برای ترغیب مردم یارانه ارائه می دهد.

یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ مالیات ، اهداف تخصیصی دولت می باشد.در واقع دولت با افزایش مالیات جامعه را جهت دهی کرده و مردم جامعه را به سویی می برد که برخی از کالاها را مصرف کنند.در حقیقت مالیات در صورتی موثر است که براساس اصول،قوانین و مقررات به برخی از اهداف برسد در غیر اینصورت می تواند تاثیرات معکوسی داشته باشد

چرا مالیات می گیریم؟

دولت برای آنکه بتواند آسایش و آرامش جامعه را فراهم نماید و بتواند به لحاظ اقتصادی اصولی پیش برود و روی اصول انجام وظیفه کند باید اقدام به دریافت مالیات کند.

وظایف دولت

1. تامین صلاح ، تجهیزات دفاعی و اداره نیروهای انتظامی برای حفظ یکپارچگی
2. گسترش راه های ارتباطی و امکانات حمل و نقل
3. برقراری بهداشت، سلامت تامین نیروهای برق، گاز، آب، مخابرات و دیگر امکانات ارتباط جمعی
4. ارتقای سطح فرهنگ و آموزش در تمامی سطوح کشور
5. فراهم نمودن امکانات مناسب و لوازم لازم زندگی برای ملت در سطحی قابل پذیرش
6. تضمین قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات و اختلافات و پایداری امنیت اجتماعی
7. زیر ساخت و شالوده صنایع اقتصادی و مادر تخصصی برای اشتغال زایی و بهبود اقتصاد
8.ایجاد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و ترغیب محققان و دانشمندان
9.خود کفا شدن در صنعت و کشاورزی و علوم و فنون
10. حمایت مالی برای از کارافتادگان و بازنشستگان ، بیمه های بیکاری، تامین نیازها برای امکانات بهداشت درمانی ،تامین مسکن برای خانواده ها

منابع مالی در حقیقت برای پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه که در بخش فوق بدان اشاره شده است نیاز است به گونه ای که امروزه در تمامی کشور ها یکی از مهم ترین منابع تامین هزینه دولت مالیات می باشد.نکته دیگری که در دریافت مالیات باید مدنظر داشته باشیم این است که ارائه مالیات باعث می شود تا وابستگی دولت به نفت که یک ثروت ملی است کمتر شود.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در ادامه به بررسی مفهموم مالیات بر ارزش افزوده می پردازد.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیاتی که در زمان خرید یک محصول، خریدار باید به فروشنده بدهد را مالیات بر ارزش افزوده گویند ، در حقیقت فروشنده مالیاتی را که در زمان فروش اجناس خود می گیرد در زمان معینی به دولت پرداخت می نماید.در واقع باید بگوییم که ارزش افزوده مابه التفاوتِ ارزش اصلی کالا و خدمات فروخته شده با ارزش اصل کالا می باشد.

در صورتی که از تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با ارزش صفر اطلاع ندارید در ادامه با ثبت کریم خان همراه باشید.

تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با ارزش صفر

قبل از هر چیزی لازم به ذکر است که بر اساس ماده 12 مالیات ارائه تعدادی از کالاها و نیز واردات آنها از مالیات معاف هستند برای مثال : خدمات بانکی ، مسافربری، نان، گوشت، دارو، کشاورزی و مواردی که در این ماده به صورت مفصل آورده شده‌ اند؛ بنابراین مشاغلی که در این زمینه ها فعالیت دارند نباید در سامانه ارزش افزوده ثبت نام کنند.

اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات بوده و بنابر دلایلی فعالیت ندارند میبایست به اداره مالیات مراجعه نموده و مالیات خود را صفر کنند.برخی از اشخاص معافیت مالیاتی را با مالیات صفر اشتباه می گیرند و در صورت عدم فعالیت خود را معاف از مالیات می دانند در صورتی که اشتباه می کنند زیرا زمانی که خود را معاف از مالیات بدانند جریمه مالیاتی شامل آن ها می گردد بنابراین چنین اشخاصی باید به سازمان مالیاتی مراجعه نموده و مالیات خود را صفر کنند تا بدین ترتیب مشمول جریمه نگردند.

موسسه ثبتی و حقوقی کریم خان ارائه دهنده کلیه مشاوره ها و خدمات ثبتی و مالیاتی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 87146 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *