ثبت شرکت های تعاونی

ثبت شرکت های تعاونی


شرایط ثبت شرکت های تعاونی

همان گونه که در مقالات پیشین ثبت شرکت کریم خان گفته شد،شرکت تجاری انواع گوناگونی دارد.به غیر از شرکت های موضوع قانون تجارت تصویب شده در سال 1311 و لایحه ی قانونی 1347 مربوط به شرکت های سهامی عام و خاص ،با قانون شرکت هایی آشنا هستید که به جز از برخی جهات از قوانین سنتی حقوق تجارت مطابعت نمی نمایند.سازمان های دولتی از اصلی ترین این گونه شرکت ها می باشند که پیرو مقررات و اساسنامه ی خویش هستند.به استثنای مواردی که قانون و اساسنامه ی آنان،در مورد امر خاصی لحاظ ننموده باشد که فقط در این حالت از لایحه ی قانونی 1347 مطابعت می نمایند.به همین صورت شرکت های دیگری هم وجود دارند نظیر شرکت های تعاونی که در این مقاله به نحوه ی ثبت شرکت های تعاونی خواهیم پرداخت.

 

ثبت شرکت های تعاونی

در سال 1370 ،قوانین قسمت تعاونی اقتصاد ایران در مجلس شورای اسلامی مصوب گردید.ماده ی نخست قانون مذکور ،مقاصد بخش تعاونی نظام اقتصادی ایران را بیان کرده و در واقع هدف نهایی از ثبت شرکت های تعاونی را رسیدن به مقاصدی مانند تشکیل و تامین شروط و امکانات فعالیت برای عموم از منظر کیب اشتغال کامل و نیز جلوگیری از تمرکز و رایج شدن ثروت در دست اشخاص و گروه های ویژه برلی محقق شدن عدالت اجتماعی، معرفی می نماید.

شرکت های تعاونی به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. تعاونی های تولید
  2. تعاونی های توزیع

شرکت های تعاونی تولید:این شرکت ها حاوی تعاونی هایی می باشند که در موضوعات مربوط به دامداری ، کشاورزی ،دامپروری ،پرورش و صید ماهی ،شیلات ،معدن ،صنعت ،عمران شهری و روستایی و عشایری و مانند این ها اشتغال دارند.تعاونی های تولید در تمامی حق اولویت ها و پشتیبانی های مرتبط با تعاونی ها دارای حق تقدم می باشند.

شرکت های تعاونی توزیع:این شرکت ها عبارتند از تعاونی هایی که به کارهای تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خویش را در قالب مصالح عمومی و جهت تقلیل مخارج و قیمت ها تامین می کنند،نیاز دارند.

به جز این دو گونه شرکت تعاونی،در تبصره ی دوم ماده ی 8 قانون مذکور،از تعاونی های چند منظوره هم سخن به میان آمده است و به نظر می رسد که مقصود قانونگذاری تعاونی هایی می باشد که ادغامی از تولید و توزیع دارا می باشندد.به عنوان مثال شرکت تعاونی که به منظور عمران روستایی ویژه و فراهم آوردن آذوقه برای اهالی همان روستا تشکیل گردیده است.

مطابق ماده ی 21 ،هر شرکت تعاونی هنگامی تاسیس و ثبت می گردد که لااقل یک سوم سرمایه ی آن پرداخت و چنانچه به شکل نقدی و جنسی باشد تقویم و ارائه گردیده باشد.اعضای تعاونی موظف می باشند وجه تادیه نشده ی سهم خویش را در زمان تعیین شده در اساسنامه پرداخت کنند.

سهم تمامی اعضاء در تامین سرمایه ی شرکت های تعاونی مساوی می باشد. به جز در مواردی که مجمع عمومی به تصویب رساند که اعضاء سهم بیشتری پرداخت کنند که در این حالت حداقل و حداکثر سهم می بایست به میزانی باشد که وزارت تعاون به نسبت نوع و تعداد اعضای تعاونی ها مقرر می کند.در آغاز تاسیس امکان دارد ،اعضای شرکت تعاونی نتوانند تمامی سرمایه شرکت را تامین نمایند.در این صورت به موجب ماده ی 17 ،حداقل 51 % سرمایه می بایست توسط اعضا تامین گردد و به اختیار شرکت تعاونی گذاشته شود و الباقی را موسسات و شرکت های دولتی و تابع دولت قادرند از طریق وام بدون بهره یا هر گونه طرق مشروع دیگری مانند مشارکت… تحت عنوان کمک در تامین یا ارتقاء سرمایه در اختیار تعاونی گزارند، بی آن که خود به عضویت آن درآمده باشند.

به منظور تشکیل و ثبت شرکت های تعاونی حضور حداقل 7 عضو الزامی می باشد.وزارت تعاون می تواند در موارد خاصی برای بعضی از شرکت های تعاونی، تعداد بیشتری را جهت حداقل اعضاء مقرر دارد.

موسسان ،می بایست مجمع عمومی موسس را فرا خوانند.بر اساس ماده ی 31 قانون بخش تعاونی اقتصاد ایران:مجمع عمومی عبارت است از تعدادی از اشخاص واجد شرایط عضویت در تعاونی که اقدام به تشکیل تعاونی می کنند.در ذیل ثبت کریم خان وظایف مجمع موسس را بیان می نماید.با ما همراه باشید.

وظایف مجمع مؤسس

  • فراهم آوردن و پیشنهاد اساسنامه به موجب قانون و مقررات
  • فراخواندن به عضویت اشخاص واجد شرایط
  • تشکیل نخستین مجمع عمومی برای تصویب و ثبت نمودن اساسنامه و انتخاب هیأت مدیره و تکالیف دیگر مجمع عمومی

بعد از تشکیل نخستین جلسه ی رسمی مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره ،وظایف هیأت مؤسس به پایان می رسد.

اعضایی که با تصویب نخستین جلسه ی مجمع عمومی عادی در خصوص اساسنامه به توافق نرسند، قادرند در همان جلسه درخواست عضویت خویش را پس بگیرند.

اساسنامه ی ثبت شرکت های تعاونی با حداقل دو سوم اعضاء نخستین مجمع عمومی عادی مصوب خواهد شد.بعد از تشکیل مجمع عمومی عادی و تعیین اعضای هیأت مدیره ،هیأت مدیره موظف می باشد در اسرع وقت جهت ثبت شرکت اقدام کرده و در این خصوص می بایست اسناد و مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها تقدیم نماید.

  • صورتجلسه ی تشکیل مجمع عمومی مؤسس و نخستین مجمع عمومی و نام های اعضا ی هیأت مدیره ی تعیین شده و بازرسین
  • اساسنامه ی تصویب شده ی مجمع عمومی
  • تقاضای کتبی ثبت
  • طرح پیشنهادی و تقدیم مجوز وزارت تعاون
  • فیش تادیه میزان مورد نیاز برای تامین سرمایه ی شرکت
  • مدارک مرتبط با فراخوان به عضویت اشخاص واجد شرایط

در صورتی که قصد ثبت شرکت های تعاونی را دارید،می توانید با شماره ی 87146 تماس گرفته و از مشاوره ی رایگان کارشناسان ما در مجموعه ی ثبت کریم خان بهره مند گردید.متخصصان زبده ی ما در تمامی مراحل ثبت شرکت های تعاونی همراه شما خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *