برای ثبت طرح صنعتی از کجا آغاز کنیم ؟


هر نوع تلفیق خطوط با رنگ ها و هرنوع تصویر سه بعدی با خطوط ، رنگ ها و یا بدون آن ،طوری که این تلفیق یا تصویر یک محصول صنعتی یا کالایی را از صنایع دستی دگرگون نماید، طرح صنعتی به حساب می آید. ( ماده ی 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری) . در یک طرح صنعتی فقط کسب یک محصول فنی بدون هیچ دگرگونی ظاهری شامل پشتیبانی از این قانون نمی باشد .

 

ویژگی های موردنیاز جهت ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی را هنگامی می توانیم به ثبت برسانیم که جدید و اصیل باشد.

طرح صنعتی موقعی جدید می باشد که به وسیله نشر به صورت ملموس و یا بکارگیری آن پیش از زمان ارائه اظهارنامه یا پیش از اولویت اظهارنامه جهت ثبت در هیچ نقطه ای از دنیا از بهر عموم مردم برملا نشده باشد.

طرح صنعتی زمانی اصل به شمار می آید که به صورت آزاد به کمک طرح ریز ایجاد شده و کپی از نمونه های موجود نباشد، به گونه ای که از نظر یک کاربر خبره ، از نمونه های دیگر متمایز باشد که در گذشته در دسترس مردم می باشد. ( ماده 21 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری )

البته نمونه هایی که فقط از کارکرد فنی محصول پدید می آید ؛ نمونه های مشتمل نماد یا نشان های قانونی و نمونه های مغایر با نظم عمومی مورد پشتیبانی قرار نمی گیرند.

مراحل ثبت طرح صنعتی:

1) درجهت ثبت طرح صنعتی ، نخستین قدم تهیه مدارک زیر می باشد:

1- کامل نمودن دو کپی اظهارنامه طرح صنعتی

اظهارنامه میبایست در برگه مخصوص و به زبان فارسی تدوین گردد و بعد از درج تاریخ ، به وسیله درخواست کننده یا وکیل قانونی او امضاء گردد. (ماده ی 68)

زمانی که مستندات به اظهارنامه پیوست گردد و دیگر سندهای مرتبط ،به زبانی غیر از فارسی باشد ، عرضه اصل مدارک لازم و ترجمه کامل آن اجباری می باشد ، بنابراین چنانچه ترجمه کامل این مدارک از بهر درخواست کننده کاری آسان نبود می توان چکیده آن ها را به زبان فارسی پیوست نماید،مرجع ثبت چنان چه لازم باشد می تواند در روند ارزیابی اظهارنامه،ترجمه رسمی مدرک های ذکرشده را درخواست نماید.

اگر واژه های فناوری و اطلاعات استفاده شده در مستندات ذکرشده برابر فارسی نباشند بیان همان واژه ها کافی می باشد.

اظهارنامه طرح صنعتی مطابق ماده ی 70، میبایست شامل نکات زیر باشد:

  • نام ،محل سکونت، کدپستی،شماره ملی، ملیت و مقام درخواست کننده یا وکیل قانونی او ، و اگر درخواست کننده فرد حقوقی باشد ، درج نام ، نوع فعالیت ، محل سکونت ، شماره ثبت ، ملیت،مرکز اصلی اجباری می باشد.
  • نام ، محل سکونت و کدپستی افرادی که دارای صلاحیت اخذ اطلاعیه ها در کشورما را دارند، البته اگر درخواست کننده ساکن ایران نباشد.
  • نام و محل سکونت طرح ریز اگر درخواست کننده همان طراح نباشد،
  • بیان اجناس و طبقه ای که درخواست کننده تقاضای ثبت طرح جهت آن را دارد.
  • تاریخ ، محل و شماره اظهارنامه یا تاییدیه نامه طرح صنعتی در خارج، اگر اولویت درخواست شود.
  • -مشخص نمودن پیوست ها
  • تبصره 1- با ارائه اظهارنامه و دیگر مستندات مرتبط به وسیله افراد حقوقی ، امضاء آن ها از سوی افراد مجاز اجباری می باشد.
  • تبصره 2- نام و آدرس درخواست کننده ساکن خارج از کشور به غیر از فارسی میبایست به حروف لاتین باشد و با همان حرف ها ثبت و اطلاعیه داده شود.

2- مدارک مثبت ماهیت درخواست کننده و طرح ریز ؛(کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل ازبهر اشخاص حقیقی و اطلاعیه ایجاد و آخرین تغییرات برای افراد حقوقی به صورت خوانا)

3- اگر طرح صنعتی به صورت دو بعدی باشد،5 الگو از تصویر یا عکس گرافیکی یا 5 الگو از نمونه نگارگری به منظور نمونه

4- اگر طرح صنعتی سه بعدی باشد،5 الگو از تصویر یا عکس گرافیکی یا 5 الگو از نمونه نگارگری به منظور نمونه

5- در طرح صنعتی سه بعدی، مرجع ثبت قادر است نمونکی از آن و اظهارنامه تقاضا نماید. معیار نمونکی که درخواست کننده از نمونه طرح خود عرضه می نماید ، میبایست حداکثر 20*20 سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از مواد بادوام و غیر فاسد باشد.

6- تقاضا به صورت کتبی حاکی بر بیان ننمودن نام طرح ریز که اسکن شده و پیوست آن در پرونده الکترونیکی (اگر طراح خواهان درج نام وی نباشد).

7- قبض مرتبط به واریز هزینه اظهارنامه و اگر اظهارنامه مشمول دو یا چند طرح صنعتی باشد قبض مرتبط به پرداخت مبالغ اضافی

8- مدارک مرتبط به اولویت که می بایست با ارائه اظهارنامه یا حداکثر 15 روز از آن زمان ارائه شود.

اگر درخواست کننده براساس ماده 9 قانون،تقاضای اولویت کرده باشد، زمان درخواست ثبت طرح صنعتی میبایست تقاضای خود را که مبنی بر این حق باشد،به مرجع ثبت ارائه نماید. این تقاضا می بایست شامل نکته های زیر باشد:

  1. تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی
  2. طبقه بندی بین المللی مربوط به اظهارنامه اصلی
  3. کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن محل ارائه گشته است و اگر اظهارنامه منطقه ای یا بین المللی مبنی بر اولویت باشد؛ بیان منبع آن.
  4. تاریخ اظهارنامه همان تاریخ ارائه آن به اداره مالکیت صنعتی می باشد ، منوط به این که در هنگام ارائه ، اظهارنامه شامل همه مشخصاتی که شناسایی درخواست کننده و نشان دادن گرافیکی محصولات دربردارنده طرح صنعتی را آسان نماید.

زمانی که درخواست کننده درخواست دو یا چند اظهارنامه قبلی را بدهد ،زمان اولویت از موعد ابتدای آن ها ارزیابی می گردد.

9- مدارک نمایندگی، چنانچه درخواست به وسیله وکیل قانونی صورت پذیرد.

شرایط و اطلاعات فنی عکس های ارسالی

  1. اندازه تصاویر حداکثر A4 و باید عمودی اسکن گردد.
  2. در تصویر ارسالی نمونه میبایست در یک زمینه ساده، به گونه ای که قابلیت رویت داشته باشد قرار گیرد.
  3. عکس اجناس رنگی بوده و حداکثر حجم آن KB500 باشد.

2) بعد از تهیه مدارک بالا، در مراحل بعدی باید به پورتال اداره کل مالکیت صنعتی رجوع کرده و مرحله های تقاضا شده را کامل نمایید.

این مراحل شامل:

  1. اطلاعات مالک، وکیل قانونی، اخذ ابلاغ، اطلاعات طرح و …
  2. آپلود پیوست های اظهارنامه (مدارک مثبت ماهیت (حقیقی/حقوقی)، عکس کالا،وکالتنامه)
  3. بررسی اطلاعات و پیوست ها
  4. واریز مبالغ و اخذ شماره اظهارنامه (تادیه مبالغ به منظور گواهی و ثبت نهایی اظهارنامه به حساب می آید،و برگشت مبالغ و دگرگون نمودن اطلاعات و پیوست ها صورت نمی گیرد).
  5. بعد از اخذ شماره اظهارنامه اگر درخواست ثبت طرح صنعتی توسط مرجع ثبت تصویب شود ، توسط پست الکترونیکی و یا پیامک به درخواست کننده اطلاع داده می شود و او می بایست طی 30 روز بعد از زمان اعلام ، برای واریز مبالغ مرتبط به ثبت طرح صنعتی توسط سامانه مبادرت نمایند.اگر این مبالغ در زمان تعیین شده پرداخت نشود ،اظهارنامه بی اثر به شمار می آید .این زمان در جهت درخواست کنندگان خارج از کشور 60روز می باشد.
  6. قید در روزنامه رسمی ایران.
  7. در پایان اطلاعیه رسمی روزنامه را توسط سامانه به اداره ارسال می نمایند.

زمان اعتبار طرح صنعتی 5سال از زمان ارائه اظهارنامه ثبت آن می باشد.این زمان را می توان جهت دو دوره پنج ساله پی در پی بعد از واریز مبالغ مربوطه تمدید کرد. بعد از مهلت هر دوره که از پایان دوره آغاز می گردد یک فرصت شش ماهه جهت واریز مبالغ در نظر می گیرند و جریمه تاخیر نیز توجه می گردد.

بر اساس ماده 29 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، هر فرد دارای نفع قادر است از دادسرا رد ثبت طرح صنعتی را تقاضا کند. بنابراین می بایست ثابت کند که یکی از ضوابط ( مواد 20 و 21 ) توجه نشده است و یا فردی که طرح صنعتی به اسم او به ثبت رسیده ، ایجادکننده آن طرح یا وکیل قانونی او نمی باشد.

ودر آخر ثبت کریم خان، مفتخراست در ثبت طرح صنعتی سودمندترین خدمات را به متقاضیان شریف و عزیز ارائه نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *