چه کسانی می توانند علامت تجاری ثبت کنند؟

چه کسانی می توانند علامت تجاری ثبت کنند؟


” ثبت سریع علامت تجاری در موسسه تخصصی ثبت کریم خان “

علامت تجاری چیست؟

نشانی که توانایی تشخیص کالاهای تولیدی یا خدمات عرضه شده توسط یک شخص / بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها با اشخاص دیگر را دارد علامت تجاری می نامند.

طبق ماده 30 قانون علامت ، علامت جمعی و نام تجاری به شرح زیر است:

  • الف- نشان قابل رویتی که قادر است کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی تشخیص و از هم تمییز دارد را علامت می گویند.
  • ب-هر نشانی قابل رویتی که به عنوان علامت جمعی دراظهارنامه ثبت شده باشد علامت جمعی معرفی میشود و علامت جمعی باید بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
  • ج- اسم یا عنوانی که شناسه و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی نام تجاری نامیده میشود.

چه افرادی می توانند علامت تجاری ثبت کنند؟

تمامی متقاضیانی که در کشور ما دارای موسسه های تجاری یا صنعتی یا فلاحتی هستند از جمله تابعین داخلی یا خارجی می توانند در ایران علامت تجاری کسب کنند و آن را ثبت کنند ولی ثبت علامت موسسات خارج از ایران به شرط این است که علایم تجارتی ایرانی مبنی بر عهدنامه یا قوانین داخلی درمملکتی که موسسه آن ها در آن جا واقع شده نیزحمایت شود.و شرط قبولی اجرای معامله متقابل ازسوی کشورمتبوع متقاضی ثبت باشد یعنی ثبت علایم متعلق به اتباع ایرانی در آن کشور را نیز قبول کنند.

چه کسانی می توانند علامت تجاری ثبت کنند؟

کشورهایی که قرارداد اتحادیه پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی را امضاء کرده اند،الزام به اعمال معامله متقابله ندارد.زیرا درمتن قرارداد امضا شده توسط این کشورها حمایت علایم اتباع آن کشور را تعهد شده است.در مورد کشورهای دیگر اگر عهدنامه یا موافقت نامه مخصوصی بین دو کشور راجع به حمایت علایم صنعتی و تجاری بسته نشده باشد ممکن است معامله متقابله به این ترتیب اجرا شود که متقاضی ثبت خارجی تصدیقی از سوی مقامات صلاحیت دار کشور خود ارائه دهد که ثبت علامت اتباع ایران در آن کشور منع قانونی نداشته باشد ولی معمولاَ اگر در قوانین کشور طرف ثبت علایم متعلق به خارجیان منع نشده باشد چون به این طریق مشکلی برای ثبت علایم اتباع ایران نیست ثبت علامت متعلق به اتباع آن کشور در ایران نیز مجاز محسوب می شود.

اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است عهده دارثبت علائم تجاری و اختراعات می باشد. و به این ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به موجب ماده 6 قانون ثبت علایم تجاری اداره که ثبت علایم را درشعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران انجام می دهد قادر است تصمیماتی راجع به قبول یا رد علایم به عنوان شعبه دادگاه شهرستان صادرکند.

درخواست ثبت باید به زبان فارسی و در سه نسخه روی نمونه های چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان گذارده می شود به اجرا شود.تقاضای ذکرشده ممکن است شخصاَ از طرف متقاضی و یا از طرف وکیل وی تحویل اداره ثبت گردد.

ثبت شرکت حقوقی کریم خان با بهره گیری از مشاوران متخصص با چندین سال تجربه ی موفق با افتخار اماده ثبت در حیطه ی علامت تجاری برای شمامتقاضیان عزیزمی باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *