شرکت سهامی

ثبت شرکت کریم خان پیش از آنکه به بررسی هدف تشکیل شرکت سهامی عام بپردازد ،به تعریف انواع شرکت های سهامی پرداخته است. شرکت سهامی بر اساس مواد 1 تا 4 بخش 1 مبحث اول قانون اصلاح بخشی از قانون تجارت که در اسفند ماه 1347 به تصویب رسیده است به شرح ذیل تعریف شده است :

شرکت سهامی شرکتی می باشد که سرمایه ی آن به سهام تقسیم شده است و مسئولیت هر یک از صاحبان سهام به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد.
بر اساس ماده 2، شرکت سهامی نوعی شرکت بازرگانی به حساب می آید حتی اگر موضوع عملیات آن در با امور بازرگانی مرتبط نباشد.
بر اساس ماده 3 تعداد شرکا در شرکت سهامی نباید کمتر از سه نفر باشد.

مطابق با ماده 4 لایحه اصلاح قانون تجارت ،شرکت سهامی دارای دو نوع شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص می باشد که ثبت شرکت کریم خان در ادامه آن ها را به صورت تفصیل بیان نموده است.

انواع شرکت سهامی

شرکت سهامی عام

این نوع شرکت هایی هستند که موسسین آن ها بخشی از سرمایه شرکت را به وسیله ی فروش سهام به مردم تامین می نمایند. به این روش که پیش از آن موسسین خودشان تامین بیست درصد از سرمایه را تعهد نموده اند و لااقل سی و پنج درصد از مبلغ تعهد شده را در حسابی مشترک که به نام شرکت در حال تاسیس می باشد، در یکی از بانک ها می سپارند و پس از آن اظهارنامه ای را به همراه طرح اساسنامه ی شرکت و طرح اعلامیه ی پذیره نویسی سهام، به مراجع ثبت شرکت ها ارائه می دهند.

شرکت سهامی خاص

این نوع شرکت هایی هستند که تمام سرمایه آن ها در هنگام تاسیس صرفا به وسیله ی موسسین شرکت تامین می گردد.

در مقالات پیشین به طور تفصیل در رابطه با شرکت های سهامی خاص در سخن گفته ایم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی فعالیت شرکت های سهامی عام بپردازیم.

شایان ذکر است چنانچه نیاز به هر نوع مشاوره در این زمینه دارید می توانید با همکاران ما در موسسه حقوقی ثبت شرکت کریمخان تماس حاصل فرمایید.

هدف از تشکیل شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت سهامی عام از کامل ترین نوع شرکت سهامی می باشد و جهت انجام امور مهمی همانند استخراج معادن و تجارت با کشورهای خارج و تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها ایجاد می شود که سرمایه ی فردی به تنهایی برای آن کفایت نمی کند. بنابراین ، بدان جهت که شرکت سهامی عام به موجب جلب سرمایه های مهم تشکیل می گردد، می بایست برای ایجاد آن تعداد قابل توجهی شریک گرد هم جمع گردند.

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی عام

  1. در شرکت سهامی عام، تعداد شرکا حداقل 5 نفر می باشد و تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران نیز حداقل 5 نفر است.
  2. سرمایه ی شرکت سهامی عام توسط موسسین و مردم تامین می گردد که جهت تشکیل شرکت حداقل سرمایه ی اولیه لازم، مبلغ پنج میلیون ریال می باشد.
  3. چنانچه سرمایه ی شرکت پس از تاسیس آن به هر دلیلی از حداقل مذکور کمتر شود می بایست طی مدت یک سال نسبت سرمایه ی شرکت را تا میزان حداقلی که معین شده است افزایش داد یا اینکه شرکت سهامی عام به نوع دیگری از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد. اگر غیر از این باشد هر ذینفعی می تواند انحلال شرکت سهامی عام را از دادگاه دارای صلاحیت درخواست نماید. هر زمانی که پیش از صادر شدن رای قطعی دادگاه، علت درخواست انحلال منتفی شود، دادگاه رسیدگی خود را متوقف خواهد کرد.سهم سرمایه ی موسسین نباید از 20 درصد کل سرمایه ی شرکت کمتر باشد.
  4.  35% از مبلغ مندرج در بند 3 مذکور باید به صورت نقدی توسط موسسین تامین و در حسابی تحت عنوان ” شرکت سهامی عام در شرف تاسیس ” نزد یکی از بانک ها سپرده شود.
  5. بر اساس ماده 6 قانون تجارت می بایست اظهارنامه به همراه طرح اساسنامه ی شرکت و طرح اعلامیه ی پذیره نویسی سهام توسط تمام موسسین شرکت امضا شده باشد، همچنین می بایست نام روزنامه کثیرالانتشار منتخب نیز در آن ذکر شود، سپس در تهران به اداره ی ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ی ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ی ثبت وجود ندارد به اداره ی ثبت اسناد و املاک محل ارائه نموده و رسید دریافت شود.
  6. رسید سپرده ی نقدی و چنانچه قسمتی از آن در چهارچوب تعهد غیر نقدی بود، اسناد مالکیت مربوط به آن در همان بانکی که در آن واریز نقدی صورت گرفته است، تودیع و گواهی بانک به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *