رعایت نظم عمومی در ثبت طرح های صنعتی


در تعریف طرح صنعتی می توان به شکل، ساختار، نقش و تزیینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرایند صنعتی اشاره نمود این ساختار در کالای نهایی باید جذابیت ایجاد نماید.ماده 20 قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علائم تجاری ایران در تعریف طرح صنعتی این گونه گفته است : ” هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه‌ بعدی با خطوط‌، رنگ ها و یا بدون آن‌، به ‌گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است‌. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی ‌باشد.”

ثبت کریم خان در ادامه شرایط ثبت طرح صنعتی را برای شما توضیح می دهد.

شرایط ثبت طرح صنعتی

  1. جدید بودن
  2. اصالت داشتن
  3. داشتن گام ابتکاری
  4. کاربرد صنعتی

همچنین ثبت کریم خان در ادامه طرح های صنعتی غیر قابل ثبت را نیز آورده است.

طرح های صنعتی غیر قابل ثبت

  1. طرح های صنعتی که اصیل یا جدید نباشند.
  2. طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند.
  3. طرح های حاوی نمادها و نشانه های رسمی کشور
  4. طرح های مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه

طرح های مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه

از دیدگاه بسیاری از حقوقدانان نظم عمومی و اخلاق حسنه یعنی راه و روشی که برپایه هنجارهای حکومتی و اخلاق جامعه باشد.اشخاص نمی تواننده با رشوه و یا زور روشی که به نفعشان است را به جامعه تحمیل کنند.لازم به ذکر است دادگاه چهار چوب نظم عمومی را تعیین می کند.

اخلاق حسنه این گونه تعریف شده است : اخلاق حسنه نیز یک رویکرد از نظم عمومی است اما در قانون نفوذ نکرده و عدم رعایت آن شما را مستوجب مجازات نمی کند.در حقیقت اخلاق حسنه ضمانت اجرایی ندارد.ممکن است یک رفتار خلاف نظم عمومی باشد و از نظر اخلاقی ناپسند نباشد ، اما رفتاری که از نظر اخلاقی ناپسند است یقیناً خلاف نظم عمومی است.

با توجه به قسمت اخیر ماده 21 قانون مصوب 1386 که ناظر بر بند ( و ) ماده 4 قانون یاد شده است ، طرح های که بهره برداری از آن ها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد قابل حمایت و ثبت نمی باشند.

بند ( 1 ) ماده 43 قانون طرح های ثبت شده انگلیس ثبت هرگونه طرح مخالف نظم عمومی را منع می کند و ماده 4 آیین نامه طرح های صنعتی انگلیس نیز هر نوع تقلید از چهره شاد و خانواده وی را ممنوع و منوط به اخذ اجازه کرده است.

بند 2 ماده 123 قانون حق مولف مصر نیز طرح های حاوی علائم مذهبی، نشان پرچم و از این قبیل را غیرقابل ثبت معرفی کرده است.

در دانمارک بر اساس بند ( 2 ) ماده 4 قانون طرح های صنعتی ، طرح های اقتباس شده از علائم ممنوعه مانند علامت سازمان ملل متحد هر گونه علائم شناخته شده که متعلق به شخص خاصی باشد؛ مثل علائم اعطاء شده به سربازان جنگ و یا هر چیز که ممکن است نام تجاری یا چهره شخصی باشد را مگر اینکه صاحب علامت یا چره مدت ها قبل مرده باشد غیرقابل ثبت معرفی شده است.

در حقوق فرانسه نیز در صورتی که طرح یا مدل به حقی که قبلاَ برای طرح یا مدل دیگری به وجود آمده تجاوز کند و یا به حق مولف شخص ثالی صدمه وارد کند یا طرح یا مدل قبلاَ به عنوان یک علامت مشخصه مورد حمایت قرار گرفته است نیز از ثبت آن طرح خودداری می شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *