ثبت طرح صنعتی

در این مطلب برآنیم تا ضمن توضیح مختصری در خصوص طرح صنعتی، به شرایط ثبت آن نیز بپردازیم. خاطرنشان می شویم در صورتی که قصد ثبت طرح صنعتی را دارید می توانید پس از مطالعه ی این نوشتار به ثبت شرکت کریمخان مراجعه نمایید تا کارشناسان ما کلیه ی خدمات لازم در زمینه ثبت طرح صنعتی را به شما ارائه نمایند. مطابق با ماده ی 20 قانون ثبت اختراعات، طرح صنعتی و علائم تجاری، هر نوع ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر نوع شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن، به صورتی که موجب تغییر، ترکیب یا شکل یک فرآورده ی صنعتی یا محصولی از صنایع دستی گردد، طرح صنعتی می باشد. در یک طرح صنعتی صرفا دسترسی به یک نتیجه ی فنی بدون تغییر ظاهری شامل حمایت از این قانون نمی گردد.

شرایط ثبت طرح صنعتی

بر اساس ماده ی 21 ، هنگامی طرح صنعتی قابل ثبت می باشد که جدید و یا اصیل باشد. زمانی طرح صنعتی جدید می باشد که از روش انتشار به صورت محسوس و یا از روش استفاده به هر صورت دیگری پیش از تاریخ ارائه ی اظهارنامه یا بر حسب مورد پیش از حق تقدم اظهارنامه جهت ثبت در هیچ جایی از جهان برای عموم آشکار نشده باشد. به همین علت، طرح صنعتی باید دارای وجه تمایز بوده و همچنین ابتکاری باشد. در صورتی طرح صنعتی اصیل به شمار می رود که به صورت مستقل به وسیله ی طراح این طرح به وجود آمده باشد و کپی یا تقلیدی از طرح های موجود نباشد، به صورتی که از نظر یک کاربر آگاه، از طرح هایی باشد که در گذشته در اختیار عموم قرار گرفته است دارای تفاوت باشد. مطابق با قوانین بیشتر کشورها، یک طرح صنعتی باید جذاب و چشم نواز باشد.

طرح صنعتی با شرایط ذیل قابل حمایت نیستند:

  1. طرح هایی که فقط در نتیجه ی کارکرد فنی محصول به وجود می آیند.
  2. آن چیزی که از پیش در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.
  3. طرح های شامل نمادها یا نشان های رسمی
  4. طرح های مغایر با نظم عمومی یا اخلاق حسنه

از دیگر شرایط ثبت طرح صنعتی ” کاربرد صنعتی ” می باشد، به این مفهوم که یک طرح صنعتی باید دارای قابلیت باز تولید به صورت صنعتی باشد. همچنین می بایست پیاده سازی طرح صنعتی بر روی یک کالای دو بعدی یا سه بعدی امکان پذیر باشد.

ثبت شرکت کریم خان در این قسمت ثبت طرح صنعتی و نحوه ی انتشار آگهی مربوط به آن را مورد بررسی قرار داده است.

بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح صنعتی به ترتیب زیر می باشد:

لزوم ثبت طرح صنعتی ارائه ی اظهارنامه به مرجع ثبت می باشد. اظهارنامه ی ثبت طرح صنعتی می بایست در 2 نسخه، در فرم مخصوصی و به زبان فارسی تهیه و تنظیم شده باشد و بعد از قید تاریخ، به وسیله ی متقاضی یا نماینده قانونی او به امضاء برسد. اداره ی مالکیت صنعتی بعد از دریافت اظهارنامه، آن را از لحاظ مطابقت با قانون مورد بررسی قرار می دهد و چنانچه اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص بدهد که شرایط ثبت طرح صنعتی رعایت شده است، طرح صنعتی را ثبت می نماید و آگهی مربوط به آن را منتشر می کند و سپس گواهی ثبت طرح را به نام متقاضی صادر می نماید، و در صورتی که غیر از این باشد اظهارنامه ی مذبور را مردود اعلام می کند.

هر زمانی که طرح صنعتی تقاضا شده بر اساس قوانین ارائه شده باشد، بعد از ثبت طرح صنعتی، نمونه ی طرح و مفاد اظهارنامه منتشر می گردد. در این حالت اداره ی مالکیت صنعتی، یک آگهی شامل تاخیر انتشار طرح صنعتی مذبور و اطلاعات مرتبط با هویت صاحب طرح ثبت شده و تاریخ ارائه ی اظهارنامه و مدت زمان تاخیر مورد تقاضا و دیگر امور ضروری را منتشر می نماید. بعد از انقضاء مدت تاخیر تقاضا شده، اداره ی مالکیت صنعتی آگهی طرح صنعتی ثبت شده را منتشر می کند. رسیدگی به دعوی در رابطه با یک طرح صنعتی ثبت شده در مدت تاخیر انتشار آگهی منوط به آن می باشد که اطلاعات درج شده در دفاتر ثبت و اطلاعات مربوط به پرونده ی اظهارنامه به فردی که دعوی علیه او اقامه می گردد به صورت کتبی به وی اطلاع رسانی شده باشد.

ممکن است علاوه بر اظهارنامه تقاضا شود که انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی از تاریخ ارائه ی اظهارنامه حداکثر تا دوازده ماه و یا در صورتی که ادعای حق تقدم صورت گرفته است از تاریخ حق تقدم به تاخیر افتد. هر ذی نفعی می تواند ابطال ثبت طرح صنعتی را تقاضا کند. در این صورت می بایست اثبات نماید که یکی از شرایط درج شده در مواد (20) و (21) که در فوق بیان شد، رعایت نشده است و یا فردی که طرح صنعتی به نام او ثبت شده است به وجود آورنده ی آن طرح صنعتی یا قائم مقام قانونی وی نیست. مدت زمان اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ ارائه ی اظهارنامه ی ثبت آن می باشد. این مدت پس پرداخت هزینه ی مربوط برای دو دوره ی پنج ساله ی متوالی دیگر قابل تمدید می باشد. پس از انقضاء هر کدام از دوره ها که از پایان دوره شروع می شود، یک مهلت شش ماهه جهت پرداخت هزینه ی تمدید در نظر گرفته شده است و همچنین جریمه ی تاخیر نیز منظور خواهد شد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *