توضیحاتی در خصوص اسم شرکت

توضیحاتی در خصوص اسم شرکت


اسم شرکت باید چگونه انتخاب گردد؟

شرکت ثبت کریم خان با کادری مجرب آماده ی ارائه ی کلیه ی خدامات ثبتی و حقوقی به شما عزیزان می باشد. هر شرکت ملزم به داشتن نام مخصوصی است. به این علت که هر شخص حقوقی همچون فرد حقیقی می بایست نام داشته باشد تا متمایز گردد ،از این رو تعیین اسم شرکت الزامی بوده و از مراحل نخستین می باشد.به صورت معمول اسم شرکت از موضوع فعالیت آن برگرفته می گردد.

توضیحاتی در خصوص اسم شرکت

نظیر شرکت سهامی عام پنبه ایران که جهت معامله پنبه ایجاد گردیده است و یا امکان دارد اسم مکات و یا نام ابداعی ترکیبی از چند کلمه باشد.اسم شرکت نمی بایست در گذشته به وسیله فرد دیگری ثبت گردیده باشد.به این معنا که چنانچه شرکتی به اسم اشکان به ثبت رسیده باشد ،شخص دیگری قادر نیست شرکتی را با همین اسم ثبت گرداند و می بایست اسم شرکت خویش را به صورتی پیشنهاد نماید که به طور آشکار و معینی با اسم شرکت پیشین دارای تمایز باشد.

لذا اگر در مکانی شرکتی به اسمی تشکیل گردیده باشد نمی توان همان اسم یا اسمی که تشابه بسیاری به آن دارد جهت شرکت دیگر تعیین کرد که سبب گمراهی رجوع کنندگان باشد. به این منظور قادرید به سامانه www.ilenc.ir مراجعه و اسم مورد نظر را جستجو نمایید.دقت کنید که دو واژه از اسم پیشنهادی با نام های دارای پیشینه می بایست مغایر باشد.

در کشورهای انگلستان و آلمان اسم مؤسس شرکت به منظور تقدیر از تلاش های او می تواند به عنوان اسم شرکت انتخاب گردد.اما در هر صورت نباید سبب گمراهی از جهت محدود بودن مسئولیت مؤسس به نسب سرمایه ی او گردد.

مشخصات اسم شرکت

  • ریشه ی فارسی داشته باشد. فرهنگستان ادب جهت بعضی واژه ها،معادل مطلوبی مشخص نکرده است.مثلاً برای آپارتمان برای کلینیک معادل فارسی درمانگاه و معادل فارسی کاشانه، برای کلینیک معادل فارسی درمانگاه پیش بینی شده است.
  • لاتین باشد.
  • اعداد به شکل ریاضی بکار برده نشوند ،بلکه به شکل حروف نگاشته شوند.
  • با شئونات جمهوری اسلامی ایران مغایر نباشد.
  • دارای نام خاص باشد.

نام به دو صورت می تواند باشد:اسم خاص و اسم عام .اسم خاص واژه ای می باشد که جهت نامیدن هر پدیده مانند انسان،حیوان،شیء بکا برده می شود و حتی قادر است به صورت مستقیم اساس یک جمله واقع شود.

اسم عام واژه ای می باشد که در باره کلیه ی موجودات زنده،اشیاء و مصادیقی که از یک گونه باشند استعمال می گردد و میان تمامی آنان مشترکاست. مثل خیابان،پسر،ستم. نام های خاص به 4 گروه تقسیم بندی می گردند:نام مخصوص انسان ها که فقط برای انسان استفاده می شود ، نظیر لیلا.نام های مخصوص حیوانات که برای حیوان استعمال می گردد. نظیر موش .نام های مخصوص مکان های گوناگون جغرافیایی که بیانگر یک ناحیه ی جغرافیایی می باشد ،مثل آفریقا.اسم خاصی که تنها به یک چیز متعلق می باشد و فقط همان یکی است . همچون کوه دماوند.

اگر چه بکار بردن نام های شهرها،اعداد و رنگ ها در اسم شرکت بلامانع است، ولی این کلمات به عنوان اسم شرکت محسوب نمی گردند و اسم شرکت می بایست به جز از این واژه ها حاوی 3 کلمه دیگر نیز باشد.

شایان توجه است که اسامی خاص جمع بسته نمی گردند.

  • از نام های ایثارگران و شاهد و نظیر آنان که تنها با کنترل اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران است، استفاده نشود.
  • از عنوان های شعرا،دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
  • از حروف نخست چند کلمه با عنوان نا م مخفف و یا ادغامی از چند حرف بکار برده نشود.
  • از حرف نخست برخی از کلمات مانند:پی وی سی و غیره بکار برده نشود.

موارد معینی وجود دارد که نمی بایست جزء نام های اضافه شده تحت عنوان شرکت باشد.از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ایران-ملی-ملت-کشور-نظام-انتظام-نفت-پتروشیمی-بنیاد-دادگستر-بانک-سازمان-مرکز-بهزیست-بسیج-جهاد-آسانسور-آژانس-ایثار-ایثارگران-شاهد-شهید-آزاده-جانبازان-تکنو-فامیلی-فیلتر-نیک-باور-میکروبرد-تست-استار-تک-مدرن-پیک-امنیت-کارواش-کارواش-فانتزی-شهروند-اقتصاد-میهن-جوانان-ایمان-دکوراسیون-هدف-سپاه-تکنیک-دیتا-تک نو-تکنولوژی-اورست-مونتاژ-ونوس-دفتر-ایتال-بیو-کنترل-متریک-مترلژی.

به علاوه ذکر اسم شرکاء برای شرکت ممنوع می باشد.ممنوع بودن ذکر اسم شرکاء به این دلیل می باشد که ضمانت یا اعتبار و شخصیت شریک لحاظ نمی گردد و نامیدن شرکت به اسم شرکاء به جهت این که دارای مسئولیتی نمی باشند ممنوع خواهد است.

لزوم ذکر سهامی هم از این جهت است که محدود بودن مسئولیت شرکاء به سهام آنان به منظور معامله کنندگان و اشخاص ثالث آشکار باشد.در موسسات سهامی عام واژه ی «عام» و در موسسات سهامی خاص واژه ی «خاص »بلافاصله پس از نام و یا پیش از اسم شرکت اضافه می گردد و دلیل آن نیز تعیین گونه شرکت سهامی جهت مراجعه کنندگان می باشد.در نتیجه لازم است قبل از نام شرکت ذکر عام یا خاص صورت گیرد.نظیر شرکت سهامی خاص آلفا .

چنانچه قصد انتخاب اسم شرکت خویش را دارید ، کارشناسان ما در مجموعه تخصصی ثبت کریم خان راهگشای شما در این امر خواهند بود. شماره تماس 87146

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *