نحوه ی ثبت نام شرکت

نحوه ی ثبت نام شرکت


ثبت نام شرکت چگونه صورت می گیرد؟

نام شرکت

نام شرکت عنوانی می باشد که برای شناسایی شرکت انتخاب می گردد. انتخاب نام شرکت، یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل ثبت شرکت می باشد که نیازمند دقت بسیار زیادی است، زیرا انتخاب یک نام مناسب برای شرکت می تواند موجب ایجاد تمایز آشکاری میان شرکت و سایر رقبا می شود. این در حالی می باشد که شرکت هایی که دارای نام کلیشه ای هستند و یا نام خود را تغییر می دهند از نظر تجاری و کسب و کار بسیار غیر حرفه ای به نظر می رسند. انتخاب نام شرکت نیز مانند سایر درخواست ها نیاز به مراجعه به اداره ی ثبت و انجام مراحل قانونی آن را دارد، ثبت شرکت کریم خان در این خصوص بهترین همراه و راهنمای شما خواهد بود و در این مطلب نحوه ی ثبت نام شرکت را بیان شرکت را خواهد نمود.

 

نحوه ی ثبت نام شرکت

در گذشته تمام عملیات انتخاب نام شرکت ، فقط به صورت سنتی و به شکل دفتری متداول بود. اما امروزه جهت آسان شدن مراتب ثبت تاسیس شرکت ها و موسسات غیر تجاری و در راستای پیشگیری از ثبت نام تکراری برای شرکت و حفظ حقوق مالکان نام شرکت های ثبت شده و همچنین در دست داشتن اطلاعات دقیق و مطمئن از شرکت هایی که در مرکز و شهرستان ها ثبت می شوند، برای جمع آوری این اطلاعات از رایانه استفاده می گردد تا اطلاعات به روز نگهداری شوند.

در همین جهت، در این عصر با راه اندازی سامانه ی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به آدرس http://www.irsherkat.ssaa.ir ثبت نام شرکت توسط این سامانه به شکل غیر حضوری صورت می گیرد که با این روش امور ثبتی به خوبی انجام می گیرد. در این روش، درخواست کنندگان ثبت نام اشخاص حقوقی با مراجعه به سامانه ی http://www.irsherkat.ssaa.ir و مشخص کردن نوع شخصیت حقوقی، باید به ترتیب اولویت 5 نام را انتخاب کرده و آن ها را در سامانه درج کنند تا بعد از اینکه توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار گرفت، باید یکی از نام ها را به ترتیب اولویت مورد تایید قرار دهد.

در صورتی که نتیجه ی کارشناسی نام انتخابی، نشان دهنده ی وجود اختلاف در نام پیشنهادی دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی باشد، مراحل با ذکر دلیل عدم پذیرش نام پیشنهادی به درخواست کننده اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی را برای شرکت انتخاب کند و چنانچه درخواست کننده به نتیجه ی کارشناسی نام اعتراض داشته باشد مراتب را با ذکر دلایل خود در چهارچوب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام اعلام نماید تا نام انتخابی جدید دوباره مورد کارشناسی قرار گیرد.

چنانچه در کارشناسی دوم هم نام انتخابی مورد پذیرش واقع نشد، درخواست کننده می تواند مراحل اعتراض خود را با ذکر دلایل با تکمیل فرم مربوطه، به اداره ی کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام کند. نظر مسئول مشخص نمودن نام اداره ی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، نظر نهایی به شمار می رود. جهت انتخاب نام شرکت می بایست به نکاتی توجه داشت که ثبت شرکت کریمخان در ذیل به آن ها اشاره نموده است.

نکات مهم در خصوص انتخاب نام شرکت

  • سابقه ی ثبت نداشته باشد.
  • با معنا بوده و بر طبق فرهنگ اسلامی باشد.
  • نام انتخابی واژه ی بیگانه نباشد و به زبان فارسی باشد.
  • برای تعیین نام شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب می باشد.
  • نام انتخابی به لاتین نباشد.
  • از نام های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
  • در انتخاب نام شرکت حتما می بایست از نام خاص استفاده شود.
  • جهت انتخاب نام شرکت ، نبایست از کلمات کلیشه ای و خسته کننده استفاده نمود.
  • استفاده از نام شهرها و رنگ ها و اعداد در نام شرکت ممنوع نیست اما این کلمات جزو نام شرکت محسوب نمی شود و نام شرکت می بایست به جز این کلمات شامل سه کلمه باشد.
  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد می بایست قبل از ارائه ی تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، توسط مقتضی نسبت به دریافت مجوز اقدام و به همراه مدارک ارائه نمایند.

بر اساس دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی:

  • نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان معنادار که درخواست کنندگان ثبت نام اعم از ایرانی یا خارجی جهت شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می کنند.(ماده 2)
  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد باید قبل از ارائه ی درخواست ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، توسط مقتضی نسبت به دریافت مجوز اقدام و به همراه مدارک ارائه نمایند.(ماده 3)
  • میزان اعتبار نام تایید شده ی اشخاص حقوقی که منتج به ثبت و آگهی می شوند نامحدود می باشد. چنانچه نام تایید شده ی شخص حقوقی در حال تاسیس یا تغییر منتج به به ثبت و آگهی نشود فقط به مدت سه ماه از تاریخ تایید نام شرکت دارای اعتبار است. این مدت زمان برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس است.(ماده 4)
  • نام شخص حقوقی ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مخصوص شخصی می باشد که در مرجع ثبت شرکت ها به نام آن ثبت شده است و شخص دیگری حق استفاده از عین نام مذکور یا متجانس (تام،ناقص حرکتی،لفظی) آن را ندارد، این حق بعد از انحلال شرکت و ختم تصفیه از بین می رود.(ماده 5)

نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در مواردی که در ذیل بیان شده اند قابل تایید نمی باشد:

  1. نام هایی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارند.
  2. نام هایی که در آن نام ها، عناوین و اصطلاحات بیگانه مورد استفاده قرار گرفته باشد.
  3. نام هایی که مغایر با موازین شرعی، نظم عمومی و یا حاوی واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و مخالف با اخلاق حسنه باشد.
  4. نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ به دولت تعلق داشته باشد، نظیر ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه ی مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
  5. زمانی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه ی فارسی، یادآور یک واژه ی بیگانه باشد ثبت آن ممکن نیست.(ماده 6)

تبصره – واژه های بیگانه یا غیر معمول یا مخفف فقط در صورتی در نام شخص حقوقی قابلیت استفاده دارد که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی تایید گردد.

در انتخاب نام اشخاص حقوقی، باید معیارهای ذیل رعایت گردند:

  • در صورتی که تفاوت نام پیشنهادی با نامی که ثبت شده فقط در استعمال پسوند جمع (مانند ان، ون، ین، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.
  • در صورتی که نام شخصیت حقوقی به صورت مقید به ثبت رسیده باشد، انتخاب نام جدید گرفته شده از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر ممکن نیست.
  • واژه هایی که به صورت گمراه کننده ای مشابه نام ثبت شده دیگری باشند مورد پذیرش واقع نمی شوند.
  • افزودن کلمات توصیفی نظیر نوین، برتر، برترین، نو به نام های ثبت شده ی پیشین مورد پذیرش واقع نمی شوند.
  • افزودن اعداد به نام هایی که دارای سابقه می باشند مورد پذیرش قرار نمی گیرند و در صورت استعمال اعداد در نام های جدید پیشنهادی، می بایست نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.

تبصره- در صورتی که نام پیشنهادی شامل بندهای فوق باشد، تنها در صورت ارائه ی رضایت نامه ی کتبی شخصیت حقوقی مقدم در چهارچوب صورتجلسه ی هیات مدیره، قابلیت ثبت دارد.

  1. نام های مورد تایید، قابلیت انتقال به غیر را ندارند.(ماده 9)
  2. نام اشخاص حقوقی ثبت شده با ارائه ی صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه، مطابق با نوع شخصیت حقوقی تنظیم شده و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می گردد قابلیت تغییر خواهد داشت.

در صورتی که نیاز به مشاوره در خصوص ثبت نام شرکت و پیشنهاد نام شرکت دارید،می توانید با کارشناسان متخصص و وکلای مجرب ما در ثبت شرکت کریمخان تماس حاصل نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *