کدام شرکت ها مجاز به انتشار اوراق مشارکت هستند ؟


براساس ماده 2 قانون چگونگی انتشار اوراق مشارکت: ” اوراق مشارکت ، اوراق بهادار بانام یا بی نامی است که به موجب این قانون به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین منتشر می شود و به سرمایه گذارانی که قصد مشارکت در اجرای طرح های موضوع ماده 1 را دارند واگذار می گردد. دارندگان این اوراق به نسبت قیمت اسمی و مدت زمان مشارکت، در سود حاصل از اجرای طرح مربوط شریک خواهند بود “.

سود اوراق مشارکت علی الحساب معین می گردد و سود قطعی تنها بعد از پایان دوران مشارکت قابل درخواست خواهد بود. سود اوراق مشارکت ممکن است از سود سهام شرکت بیشتر یا کم تر یا برابر باشد.

قانون چگونگی انتشار اوراق مشارکت تصویب شده در سال 1376 و آیین نامه اجرایی تصویب شده در سال 1377، مقررات اوراق مشارکت را مشخص نموده است. در صورتی مجوز انتشار اوراق مشارکت صادر می شود که شرکت طرح عمرانی داشته یا در شرکت های پذیرفته شده در بورس، طرحی برای نوسازی و توسعه داشته باشد.

اگرچه به عقیده برخی ، مقررات اوراق مشارکت با عقد مضاربه سازگار است اما اوراق مشارکت از نظر ماهیت عقد شرکت است. تضمین اصل مبلغ و سود که در ماده 5 قانون چگونگی انتشار اوراق مشارکت پیش بینی گشته است، علی رغم مقتضای ذات عقد شرکت نیست و تعهد حسن انجام مشارکت می باشد.

انواع اوراق مشارکت

اوراق مشارکت دو نوع است ، یکی عادی و دیگری مرکب. دارنده اوراق مشارکت عادی تنها مجاز به دریافت اصل و سود و سایر حقوق مالی می باشد. اوراق مشارکت مرکب به دو دسته اوراق مشارکت قابل تبدیل و قابل تعویض با سهام تقسیم می گردد. انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل و تعویض با سهام ، تنها بوسیله شرکت سهامی عام ممکن می باشد.

شرکت های مجاز به انتشار اوراق مشارکت

براساس ماده 1 قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت ، اوراق مشارکت بوسیله شرکت های دولتی، دولت ، شهرداری ها و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و موسسه های عام المنفعه و هم چنین شرکت سهامی عام ، خاص و تعاونی تولیدی انتشار می یابد. اما اوراق قرضه براساس ماده 51 لایحه ، تنها بوسیله شرکت سهامی عام منتشر می گردد.

شرایط شرکت منتشر کننده اوراق مشارکت

براساس مواد 15 تا 17 آیین نامه اجرایی ماده 17 قانون تنظیم قسمتی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور، شرایط ذیل میبایست در انتشار اوراق مشارکت رعایت گردد :

  • حداقل دو سال از تاریخ پذیرش شرکت در بورس گذشته باشد.
  • در دو سال مالی پیش از انتشار اوراق مشارکت سودآور بوده و امکان سودآوری در آینده وجود داشته باشد، همچنین زیان انباشته نداشته باشد.
  • صورت های مالی دو دوره پیش از تقاضای انتشار میبایست توسط مجمع عمومی تصویب شده است و سوابق گزارش دهی و شفافیت نیز توسط سازمان بورس تایید شده باشد.

در ادامه این مقاله ثبت کریم خان در خصوص مرجع صدور مجوز برای انتشار اوراق مشارکت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

مرجع صدور مجوز برای انتشار اوراق مشارکت

امروزه با توجه به ماده 26 قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز اوراق مشارکت دیگر با بانک مرکزی نیست و در صلاحیت سازمان بورس می باشد. اما مراجع آورده شده در ماده 27 این قانون از کسب مجوز از سازمان بورس معاف می باشند :

  1. اوراق مشارکت دولت ، بانک مرکزی و شهرداری ها .
  2. اوراق مشارکت منتشره توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی.

اشخاص دخیل در صدور اوراق مشارکت

اشخاصی که در انتشار اوراق مشارکت دخیل هستند عبارتند از :

  • ناشر
  • امین
  • ضامن
  • عامل
  • حسابرس

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *