چگونه دانش بنیان شویم ؟


بنا بر ماده (3) آیین نامه ی اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نو آوری و اختراعات ، تصویب شده توسط هیئت محترم وزیران به شماره 141602/ ت 46513ه مورخ 21/8/91 آیین نامه ای جهت تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان به تصویب ” کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا ” رسید.

 

براساس این آیین نامه شرکت دانش بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی می باشد که برای هم افزایی علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نو آوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه ی فناوری های برتر و با ارزش افزوده ی فراوان ، علی الخصوص در تولید نرم افزارهای مربوط ،تشکیل می گردد و طبق شاخص های مورد نظر این آیین نامه، به تایید کارگروه می رسد.

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان، به دو دسته شاخص های عمومی و اختصاصی تقسیم می گردند.شرکت های متقاضی میبایست مضاف بر شاخص های عمومی ،شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته شاخص های اختصاصی را نیز احراز کند.

الف- شاخص های عمومی

حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت،حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند.

  • 1- حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • 2- حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
  • 3- دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
  • 4- حداقل نصف درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت،ناشی از فروش فناوری،کالا و یا خدمات دانش بنیان (شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان) آن شرکت بواسطه قرارداد باشد.
  • تبصره:شرکت هایی که در مرحله تجاری سازی اولین کالای دانش بنیان خود هستند،چنانچه دارای تولید پایلوت موفق باشند،و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند،و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند،از رعایت بند 1-2 مستثنی می باشند.
  • 5- سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت،حداقل 6 ماه باشد.

ب- شاخص های اختصاصی

شرکت متقاضی باید علاوه بر داشتن شاخص های عمومی، واجد تمامی شرایط اختصاصی در یکی از دسته های ذیل هم باشند:

  1. شرکت های تولید کننده کالاهای دانش بنیان
  2. شرکت باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان براساس فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته ارائه داده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی،بواسطه فعالیت های تحقیق و توسعه، نهادینه طبق ” آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ” مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا یکی از شرایط مورد نیاز برای شرکت های تولید کننده و دانش بنیان،تولید کالاهای دانش بنیان است. براساس دو رویکرد، این محصولات مشخص شده است:
  • 1) حوزه هایی که وجود کالاهای دانش بنیان و یا فناوری برتر در آنها وجه غالب را دارد و متوسط فعالیت های تحقیق و توسعه درآن ها بیشتر از دیگر حوزه های فناوری و صنعتی می باشد.مانند حوزه های فناوری زیستی (پزشکی،کشاورزی،صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد) ،فوتونیک و اپیتک (موادقطعات و سامانه ها) ،فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری، انرژ‌ی های نو(هسته ای و تجدید پذیر) دارو، الکترونیک،مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (پرنده ها ، ماهواره ها و موشکها)
  • 2) دیگر حوزه ها و بخش هایی که وجود کالاهای دانش بنیان در آن ها غلبه ندارد ، اما رسوخ فناوری های برتر و ظهور محصولات دانش بنیان در آن ها دیده می شود. (نظیر نفت و گاز ،عمران و حمل و نقل، برق ، معدن کشاورزی ،آب و هوا)

مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان

  1. رزومه شرکتپ
  2. آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور
  3. تصویر اساسنامه شرکت
  4. تصویر آگهی روزنامه رسمی شرکت
  5. تصویر اظهارنامه یا شرکتنامه شرکت دانش بنیان
  6. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیات مدیره شرکت
  7. کپی مدارک تحصیلی اعضا و موسسین
  8. آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

اولین اقدام برای تاسیس یک شرکت دانش بنیان ، داشتن یک ایده ی نو و خلاق می باشد. زیرا هر گونه اندیشه ی نو، توان ابتکار در پدید آوردن مجموعه ای هدفمند می باشد.استفاده از نظرات یک کارشناس خبره، برای انطباق این ایده با شرایط بازار، یکی از بنیادی ترین گام های اولیه به حساب می آید که می تواند در بهبود خدمت رسانی شما و اشراف کامل به موضوع فعالیت ، موثر واقع شود.

در ادامه موسسه حقوقی ثبت کریم خان به بررسی مراحل ثبت شرکت دانش بنیان می پردازد.

مرحله اول برای ثبت شرکت دانش بنیان، ثبت شرکت یا موسسه حقوقی خصوصی یا تعاونی می باشد.لذا،لازم است شرکت ابتدا به شکل عادی در اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شود .در زمان ثبت ،هیچ تفاوتی میان شرکت ها وجود ندارد.ثبت شرکت همانند دیگر شرکت ها و موسسات خواهد بود.( اطلاعات بیشتر درباره مراحل ثبت شرکت در پورتال قابل دسترسی می باشد).

در مرحله بعد ، شرکت های متقاضی میبایست برای دانش بنیادی نمودن شرکت و استفاده از مزایای مورد نظر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، از طریق سامانه http:// daneshbonyan.ir ثبت نام نموده و ارزیابی گردند.پرواضح است که شرکت هایی که بدون ثبت نام در سایت ذکر شده طرح های خود را بفرستند در لیست پذیرش قرار نخواهند گرفت.

در سایت ذکر شده آمده است : متقاضیان، برای تکمیل فرم درخواست،می بایست از طریق فرم ارائه شده در سایت مخصوص شرکت های دانش بنیان، اقدام نمایند.رسیدگی به طرح ها پس از ارجاع به ستاد ، هر 2ماه یکبار صورت می پذیرد.

شرکت های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان یا ارائه برنامه تولید (برای شرکت های نوپا) بر اساس آیین نامه ی مصوب کارگروه، ارزیابی گشته و برای یک مدت محدود می توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند و جهت تمدید زمان استفاده از مزایای قانون، باید دوباره ارزیابی گردند.اما پیش از آن ، جهت تشخیص صلاحیت استفاده از تسهیلات ، باید تمامی اطلاعات لازم، برای ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت و موسسه ی دانش بنیان، به وسیله معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت ،در این سامانه به ثبت برسد.

شرکت هایی که برای اولین بار، وارد سامانه ی ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان می شوند، میبایست با انتخاب گزینه ی ثبت نام و سپس تایید تعهدات و آگاهی های لازم ، نام شرکت ،شناسه ی ملی و همچنین پست الکترونیک را وارد کنند تا لینک فعال سازی سامانه، به پست الکترونیک وارد شده فرستاده شود.پس از تکمیل و ثبت فرم لینک فعالسازی، نام کاربری (شناسه ی ملی) به آدرس ایمیل متقاضی ارسال خواهد شد.در صورتی که پس از 5 ساعت، نام کاربری (شناسه ملی) خود را فعال نکنید ، کد کاربری از سیستم حذف می شود و متقاضی باید مجدداَ ثبت نام نماید. بنابراین لازم است از آدرس ایمیل معتبر استفاده کنید .

متقاضیان می توانند به سامانه ی شناسه ی ملی اشخاص حقوقی کشور به آدرس www.ilenc.ir مراجعه کنند و با جستجوی اسم شرکت یا موسسه، شناسه ی ملی اشخاص حقوقی را دریافت و در سامانه وارد کنند.همه ی شرکت های متقاضی حمایت های قید شده در قانون، اطلاعات خود را در این سامانه وارد کرده و طبق این فرایندها ارزیابی می گردند.در زمان ثبت نام اولیه در سامانه و ثبت اطلاعات در پنجره ی ثبت نام و تایید آن، ایمیلی به آدرس الکترونیکی وارد شده ، ارسال می گردد که با باز کردن آن ، می توان بر روی لینک فعالسازی موجود در پیغام دریافتی ،جهت فعالسازی حساب کاربری کلیک کرد.بعد از نوشتن اطلاعات میبایست حتماَ کلید ذخیره را کلیک نمایید. متقاضیان می بایست تصویر آگهی تاسیس، به همراه آخرین تغییرات شرکت در روزنامه ی رسمی را اسکن کرده و برای تکمیل اطلاعات ، به سامانه ارسال نمایند.همچنین، آخرین لیست بیمه ی شرکت به انضمام خلاصه وضعیت دستمزد (حقوق و مزایا) و تصویر آخرین اظهار نامه ی مالیاتی ، به سازمان امور مالیاتی هم باید فرستاده شود که این مورد برای شرکت های تازه تاسیس، الزامی نیست.

جهت تکمیل فرم بررسی فناوری طرح های دانش بنیان در قالب تعاونی، می بایست اطلاعاتی نظیر نام شرکت ، نوع شرکت ، شماره ی ثبت ، آدرس سایت اینترنتی ، شماره تلفن ثابت و تلفن همراه و آدرس ایمیل را پر کنید و در بخش دوم، بخش صنعت و فناوری ، نام محصول و کاربرد محصول را وارد کرده و در خصوص تکمیل اطلاعات مالکیت معنوی، زمان دستیابی به نوآوری و اطلاعاتی نظیر عنوان نوآوری، اقدام نمایید. در رابطه با جایگاه محصول در چرخه ی فناوری نیز، یکی از موارد (مطالعات اولیه ، مطالعات تکمیلی ، نمونه ی کارگاهی، نمونه ی آزمایشگاهی و نمونه ی صنعتی) را انتخاب کنید و توضیح دهید که چرا محصول در جایگاه انتخاب شده قرار دارد. لذا طرح توجیهی، معرف روح طرح و میزان پختگی مطالعات انجام شده می باشد که ممکن است به دنبال بی دقتی در ارائه ی برخی از اطلاعات، کارشناسان سرمایه گذاری در این طرح را مخاطره آمیز بیابند. بنابراین برای اینکه طرح پیشنهادی مطبوع افتد ، می بایست تمامی آمار و ارقام ، به همراه توضیحات کافی و مستند ارائه گردد تا هیچ شبهه و سوالی پیش نیاید و متن درستی از اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار گیرد.

بعد از ورود اطلاعات به واسطه شرکت های متقاضی در سامانه دبیر خانه ی کارگروه، آن ها را برای کارگزاران مربوطه می فرستند.نتایج بررسی کارگزاران ، به وسیله دبیر خانه برای تصمیم گیری نهایی به کارگروه (یا کمیته ی کارشناسی ذیل کارگروه، حسب مورد) ارجاع داده می شود.در صورت تایید ، شرکت متقاضی برای مدت 2 سال مشمول حمایت های مورد نظر قانون است.تمدید این زمان سبب تداوم شرایط مورد نظر در این آیین نامه می گردد.

لازم به ذکر است که دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی بعد از تصویب امکان تاسیس شرکت های دانش بنیان در آیین نامه ی مالی و معاملاتی خود در هیئت امنا، مجاز به تاسیس شرکت های دانش بنیان می باشند.هر شرکت دانش بنیان به پیشنهاد تعدادی از اعضای هیئت علمی و تصیب دانشگاه یا واحد پژوهشی تاسیس خواهد شد و یا توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضای هیئت علمی پیشنهاد می گردد.

در ادامه ثبت کریم خان شرایط پذیرش طرح های حمایتی را یادآور می شود.

شرایط پذیرش طرح های حمایتی

اشتغال زایی، ارتقای سطح طرح ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژیی ، تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور ، ارتقا از نمونه ضمیمه ی صنعتی محصول به نمونه ی صنعتی و تولیدی طرح هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و … برخوردار هستند و حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در بخش R & D بتوانند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را برای افزایش توان تولید و رقابت پذیری یا دیگر شرکت ها و تولید کنندگان خارجی ارتقا دهند و با به کارگیری نخبگان ، گامی در جهت اشتغالزایی برداشته باشند. بنابراین درباره ی امکان استفاده از مزایای قانونی در زمان ثبت شرکت ،نمی توان نظری داد و ارزیابی بر مبنای عملکرد شرکت ها بعد از ثبت و فعالیت شرکت انجام می پذیرد.

لازم به ذکر است، تایید شرکت های دانش بنیان نوپا دارای اعتبار یک ساله بوده و تنها برای یک دوره یک ساله (مجموعاَ دو سال) می تواند تمدید گردد.در صورتی که شرکت نتواند در مدت 2 سال پس از تایید دانش بنیان بودن،رتبه بندی خود را به اتمام رساند و یا در صورت عدول از شرایط قید شده در آیین نامه در هر زمان ، دانش بنیان بودن شرکت لغو می گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *