نکات مهم در ثبت شرکت های خارجی در ایران


ثبت شرکت های خارجی در ایران

براساس ماده 1 قانون ثبت شرکت ها مصوب 1310 هر موسسه ای که در کشور ما تاسیس و مرکز اصلی آن در ایران قرار داشته باشد ، شرکت ایرانی به شمار می آید و برعکس هر شرکتی که در کشور ما تاسیس نگردد و یا مرکز اصلی آن در ایران قرار نداشته باشد یا هر دو ای موارد صورت گیرد ، شرکت خارجی به شمار می آید .آیین گذار در سال 1310 رخصت به ثبت رسیدن نماینده یا شعبه یک شرکت خارجی را در کشور ما به به صورت قانونی اعلام نموده است . قانون گذار به ثبت رساندن نمایندگی یا شعبه ای از موسسه های خارجی را ثبت شرکت فرعی می گویند.جهت فهم دقیق ،در این مبحث مهم ترین نکته های ثبت شرکت های خارجی در ایران را شرح می دهیم .

 

  • هر موسسه خارجی برای این که توانایی انجام فعالیت های تجاری یا صنعتی یا مالی در کشورما توسط شعبه یا نماینده را داشته باشد می بایست باید در وطن خود شرکت قانونی به حساب آید و در اداره ثبت اسناد تهران ثبت شده باشد.
  • موسسه های خارجی که در کشور خود قانونی به حساب می آیند وابسته به رفتار دوطرفه از کشور پیروی شده ، قادرند در محدوده قواعد کشور در عرصه هایی که به وسیله دولت ما مشخص شده به ثبت شعبه یا نمایندگی خود مبادرت نمایند.”
  • احتمال دارد یک شرکت خارجی جهت ارائه کالاهای خود یا خدمات پس از فروش با موسسه هایی در داخل یک کشور به بستن قرارداد مبادرت نمایند ،بستن این قرارداد به شرکت مذکور اجازه می دهد کالاها و خدمات پس از فروش خود را ارائه دهد در این صورت نمایندگی یک شرکت خارجی ایجاد می شود .
  • شعبه یک شرکت خارجی تابع ایرانی ندارد و تنها در مراجع ثبت شرکت ها به منظور شعبه ای از یک شرکت خارجی ثبت می گردد.
  • هرگونه تغییرات درمورد نماینده ها ،مدیران یا شعبه ها می بایست به اداره ثبت اسناد به صورت کتبی آگهی گردد . تا زمانی که این آگهی به دست آن ها نرسیده است فعالیتی که وکیلان و یا مدیران پیشین به اسم شرکت اجرا نموده اند عملیات شرکت به شمار می آید ، به جز اینکه موسسه اطلاع افرادی را که بر اساس این ماده ادعای حقوقی می کنند از تغییر وکیل یا مدیر خود ثابت نماید .
  • اداره ثبت شرکت ها الگوهای چاپی را جهت گواهی ثبت شرکت های خارجی مهیا کرده اند که پس از به ثبت رسیدن شرکت در برابر بخش های چاپی مشخصات مرتبط به شرکت را که به ثبت رسیده است، می نویسد.
  • اگر شعبه شرکت در جایی به جز شهر تهران باشد،میبایست کپی گواهی ثبت براساس ماده 19 آیین نامه به وسیله اداره کل ثبت اسناد به ثبت اسناد محلی که شعبه در آن محل می باشد صادر شود و چنانچه در آن محل ثبت اسناد نباشد کپی آن به دفتر دادسرای شهرستان آن محل ارسال می گردد .
  • هزینه ثبت شرکت های خارجی به اندازه ای است که جهت موسسه های داخلی تعیین گشته و با توجه به اصل دارایی متعهد شده شرکت خارجی محاسبه می شود.

جهت ثبت شرکت خارجی می بایست مدارک ذیل را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمود:

سه کپی از اظهارنامه ثبت شرکت که می بایست مطابق ماده 6 آیین نامه اجرای قانون ثبت شرکت ها به فارسی مکتوب گردد و شامل نکته های ذیل باشد :

  1. اسم کامل شرکت ؛
  2. انواع شرکت از سهامی و ضمانتی و مختلط و …؛
  3. مکان اصلی شرکت و آدرس درست آن ؛
  4. ملیت شرکت ؛
  5. میزان سرمایه شرکت و آدرس درست آن ؛
  6. آخرین ترازنامه شرکت منوط به اینکه قواعد تجاری اصلی شرکت و یا اساسنامه خود شرکت ،چاپ ترازنامه شرکت را تعیین کرده باشد ؛
  7. در کدام محل و تاریخ و پیش کدام فرد دارای صلاحیت شرکت درخواست کننده براساس قوانین اصلی خود ثبت کرده است ؛
  8. موسسه چه فعالیت صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران را انجام می دهد؛
  9. شعبه های آن در کجای نقاط ایران وجود دارد ؛
  10. وکیل موسسه در ایران چه کسی می باشد و چنانچه شرکت چندین وکیل مستقل داشته باشد ، وکیلان مستقل موسسه در ایران چه افرادی می باشند ؛
  11. نام و آدرس افرادی که ساکن ایران می باشند و جهت اخذ تمامی اطلاعات مرتبط به شرکت دارای شایستگی هستند؛
  12. ضمانت اینکه هرسال یک کپی از آخرین عملکرد موسسه را به دایره ثبت شرکت ها ارائه دهد ، اگر عملکرد شرکت براساس فقره ششم این ماده قابلیت نشر را دارا باشد.

اداره ثبت میبایست بعد از به ثبت رسیدن شرکت و هرکدام از شعبه های آن ، گواهی ثبت شرکت یا شعبه آن را به درخواست کننده ارائه بدهد این گواهی می بایست شامل مراحل ذیل باشد :

  1. اسم شرکت ؛
  2. نوع شرکت از سهامی و ضمانتی و مختلط و …؛
  3. مکان اصلی شرکت و آدرس کامل آن ؛
  4. ملیت شرکت ؛
  5. میزان سرمایه شرکت در تاریخ درخواست شده ؛
  6. در کدام محل و تاریخ و در برابر کدام فرد دارای صلاحیت شرکت درخواست کننده براساس مقررات کشور اصلی خود ثبت کرده باشد ؛
  7. شرکت کدامیک از فعالیتهای صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران انجام می نمایند ؛
  8. تاریخ ثبت ؛
  9. امضای مدیر کل ثبت اسناد ؛
  10. زمانی که گواهی درمورد ثبت شعبه باشد ، میبایست به جز مراحل بالا در گواهی شعبه درج گردد.

موسسه حقوقی کریم خان دارای کادر فنی و حقوقی ، با بیش از چند سال تجربه با ارائه ی خدمات ثبت شرکت های خارجی در ایران در خدمت شما عزیزان می باشد

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *