نحوه ی قبول یا رد تقاضای ثبت علامت تجاری

نحوه ی قبول یا رد تقاضای ثبت علامت تجاری


قبول یا رد تقاضای ثبت علامت تجاری

به منظور ثبت علامت تجاری می بایست تمامی شرایط قانونی جهت ثبت آن مهیا باشد که مجموعه ثبت کریم خان کلیه این شرایط تقاضای ثبت علامت تجاری را برای شما فراهم خواهد آورد.

نحوه ی قبول یا رد تقاضای ثبت علامت تجاری

خصوصیات علامت تجاری

1-ابداع و خلاقیت

علامت تجاری لازم است دارای ابداع و نوآوری باشد.به عبارتی علامت تجاری نمی بایست تکراری و یا همانند علامت های قابل استفاده پیشین باشد.بعضی از اشخاص با افزایش یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به شکل های پیشین خواهان به ثبت رساندن علامت تجارتی می گردند که در این صورت مسئول ثبت ضمن عدم پذیرش آن از ثبت علائم تکراری جلوگیری می نماید.

گواهی و ادعای این گونه مدعیان این می باشد که علامت پیشنهادی عین علامت پیشین و استفاده شده نیست اما می بایست در نظر داشت که علامت و طرح پیشنهادی نمی بایست در دید و نگاه اشخاص غیر کارشناس،یادآور علامت ثبت شده قبلی گردد ، حتی اینکه از نگاه اثبات،درست شبیه علامت پیشین به شمار نیاید.

2-صداقت و شفافیت

علائم تجاری می بایست از صداقت،آشکاری، وضوح و روشنی بهره مند باشند.به این مفهوم که علامت تجاری لازم است به صورتی ترسیم ، طراحی و مشخص گردد که سبب اشتباه،فریب و گمراهی مخاطب نشود.پر واضح است مسئول ثبت از به ثبت رساندن طرح ها و علامت هایی که نشان و آرم شرکت و موسسه دیگری را یاد آور می شوند،جلوگیری خواهد کرد.

3-جداسازی و تشخص

علامت تجاری یک شرکت می بایست در بین علامت های شرکت های همانند ،معین و متمایز کننده باشد و به وسیله اشخاص عادی به آسانی تشخیص داده شود.

موارد بررسی اظهارنامه تقاضای ثبت علامت تجاری

1-از جهت ظاهری

جهت توجه به اینکه تقاضای ثبت علامت و پیوست های آن وفق قوانین مقرر باشد. چنانچه نواقصی در اطلاعات کامل شده دیده شود،مراتب به متقاضی در سامانه ابلاغ خواهد شد تا به منظور برطرف نمودن آنها اقدام نماید.

2-از نظر مطابقت طبقه ای

متقاضی ثبت علامت ،برای محصول خویش ،قید کرده یا طبقات مرتبط با نوع محصول.چنانچه محصول با طبقه درج شده در اظهارنامه تطابق نداشته باشد،متقاضی ثبت فراخوانده می شود تا نسبت به اصلاح طبقه بندی محصول شرح داده شده ، اقدام کند.

3-از جهت تطابق علامت با شرایط تعیین شده در قانون و آیین نامه

شایان ذکر است که اسامی عام کالاها یا نام های جغرافیایی که خریدار را درباره مبدا و کیفیت کالاها به گمراهی می کشد،علامت مشخصه تجارتی به شمار نمی آیند.

4-از جهت مشابهت نداشتن با سایر علامت ها

در صورتی که علامت پیش از آن به نام دیگری به ثبت رسیده باشد و یا علامت با علامت دیگر ثبتی به اندازه ای شبیه باشد که مشتریان عادی،یعنی افرادی را که آگاهی چندانی ندارند را به گمراهی اندازد.شباهت بیان شده امکان دارد از جهت شکل ظاهری یا تلفظ یا نگارش یا به هر گونه کیفیت دیگری باشد که مشتریان عادی را به گمراهی بیاندازد.

به موجب ماده 9 قانون ثبت علامت و اختراعات:”در موارد ذیل مسئول اداره یاد شده در ماده 6 درخواست ثبت را مورد قبول قرار نخواهد داد:

  • اگر علامت مغایر با مقررات قانون باشد.
  • اگر علامت قبلاَ به نام دیگری به ثبت رسیده و یا شباهت علامت با علامت ثبت شده ی دیگر به اندازه ای است که مشتریان عادی را یعنی افرادی را که آگاهی مخصوصی ندارند به گمراهی اندازد”

جهت هر علامتی که درخواست ثبت آن بعد از رسیدگی به صورت بیان شده در فوق پذیرش گردد،مرجع ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی،یک آگهی در روزنامه رسمی انتشار می نماید.آگهی مذبور حاوی اسم و آدرس مالک علامت و ویژگی های آن و خصوصیات محصول یا محصولاتی که علامت در خصوص آنان استفاده می شود،می باشد.30 روز پس از نشر آگهی،مرجع یاد شده موظف می باشد در صورت اعتراض نکردن ، علامت را ثبت نماید.(تقاضای ثبت علامت تجارتی،قابل اعتراض می باشد) .

هر گاه بعد از رسیدگی،مشخص شود که تقاضای ثبت علامت قابل پذیرش نمی باشد یا متقاضی در مدت تعیین شده،در کامل نمودن و برطرف کردن نقص اظهارنامه یا پیوست های آن،اقدام نکنند ،مرجع ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی،عدم پذیرش درخواست ثبت علامت را با درج ادله به متقاضی ابلاغ می نماید.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان با زبده ترین مشاوران و کارشناسان خود در کلیه ی امور ثبتی از جمله تقاضای ثبت علامت تجاری ، در تمامی مراحل همراه شما خواهند بود.شماره تماس 87146

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *