نحوه پذیره نویسی سهام در شرکت سهامی عام


همان گونه که در مطالب قبل عنوان شد؛ تاسیس کنندگان در شرکت سهامی عام بخشی از سرمایه را به وسیله ی فروش سهام ، برای مردم تهیه می نمایند. شرکت سهامی عام زمانی تاسیس می شود که تمام سهام آن چه از سوی تاسیس کنندگان و چه از سوی مردم ضمانت شده باشد در غیراین صورت تاسیس شرکت ممکن نخواهد بود.

 

طرح اعلامیه پذیره نویسی

طرح اعلامیه پذیره نویسی که توسط تاسیس کنندگان تامین و به پیوست اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ارائه می شود برابر ماده 59 ل.ا.ق.ت میبایست حاوی موارد زیر باشد:

  1. نام شرکت؛
  2. نوع عملکردهایی که شرکت با هدف آن تاسیس می شود؛
  3. مرکز اصلی شرکت و شعب آن هنگامی که تشکیل شعبه مورد نظر باشد؛
  4. مدت زمان ثبت شرکت؛
  5. مدارک هویت تکمیل شده و اقامتگاه و شغل تاسیس کنندگان،هنگامی که اکثراً یا برخی از تاسیس کنندگان در کارهای مرتبط به موضوع شرکت یا کارها مثل آن، مفروضات یا اطلاعات یا تجربه ها داشته باشند قید آن به صورت خلاصه.
  6. مبلغ سرمایه شرکت و مشخص کردن میزان نقد و غیر نقد آن،به صورت متمایز شده و مقدار و نوع سهام در مورد سرمایه غیر نقد(جنسی)،مشخص کردن میزان و اطلاعات و چگونگی ها و ارزش آن به روشی که بشود از کم و کیف سرمایه غیر نقد آگاه شد.
  7. هنگامی که تاسیس کنندگان فواید جهت خود در نظر گرفته باشند،مشخص کردن کیفیت و بایسته ها آن امتیازات به توضیح؛
  8. مشخص کردن میزان از سرمایه که تاسیس کنندگان ضمانت کرده اند و مبلغی که پرداخت کرده اند؛
  9. قید مخارج که تاسیس کنندگان تا آن زمان برای آماده کردن ترتیبات تشکیل شرکت و تحقیقات که انجام گرفته است پرداخت کرده اند و ارزیابی هزینه های مورد نیاز تا آغاز عملکرد های شرکت؛
  10. هنگامی که انجام موضوع شرکت رسماً مسبب تراضی مراجع خاصی باشد،قید مشخصات اجازه نامه یا رضایت اصولی آن مرجع؛
  11. قید حداقل تعداد سهامی که هنگام پذیره نویسی میبایست به وسیله پذیره نویس ضمانت شود و مشخص کردن مبلغی از آن که میبایست مقارن پذیره نویسی نقداَ پرداخت گردد؛
  12. قید شماره و مشخصات حساب بانکی که مبلغ نقدی سهام ضمانت شده میبایست به آن حساب واریز گردد و مشخص کردن فرصت که طی آن علاقمندان می توانند جهت پذیره نویسی و پرداخت مبلغ نقدی به بانک مراجعه کنند؛
  13. بیان کردن اینکه اظهارنامه تاسیس کنندگان به پیوست طرح اساسنامه جهت مراجعه علاقمندان،به مرجع ثبت شرکت ارائه شده است؛
  14. قید اسم روزنامه کثیرالانتشاری که هر نوع دعوت و اطلاعیه بعدی تا تشکیل مجمع عمومی تاسیس کنندگان،بصورت مستقیم در آن منتشر خواهد شد؛
  15.  وضعیت تخصیص سهام به پذیره نویسان.

نحوه پذیره نویسی سهام در شرکت سهامی عام

مطابق ماده ( 10 ل. ا. ق. ت ) مرجع ثبت شرکت ها بعد از رسیدگی اظهارنامه و طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام و مطابقت محتویات آن ها با قانون ، حق انتشار اعلامیه پذیره نویسی سهام را صادر می نماید. تاسیس کنندگان وظیفه دارند ابلاغیه قید شده را در روزنامه کثیرالانتشار مشخص شده آگهی نمایند. همین طور طرح اساسنامه را در بانکی که ضمانت سهام نزد آن اعمال میشود، در دسترس دید علاقه مندان قرار میگیرد.

طبق ماده ( 12 ل. ا. ق. ت ) هر پذیره نویس بعد از امضای ورقه ضمانت سهم ، مبلغی را که میبایست بصورت نقدی پرداخت شود به اسم شرکت در حال تاسیس پرداخت و رسید دریافت می نماید. به علاوه که پرداخت تمام وجوه از سوی پذیره نویس اختیاری می باشد ؛ درحالی حداقل سی و پنج درصد سهام ضمانت شده به موجب محتویات اساسنامه شرکت میبایست تسویه گردد.

ورقه ضمانت سهم در دو نسخه مقرر گردد و با ذکر زمان به امضای پذیره نویس یا قائم مقام قانونی او می رسد. نسخه دوم ورقه ضمانت سهم نام برده با ذکر رسید وجه با مهر و امضای بانک به پذیره نویس داده می شود.

ورقه ضمانت سهم به سبب ماده ( 13 ل. ا. ق. ت ) ورقه ضمانت سهم مشمول موارد زیر است :

  1. اسم و موضوع و مرکز اصلی و مدت شرکت.
  2. سرمایه شرکت.
  3. شماره و زمان حق انتشار اعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن.
  4. تعداد سهامی که مورد ضمانت قرار داده شده است و مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که از آن در شرایط نقد در موقع پذیره نویسی میبایست پرداخت شود.
  5. اسم بانک و شماره حسابی که مبلغ مورد نیاز به وسیله پذیره نویسان باید به آن حساب پرداخت شود.
  6. مدارک شناسایی و نشانی کامل پذیره نویس.
  7. ذکر اینکه پذیره نویس ضمانت دارد مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تضمین را مطابق مقررات اساسنامه شرکت تسویه نماید.

ثبت شرکت موسسه حقوقی کریم خان،با چندین دهه سابقه درخشان،افتخار این را دارد که به عنوان یکی از با سابقه ترین مراکز ثبتی درنحوه پذیره نویسی سهام در شرکت سهامی عام خدمت شما متقاضیان گرامی باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *